Test dvou párů grafických karet ATI a nVidia
Po delší odmlce se opět vracíme k tématu grafických karet. Tentokrát se podíváme na dvě grafické karty společnosti Albatron a na dvě grafické karty dodané firmou Sapphire. První dvě jmenované jsou postaveny na víceméně low-endových čipech společnosti nVidia, druhé dvě jsou naopak rychlejšími variantami GPU ATI.
Albatron 7300GS a 7600GS
Model Albatron 7300GS je jedním z nejpomalejších GPU řady GeForce 7 společnosti nVidia. Základ karty tvoří čip s kódovým označením G72, pracující na frekvenci 550 MHz. K němu je připojena přes 64bitovou paměťovou sběrnici paměť typu DDR2 o velikosti 128 MB, která má nastavenu referenční hodnotu taktu 350 MHz (700 MHz DDR). Samotné GPU v sobě ukrývá tři Vertex a čtyři Pixel shadery, oboje v aktuální verzi 3.0, což znamená plnou podporu DirectX 9.0c a OpenGL 2.0. Mimo to podporuje čip i technologie známé několik měsíců z prvních karet sedmičkové řady 7800 GT(X) jsou to Cine FX 4.0, zajišťující podporu výše zmíněných rozhraní a možnost vytvářet efekty při animaci ve vysokém rozlišení. Intellisample 4.0 má naopak za úkol zvýšit výkon karty díky kompresním algoritmům, snižujícím objem dat a odlehčujícím paměťové sběrnici. Technologie UltraShadow II zlepšuje výkon nejnáročnějších her, které pracují s komplexní scénou, včetně množství světel a objektů. Druhá generace UltraShadow přináší oproti předchozím modelům šestkové řady GeForce více než čtyřnásobný výkon. Nechybí ani podpora technologie SLi (spojení výkonu dvou grafických karet dohromady) a PureVideo, zajišťující podporu pro nové formáty videa, zatímco její "motion estimation engine" (MEE) dovoluje kartě zaznamenávat a přehrávat video současně bez nároku na výkon systému. Přidanou hodnotou je, že PureVideo je i high-definition MPEG-2 a WMV HD hardwarový akcelerátor, přebírající značnou část potřebného výkonu pro přehrávání Hi-Definition videa. Grafický čip GeForce 7300GS je přímou konkurencí GPU ATI Radeon X1300Pro, který má na rozdíl od G72 128bitovou paměťovou sběrnici a v naprosté většině testů pracuje rychleji. Jelikož Albatron 7300GS je osazen aktivním chlazením, přišel tak i o možnou výhodu tichého provedení. Pokud jste však příznivci čipů nVidia, rozhodně neuděláte při nákupu této karty chybu. Za nevysokou sumu získáte nízký výkon, VGA a DVI výstup kombinovaný s TV Out.
Druhým testovaným modelem společnosti Albatron je zástupce nižší střední třídy grafická karta s GPU 7600GS. Grafický čip nese kódové označení G73, obsahuje 177 milionů tranzistorů a vyroben je 90nm výrobní technologií. Paměťová sběrnice má 128 bitů a je na ní připojeno 256 MB rychlé paměti DDR2. GS označení dává tušit, že se jedná o pomaleji taktovanou verzi modelu 7600GT, neboť počet Pixel i Vertex shaderů (5, respektive 12) je u obou modelů stejný. Frekvence grafického procesoru je 400 MHz, oproti 560 MHz u modelu GT. Paměť pracuje na 400 MHz (800 MHz DDR efektivně), což je o 290 MHz méně než u vyššího modelu. Na rozdíl od předešlého kusu má karta 7600GS pasivní chlazení, tudíž je vhodná do jakéhokoliv multimediálního počítače, protože nevydává rušivý hluk. Pasivní chladič zasahuje i do oblasti, kde jsou uložené paměti, nemusíte se tedy bát jejich přehřátí. Karta nabízí obvyklou sestavu konektorů VGA, DVI a TV Out. Technologie, které tato karta zvládá, jsou naprosto stejné, jako jsme popisovali u pomalejšího modelu. Na rozdíl od něho však jsou u 7600GS použitelné, zejména pak funkce HDR (High Dynamic-Range) najde své uplatnění u některých her. V balení se nachází tištěný manuál, CD s ovladači a redukce TV Out/cinch. Co se týká zpracování, kartě nemůžeme vytknout nic precizní zpracování, žádné nevyzkoušené inovace, dostatečně dimenzovaný pasivní chladič s možností přikoupení aktivního ventilátoru, navíc je k dispozici konektor pro mód SLi. Výkonnostně si tato karta vedla nadprůměrně (s ohledem na cenu a zaměření), jejím konkurentem je zcela jistě model ATI Radeon X1600XT, který však má v souhrnném podání nižší výkon. Grafická karta Albatron 7600GS se hodí pro uživatele, kteří si chtějí občas zahrát své oblíbené, ale i nejnovější hry, ovšem u těch nových budou nuceni použít nižší rozlišení a vypnout některé náročné detaily.
