Neutuchající boj výrobců grafických čipů ATI a nVidia získal vydáním další
generace grafických čipů obou soupeřů nový impulz. V červnu to byla nVidia, v
říjnu pak ATI se svou řadou Radeon X1x00. Všichni netrpělivě čekali na posledně
jmenovaný okamžik, protože měla být představena i vlajková loď společnosti ATI,
kterou do té doby představoval model Radeon X850 XT PE. Stal se jím Radeon
X1800 XT, jehož podrobný test naleznete na předchozích stránkách. Společnost
nVidia, vědoma si konkurence grafické karty postavené na tomto čipu, již delší
dobu připravovala výkonnější variantu 7800 GTX, neoficiálně označovanou podle
staršího značení jako 7800 Ultra. Nestalo se tak, nVidia se držela nově
zavedené konvence a svou nastávající vlajkovou loď pojmenovala 7800 GTX 512.
Proč tomu tak bylo, jaké novinky přináší tento model a hlavně jakého výkonu u
něho lze dosáhnout si popíšeme na následujících řádcích.
nVidia GeForce 7800 GTX 512
Jedinou "viditelnou" změnou oproti verzi 7800 GTX je dvojnásobná kapacita
paměti, kterou je grafická karta osazená. Místo 256 MB je nyní k dispozici
rovných 512 MB. Toto však není jediná změna, kterou lze na referenční kartě
nVidia nalézt. Na rychlost samotné grafické karty má vliv více než dvojnásobná
kapacita paměti, zvýšení frekvencí grafického jádra a hlavně pamětí. Takt GPU
se zvýšil ze standardních 430 MHz u verze GTX na 550 MHz u verze GTX 512, což
se, jak se můžete přesvědčit dále nebo na fotografii, neobešlo bez následků na
designu karty. Velmi zajímavým a takřka nečekaným tahem bylo i razantní zvýšení
frekvence pamětí, které nyní pracují místo 600 MHz (1 200 MHz DDR) na
úctyhodných 850 MHz (1 700 MHz DDR), což se jednoznačně pozitivně projevilo na
paměťové propustnosti, která dosáhla hranice 54,4 GB/s. Tím však výčet novinek
pomalu končí kromě upraveného chlazení karty, které je nyní dvouslotové a
využívá k rozvodu tepla čtyři HeatPipe trubice a opravdu velký ventilátor. Jako
grafické jádro je stále použito G70 a s ním související podpora funkcí a
technologií za všechny jmenujme podporu SM verze 3.0, Direct X 9.0c, pokročilé
funkce antialiasingu, celoobrazovkové vyhlazování, Ultra Shadow a v neposlední
řadě Intelli Sample 4.0. Ani počet Pixel Pipelines a Vertex Shader se nezměnil
je jich stále 24, respektive 8. Zásadní změna se tedy nekonala, nová karta
využívá pouze vyšší frekvence GPU a pamětí (1,1 ns DDR3 se 256bitovou
sběrnicí). Cena této karty byla stanovena v přepočtu na 15 500 Kč, za tu ji
bohužel v našich končinách nebude možné sehnat, mimo jiné proto, že vyšla pouze
omezená edice těchto karet. Výkonnostní rozdíl můžete sami posoudit v tabulce,
ovšem poměr výkon/cena je tu opravdu neuvěřitelný! Bohužel!
nVidia GeForce 6800 GS
Společnosti nVidia nezapomíná ani na méně movité uživatele, a tak nás poslední
dobou zásobuje stále novými kartami, které jsou pouze upravenými verzemi již
vydaných modelů. Nejinak tomu je u nově představeného modelu GeForce 6800 GS,
který se řadí mezi GeForce 6800 a 6800 GT. Nová karta je založena na upraveném
jádře NV42, které vychází z NV41, ale je vyrobeno 110nm technologií místo 130nm
jako u předchozích modelů, obsahuje 12 Pixel Pipelines a 8 Vertex Shader, tedy
stejně jako model 6800. Rozdílná je frekvence GPU a pamětí, které nyní mají 425
MHz/500 MHz (1 000 MHz DDR) oproti 325 MHz/350 MHz (700 MHz DDR), použité
paměti jsou typu GDDR3 a jsou připojené na 256bitovou paměťovou sběrnici.
Použité technologie i podporované features jsou stejné jako u 6800 nebo u verze
GT podpora SM3, DirectX 9.0c, Intelli Sample 3.0 a mnoho dalšího. Tento model
je nasazen přesně do stejné kategorie jako konkurenční ATI Radeon X800 GT/GTO a
měl by být o něco málo dražší v závislosti na použitých pamětech a kapacitě.
Karta by měla být na trhu stát okolo 6 000 Kč, měla by být k dostání již nyní.
Postřehy z testování
Nezmínili jsme se ještě u obou karet o spotřebě a hlučnosti chlazení. GeForce
6800 GS má podle nVidia maximální spotřebu 70 W, 7800 GTX 512 pak vcelku
"slušných" 110 W. O to překvapivější je hlučnost chlazení u 6800 GS je znát
pokrok, ventilátor je tišší, o to větší překvapení jsme však zažili při prvním
zpuštění GeForce 7800 GTX 512. Karta byla téměř nehlučná! Otáčky instalovaného
chladiče nedosahovaly 1 000 ot./min, což stačilo na odvod tepla od GPU, ovšem v
okolí pasivních chladičů bylo tepla až běda. Mimochodem obě dvě karty jsou
daleko tišší než referenční vzorky nových Radeonů X1300, X1600 a X1800. A jako
samozřejmost již bereme u obou dvou grafických karet podporu režimu SLi.