Hlavní navigace

Nvidia, Databricks a Bezos investují miliony do startupu zaměřeného na vyhledávání s AI

9. 1. 2024

Sdílet

 Autor: Computerworld.cz s využitím Dall-E
Společnost Perplexity AI hodlá investice využít k zdokonalení vyhledávacích nástrojů založených na konverzaci.

Společnost Perplexity AI, start-up vyvíjející vyhledávač spoléhající na generativní AI, získala 73,6 milionu dolarů od investorů včetně společností jako jsou Nvidia a Databricks nebo od zakladatele Amazonu Jeffa Bezose. Transakce společnost oceňuje na 520 milionů dolarů a je jednou z největších částek, kterou jakýkoliv start-up zaměřený na vyhledávače v posledních letech získal.

Pokud využíváte AI pro rozhodování, zkreslila už nějakou odpověď?

Investice společnosti Databricks je zajímavá i vzhledem k tomu, že její konkurent, společnost Snowflake, nedávno získal technologii jiného startupu pro vyhledávání s generativní AI, a to společnosti Neeva, která však svůj vyhledávač založený na předplatném ukončila poté, co se jí nepodařilo najít dostatek předplatitelů.

Podle deníku The Wall Street Journal Perplexity AI zatím generuje roční příjmy ve výši 5 až 10 milionů dolarů.

Využití umělé inteligence k zodpovídání dotazů

Umělá inteligence Perplexity se snaží odpovídat na dotazy uživatelů konverzačním stylem, místo aby je pro odpověď posílala na jiné webové stránky. 

„Není třeba klikat na různé odkazy, porovnávat odpovědi nebo donekonečna pátrat po informacích. V době, kdy dezinformace a halucinace umělé inteligence vyvolávají stále větší obavy, stavíme na myšlence, že přesnost a transparentnost jsou předpokladem k tomu, aby se vyhledávání s využitím umělé inteligence stalo všudypřítomným,“ napsal generální ředitel společnosti Aravind Srinivas v příspěvku na blogu, v němž oznámil získání finančních prostředků.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Perplexity AI plánuje využít nové investice k rozšíření své nabídky a růstu uživatelské základny. Bude však čelit silné konkurenci, protože kromě ní a společnosti Neeva vstupují na trh i další firmy. V posledních několika letech se objevilo několik startupů, například Sinequa a Squirro, které rovněž využívají generativní umělou inteligenci k novému pojetí online vyhledávání.

Prozatím se nicméně všichni pohybují na okraji zájmu, protože Google má v oblasti online vyhledávání téměř dominantní postavení vyčíslené až 90% tržním podílem. Perplexity AI tvrdí, že se rozrostla na 10 milionů aktivních uživatelů měsíčně a že v roce 2023 zodpověděla přibližně 500 milionů dotazů. Pro srovnání, odhaduje se, že Google ročně realizuje přibližně 2 biliony vyhledávání.

Podpora významných technologických lídrů, jako je Bezos, a společností, jako je Nvidia, však Perplexity AI pravděpodobně pomůže. Nvidia se již v ekosystému umělé inteligence etablovala jako významný hráč a její hardware se používá v systému ChatGPT společnosti OpenAI.

A vysoké ocenění Perplexity AI ukazuje na důvěru investorů, že společnost bude schopna prosadit se v oblasti vyhledávání, jak předpověděl její generální ředitel ve svém příspěvku na blogu: „Časy procházení SEO spamu, sponzorovaných odkazů a mnoha webových stránek budou nahrazeny mnohem efektivnějším způsobem konzumace a sdílení informací, což naši společnost posune do nové éry zrychleného učení a výzkumu.“

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.

Byl pro vás článek přínosný?