Nová aplikace Ad Network Detector je následovníkem staršího programu Push Ad Detector. Ten byl vydán před dvěma týdny a hledal na zařízeních Android stopy pouhých šesti reklamních sítí.
Nový program je odpovědí společnosti Lookout na nárůst velmi agresivního chování reklamních sítí. Ty vývojáři využívají, aby vydělali nějaké peníze prostřednictvím svého bezplatného softwaru pro Android.
Derek Halliday, senior produkt manažer bezpečnosti společnosti Lookout, prozrazuje, že záměrem produktu je objasnit uživateli chování aplikací, jež zobrazují reklamy. "A také aby uživatel věděl, jaké privátní informace aplikace a reklamní síť shromažďuje. „Snažíme se zajistit transparentnost,“ uvádí.
Nový program prozrazuje uživateli, jaké reklamy budou zobrazovány a jaké informace zmíněné sítě shromažďují. Minulý měsíc společnost Lookout zaútočila na mnohem větší bezpečnostní firmu Symantec. Ta označila 13 aplikací z Android Marketu za škodlivé. Lookout okamžitě reagovala tím, že Symantec problém „nafoukl“. Argumentovala tím, že chování aplikací bylo v souladu s pravidly některých reklamních sítí. A to včetně přidávání ikon na pracovní plochu a úprav záložek v prohlížeči, které zařízení využívá. Symantec později své tvrzení odvolal.
Halliday uznal, že oprávnění, které požadují některé aplikace, a výsledky operací reklamních sítí mají za následek „značnou dávku nejasností“ na straně uživatelů. Ale odmítá názor, že je to chyba Googlu.
„Jsme absolutními zastánci monetizace aplikací prostřednictvím reklam,“ tvrdí Halliday. „Chápeme podmínky, za jakých uživatelé tyto bezplatné aplikace získávají. Chyba není v platformě. Problém tkví v tom, že mobilní ekosystém roste a někteří lidé nedodržují všechna pravidla. Tento reklamní trh nyní v podstatě začíná a zkouší, co je vhodné a co už ne.“
Bezpečnostní software společnosti Lookout pro Android například neoznačuje aplikace, které nabízejí reklamy příliš agresivně. Podle Hallidaye se opakuje situace z období před několika lety ve světe osobních počítačů, kdy bezpečnostní experti vznášeli námitky k pop-up reklamám a zkoumali jejich chování.
„Řekl bych, že jde o podobný vývoj, jako byl u zobrazování reklam v prohlížečích na osobních počítačích. Tam pop-up reklamy vyskakovaly jako splašené a sítě měnily domovské stránky nebo přidávaly panely nástrojů,“ myslí si Halliday. „Je to příznačné pro každý vznikající a rozvíjející průmysl současnosti.“
Společnost Google se již dříve tento týden zavázala podporovat možnost vypnutí trasování akcí uživatelů prohlížeče Chrome. Jde o reakci na tlak Bílého domu který slíbil, že v zájmu zachování svobod občanů představí novou legislativu ochraňující online soukromí.
Podle Hallidaye „toto téma skutečně ovlivňuje mobilní soukromí, jelikož většina informací shromažďovaných v mobilních zařízeních online neprochází prohlížečem, ale aplikacemi.“
Ad Network Detector je možné bezplatně stáhnout z Android Marketu. Podle Hallidaye nemá Lookout v plánu nabídnout podobnou aplikaci pro další mobilní operační systémy.