Internetový vyhledávač Takeit, na němž se podílela firma Internet Trading, byl spuštěn minulý čtvrtek a v mnohém ohledu je světově ojedinělý. Dokáže totiž například identifikovat, zda uživatel z regionu hledá pouze místní informace a selektivně je vybere.
Oproti standardním světovým vyhledávačům vychází vstříc zájemcům, kteří při vyhledávání na internetu primárně preferují zobrazení výrobku – prozkoumání jeho designu, barvy, rozměrů a dalších parametrů – a teprve následně mají zájem o seznam výrobců, který daný výrobek dodají. Může tedy fungovat opačným způsobem a není tak třeba procházet velkým množstvím odkazů jednotlivých firem.
Vyhledávač rovněž využívá psychologických poznatků tzv. slovních asociací. Řetězením obdobných významů zadaných klíčových slov, pomocí počítačových fulltextových robotů, může uživatele inspirovat k zadáním, která původně neměl na mysli. Tato možnost může oslovit zvláště firmy a otevřít jim nové možnosti prezentace.
Odkaz si lze také uložit do záložky pro případ pozdějšího využití - služby či produkty je možno ukládat do paměti a uživatel se k nim může vrátit třeba i za několik měsíců, tedy v delším časovém horizontu.
Takeit rovněž implementuje systém podtrhávání klíčových slov, který je provázaný s dalšími texty a články z internetových stránek největších českých internetových serverů.
Služba je zatím primárně v provozu v České republice, počátkem příštího roku se dostane k uživatelům na Slovensko a koncem roku 2007 se objeví v Polsku. Samozřejmě má řešení celosvětové využití a pro vyhledávání informací je poskytováno zdarma.
Jednotlivé firmy si do této služby budou moci umístit jakýkoli počet produktů či služeb, které mají v nabídce. Služba byla spuštěna už 13. listopadu na zpravodajském portálu iDNES.cz a serveru Lidovky.cz. Čtenáři v článcích naleznou vyznačená klíčová slova s popisky zboží či služby, které se k uvedeném slovu váží. Dostanou se tak přímo k produktu souvisejícím s textem článku.
Samotný katalog bude zpřístupňován na této internetové adrese .
Foto: takeit.cz
- - Patrik Khudhur, Computerworld