Sapphire X1800GTO
Druhou dvojici testovaných karet tvoří starší výrobky, nicméně svým výkonem zaujmou především náruživější hráče. Cenově přijatelnější je Sapphire Radeon X1800GTO, postavený na grafickém jádře R520 s 321 miliony tranzistory. Tato karta se liší od rychlejších modelů X1800XT a XTX především v nižší pracovní frekvenci GPU a v paměti, má ale také méně aktivních Vertex a Pixel Shader jednotek. Oproti plnohodnotným modelům nabízí X1800GTO pouze 12 Pixel Shader a 5 Vertex Shader jednotek, frekvence grafického procesoru je 500 MHz, stejně jako pamětí typu GDDR3 (u nich je však nutné počítat s tím, že zpracují dvě instrukce za jeden cyklus, tudíž efektivní pracovní frekvence je 1 000 MHz). Na grafické kartě se nacházejí dva DVI výstupy a jeden TV In/Out. Protože je karta postavena na "hladovém" GPU, naleznete na zadní části napájecí konektor, který pomáhá živit grafický procesor. Ten je ukryt pod chladičem, který je rozměrově naprosto stejný jako u referenční grafické karty ATI a zasahuje i na paměti, čímž z nich pomáhá odvádět přebytečné teplo. Hlučnost instalovaného chladiče není nízká, a to i při chodu bez zátěže. Naplno se zde projevila potřeba výkonného chlazení, jež je nutné díky vysokému počtu tranzistorů uvnitř grafického procesoru, které jsou i přes některé vypnuté pipeline stále aktivní a produkují teplo. V této cenové kategorii se obecně očekává bohatší výbavu grafické karty, než s jakou se pochlubily dvě předchozí grafiky. Sapphire dodává ke svému modelu Radeon X1800GTO potřebnou napájecí redukci, metr dlouhý S-Video kabel, redukci S-Video Cinch, redukci pro vstup a výstup televizního signálu, metrový kabel Cinch a dvě redukce DVI-VGA. V tištěném manuálu byly zabalené tři CD s ovladači a programy CyberLink PowerDirector 4, PowerDVD 6 a dále pak jedno DVD, na kterém se nachází několik demoverzí aktuálních her, z těch si můžete vybrat dvě a proměnit je v plné verze díky přibaleným kódům. K technologickým přednostem této karty bezesporu patří 512bitová sběrnice Ring Bus společně s 256bitovou komunikací se samotnými paměťmi, plná podpora DirectX 9.0c a OpenGL 2.0 přes Vertex a Pixel Shaders verze 3.0, plná podpora režimu CrossFire, zapomenout nesmíme ani na technologii AVIVO, kterou podporují všechny karty řady X1x00. V tomto případě je k dispozici čip ATI Rage Theater, díky němuž je možné použít kartu nejen pro výstup signálu, ale i pro jeho vstup a následné zpracování. Asi nejzajímavějším údajem však zůstává výkon grafické karty ten je díky frekvenci grafického procesoru a pamětí typu GDDR3, podporované 256bitovým přístupem do paměti (na rozdíl od modelů GeForce 7600GT, které využívají pouze 128bitovou paměťovou sběrnici) dostatečný a v kombinaci s cenou, za níž lze tento model pořídit, může být spokojeno i mnoho náročnějších hráčů. Výkon je samozřejmě bržděn menším počtem Pixel Shaders, nicméně tato karta si poradí se všemi současnými hrami bez větších problémů a u některých si troufne i na dvojnebo čtyřnásobné vyhlazení obrazu.
