Nový obchodní model: soupeření s vlastními partnery

25. 11. 2012

Sdílet

 Autor: Fotolia.com
Vypadá to, že jediným způsobem, jak v současné době uspět ve světě mobilních technologií, je jít proti vlastním partnerům. A může za to Google.

Všechno to začalo v lednu roku 2010, kdy Google vydal mobilní telefon s názvem Nexus One. Zařízení vyráběla společnost HTC a na tehdejší dobu šlo o slušný telefon, na druhou stranu nebyl žádnou žhavou novinkou. Nejvíce šokující na tomto telefonu bylo to, že se prostřednictvím něj Google rozhodl přímo konkurovat svým hardwarovým OEM partnerům. A to je něco, co se prostě nedělá.

Dlouhotrvající model, ve kterém jedna strana nabízí operační systém a druhá dodává hardware – můžeme mu říkat „model Microsoftu“ – spočíval v tom, že jedna strana udělá software a ta druhá pro něj dodá hardware. Strany si nekonkurují, nehází si klacky pod nohy a všichni jsou spokojení. Google však nejenom, že vydal Nexus One, ale postupně uvedl na trh také Nexus 4, 7 a 10 (telefon a dvojici tabletů). Google také koupil Motorolu a v současnosti přímo konkuruje každé společnosti, která používá jeho vlastní operační systém Android.

Nyní to také vypadá, že by americká společnost chtěla konkurovat i svým partnerům, operátorům. Podle nedávno zveřejněných informací Google plánuje spolupráci s poskytovatelem TV programů Dish Network na vytvoření mobilní sítě, jež by v USA lezla do zelí operátorům jako Verizon nebo T-Mobile.

Všechnu vinu však nelze házet jen na Google, svou roli při porušení jakýchsi nepsaných pravidel, podle kterých se výrobci softwaru starají o své a výrobci hardwaru také, hraje i Microsoft. Představení tabletu Surface s Windows RT spustilo novou éru, ve které Microsoft přímo konkuruje svým OEM partnerům, od kterých však očekává, že budou používat jeho Windows 8. Podle analytiků by takový model byl ještě před rokem nepředstavitelný. A Microsoft je pouze na začátku – další Surface s názvem Microsoft Surface s Windows 8 Pro bude konkurovat těm nejvěrnějším OEM partnerům Microsoftu jako jsou Dell, HP, Lenovo nebo Acer.

Proč se však starý obchodní model nyní rozpadá? Může za to Apple. Zatímco uživatelé se soustředí na produkty, společnosti se zaměřují na zisky. A když se podíváme na zisky v mobilním prostředí, Apple si je bere téměř všechny pro sebe. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku Apple „sebral“ 77 % všech zisků v celém průmyslu s telefony – a to s pouhým 6% podílem na trhu. A o tabletech ani nemluvě. Googlu spolu s Microsoftem se to samozřejmě nelíbí, navíc vezmeme-li v potaz, že jejich hardwarová zařízení na trhu v posledních letech nebyla vůbec úspěšná. A tak obě společnosti dospěly k závěru, že nemají co ztratit, když budou konkurovat svým partnerům.

OEM partneři Googlu a Microsoftu nemají příliš na výběr – Apple bere všechny zisky a Android ovládá téměř celý trh. Pravdou je, že na většině trhů jsou Google spolu s Microsoftem mnohem známějšími a oblíbenějšími značkami, než jejich OEM partneři. Miliony zákazníků po celém světě by si raději koupily telefon přímo od Googlu či Microsoftu, než od nějakého méně známého výrobce počítačů.

Vítejte v novém světě, kde je „model Microsoftu“ mrtvý a žádné obchodní praktiky nejsou zakázány. A i když to je nejspíš špatnou zprávou pro výrobce telefonů, je to skvělá zpráva pro nás, zákazníky. Pokud se budou Google a Microsoft snažit na trhu prosadit, budou muset snižovat ceny a nabízet velmi kvalitní zařízení, díky čemuž se budou muset snažit i všichni konkurenti, včetně Applu.