Holandská firma představila nové modely naposledy vloni na jaře a bylo tedy jasné, že i před letošní hlavní sezónou se objeví novinky. Za pozornost jistě stojí i načasování novinek – jejich oznámení krátce před dobou dovolených (která je spolu po předvánočním obdobím prodejně nejsilnější) má svou logiku. Modely Go 510 jsou již prakticky vyprodány, modely Go 710 budou do faktického uvedení novinek na trh též doprodány, nový model řady One byl představen nedávno a 910 prozatím zůstává (navzdory zlobivému držáku na čelní sklo) špičkovým modelem. Je ale pravděpodobné, že i ten bude do konce roku nahrazen novou generací.
Nové modely řady Go jsou už tradičně lehčí, tenčí a zároveň nabízejí vyšší výkon (CPU Samsung 400 MHz), větší paměť (64MB RAM a 2GB flash ROM), rozměrnější displej s úhlopříčkou 4,3“ (rozlišení zůstává 480x272 bodů), nabízejí tradiční funkce, jako je Bluetooth handsfree pro mobilní telefon či možnost propojení s přehrávači iPod, a dálkové ovládání. Asi nejzajímavější hardwarovou novinkou je FM transmitter, tedy vestavěný FM vysílač, který umožňuje snadno propojit zvukový výstup z navigace na autorádio. Vestavěný MP3 přehrávač (ten byl již u předchozích modelů) tak může využít skutečně každý – stačí si TomTom „naladit“ na autorádiu a přehrávanou hudbu i navigační příkazy můžete poslouchat z reproduktorů automobilu.
V případě dopravní zácpy přístroj sám nabídne různé možnosti objížďky (nejrychlejší varianta s ohledem na dopravu či varianta zcela bez front, byť třebas časově delší) či možnost zjištění stavu přednastavené trasy (například mezi domovem a kanceláří). Novinkou je i varování v případě blízkosti škol či jiných oblastí, kde je třeba dbát zvýšené opatrnosti (samozřejmě zůstává podpora pro velmi populární varování před statickými radary). Uživatelé nyní mohou nahrávat vlastní navigační povely přímo do přístroje a vytvořit tak kompletně novou sadu hlasových povelů (tu pak lze snadno přenést i na jiné přístroje TomTom 520T/720T pomocí bluetooth rozhraní, přičemž přenášet lze i hudbu či fotografie). Novinkou při zobrazení je částečně trojrozměrné vykreslování budov, usnadňující orientaci a velmi zajímavá je funkce „help me / where am I“, která umí zobrazit aktuální pozici nejen formou GPS souřadnic, ale například i určením silnice a vzdálenosti od nejbližších sjezdů či křižovatek (samozřejmě je možné snadno vyvolat seznam nejbližších opraven, nemocnic policejních stanic a nebo veterinárních klinik – zbývá jen prověřit, nakolik kompletní bude v případě mapy ČR). TomTom Go 520T bude už tradičně dodáván se sadou regionálních map, verze 720T by měla obsahovat mapy západní i východní Evropy (není ale jasné, zda se bude jednat u všech zemí o nejpodrobnější mapy, obsahující i popisná čísla). Přesná cena přístrojů nebyla stanovena, u modelu TomTom Go 720T by se měla pohybovat v rozmezí 400 až 500 EUR.
Bezmála stejně zajímavá, jako vlastní nové přístroje, je služba MapShare, spouštěná právě s uvedením modelů 520T a 720T. Jak TomTom uvádí: Navzdory téměř dvěma miliardám Eur, které byly doposud do mapových podkladů celkem investovány společnostmi jako je TeleAtlas a Navteq, jsou mapy zastaralé jednoduše proto, že silniční síť se neustále mění. Během roku je změněno průměrně deset procent silniční sítě, přičemž od zjištění změny do jejího zanesení do prodávané mapy uplyne minimálně šest měsíců. TomTom proto vyvinul systém MapShare, který umožňuje, aby každý majitel prováděl v mapách změny. Tyto změny se uloží v paměti a pokud uživatel souhlasí, jsou po připojení navigace k synchronizační kolíbce odeslány do zákaznického centra TomTom, kde jsou zaznamenány, dále vyhodnoceny a v případě jejich potvrzení okamžitě zaneseny do systému MapShare. Ten pro změnu aktualizuje mapy všech ostatních přístrojů při jejich připojení na synchronizační kolíbku.
MapShare ale nenahrazuje nové verze map. Pracuje totiž pouze s daty a změnami uživatelů a neobsahuje vlastní aktualizace původních mapových dat. Rozhodně to tedy neznamená, že byste už nikdy nemuseli kupovat aktualizované mapy. Nové mapy jsou, podobně jako ty staré, zaměřeny výhradně na silniční navigaci a na rozdíl od mapových podkladů, které nabízí Garmin, se nehodí například pro pěší turistiku či cykloturistiku. TomTom ostatně zdůrazňuje, že se i nadále hodlá věnovat právě automobilové navigaci.
Další výrobek společnosti TomTom jsme popisovali v tomto článku