To nejlepší na konec: Sapphire a X1900XTX
Poslední z testované čtveřice grafických karet je zároveň nejvýkonnější model společnosti Sapphire s označením Radeon X1900XTX. Jak je na první pohled patrné všem věci znalým, jedná se o grafický čip společnosti ATI, jenž v současné době jen těžko nachází konkurenci. GPU nese kódové označení R580 a obsahuje 384 milionů tranzistorů. Pokud nevíte, proč se počet tranzistorů v jádru oproti jádru R520 tak razantně zvedl, vězte, že to je díky navýšení počtu Pixel Shaders z obvyklých 16 na celých 48, což je rovný trojnásobek. Počet Vertex Shaderů zůstal nezměněn je jich osm. Jak se dá čekat, za výše zmíněnými nijak nezaostávají ani ostatní parametry frekvence grafického jádra je 650 MHz, pamětí typu GDDR3 (vyrobených společností Samsung s přístupovou dobou 1,2 ns) 775 MHz (1 550 MHz DDR). Výbava technologiemi je naprosto stejná jako u referenčního modelu X1900XTX, který jsme si představili před několika měsíci Vetrex a Pixel Shaders verze 3.0, tedy plná podpora DirectX 9.0c, režim CrossFire či již dobře známý AVIVO. Karta byla osazena chladičem podobným předchozím modelům, nicméně relativně tichý chod nás překvapil. U referenčního řešení, stejně jako u dříve testované karty HIS X1900XTX, bylo chlazení o poznání hlučnější. Obsah balení, stejně jako potřeba externího napájení se shoduje s předchozím modelem, není třeba o něm hovořit znovu. Sapphire Radeon X1900XTX je nejvýkonnější model grafické karty, kterou si lze v současné době pořídit. Výkonnostně je i nad aktuálním TOP modelem společnosti nVidia GeForce 7900GTX. S touto kartou si můžete dopřát spuštění i těch nejnovějších her v rozlišení 1 280 x 1 024 se všemi detaily a naplno zapnutým vyhlazováním, při testu v současné době graficky asi nejnáročnější hry Oblivion jsme si mohli dovolit i rozlišení 1 600 x 1 200, ovšem pouze se čtyřnásobným celoobrazovkovým vyhlazováním. Přece jen musí být něco, kvůli čemu nás výrobci donutí si pořídit ještě novější a výkonnější model. Nemáme snad pravdu?
Albatron GeForce 7300GX
nízká cena, provedení
aktivní a slyšitelný ventilátor
nízký výkon
Cena vč. DPH: 1 800 Kč
K testu zapůjčila firma: Albatron, www.albatron.com.tw
Albatron GeForce 7600GS
pasivní chlazení, SLi režim
nízké takty verze GS
Cena vč. DPH: 3 789 Kč
K testu zapůjčila firma: Albatron, www.albatron.com.tw
Sapphire Radeon X1800GTO
cena, technologie
hlučnější chladič GPU
Cena vč. DPH: 4 995 Kč
K testu zapůjčila firma: SaphireTech, www.sapphiretech.com/ce
Sapphire Radeon X1900XTX
výkon, hlučnost chlazení
cena, spotřeba
Cena vč. DPH: 15 530 Kč
K testu zapůjčila firma: SaphireTech, www.sapphiretech.com/ce
Výsledky testů
Albatron 7300GS 1 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 2001 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 200 128 MB DDR2(standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)1 8621 5171 1791 3711 003735
3DMark06 (body)983734551782521327
Half-Life2 (fps)42,72820,821,112,18,1
Quake 4 (fps)43,628,118,138,425,914
Albatron 7600GS 1 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 2001 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 200 128 MB DDR2(standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)3 7243 1042 5823 4562 7491 870
3DMark06 (body)2 6442 1191 7322 0321 6871 470
Half-Life2 (fps)95,56147,669,343,931,8
Quake 4 (fps)101,476,957,163,942,530,4
Sapphire Radeon 1 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 2001 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 200 X1800GTO(standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)6 8555 6264 6506 2205 0484 133
3DMark06 (body)3 9733 2442 6573 2472 3301 640
Half-Life2 (fps)143,299775,2126,181,563,4
Quake 4 (fps)98,291,882,985,981,465,1
Sapphire Radeon 1 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 2001 024 x 7681 280 x 1 0241 600 x 1 200 X1900XTX(standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)11 454N/A9 42510 6339 4488 205
3DMark06 (body)5 6324 7823 9875 1474 5294 350
Half-Life2 (fps)162,1156,4144,8164,8147,0123,7
Quake 4 (fps)117,8114,8112,4111,0101,799,2
Technická dataATI Radeon ATI Radeon NVIDIA NVIDIA X1800GTOX1900XTXGeForce 7300GSGeForce 7600GS
Kódové označeníR520R580G72G73
Počet tranzistorů321 milionů384 milionůneuvádí177 milionů
Vertex Shaders/verze8/3.08/3.03/3.05/3.0
Pixel Shaders/verze12/3.048/3.04/3.012/3.0
Počet ROPs161628
Počet TMU1616412
Paměť256 MB512 MB128 MB256 MB
Paměťová sběrnice256 bitů/GDDR3256 bitů/GDDR364 bit/DDR2128 bit/DDR2
Propustnost paměti32 GB/s49,6 GB/s5,8 GB/s12,8
Výrobní technologie90 nm90 nm90 nm90 nm
Frekvence GPU500 MHz650 MHz550 MHz400 MHz
Frekvence paměti500 MHz (1 000 DDR)775 MHz (1 550 DDR)350 MHz (700 DDR)400 MHz (800 DDR)
Fill Rate (pixel)6 000 Mpixel/s10 400 Mpixel/s1 100 Mpixel/s3 200 Mpixel/s
Fill Rate (texture) 6 000 Mtexel/s10 400 Mtexel/s2 200 Mtexel/s4 800 Mtexel/s