Recenze: Nvidia Geforce GTX 460

17. 8. 2010

Sdílet

Geforce GTX 460 je se svými 1 024 MB paměti nejlepší grafickou kartou vyrobenou firmou Nvidia od uvedení grafické karty Geforce 8800 GTX v roce 2006.

V tuto chvíli jen doufáme, že vás ani nenapadlo koupit si v poslední době grafickou kartu Geforce GTX 465 (7 000 Kč). Ptáte se proč? Důvod je prostý: na trhu se totiž vyskytuje grafická karta Geforce GTX 460, která má naprosto srovnatelný výkon, a přitom vás vyjde výrazně levněji.

Podstatou úspěšnosti tohoto modelu je přetaktovaný procesor grafické karty s označením GF104. Nvidia a její partneři dodávají tuto grafickou kartu ve dvou verzích – jedna verze disponuje pamětí o velikosti 1 024 MB, a prodává se zhruba za 5 500 Kč, druhá verze má paměť o velikosti 768 MB a stojí kolem 5 000 Kč.

Bezprostřední konkurencí grafických karet v obou výše uvedených variantách je ATI Radeon HD 5830, který na trhu pořídíte orientačně za 5 000 – 6 000 Kč. Grafická karta Geforce GTX 460 se svým výkonem dá srovnat i s daleko výkonnější a dražší grafickou kartou ATI Radeon HD 5850 (7 500 Kč). Při našem testu totiž tato grafická karta od ATI vykázala jen o něco vyšší výkon než Geforce GTX 465.

Geforce GTX 460

Na grafické kartě Geforce GTX 460 kupodivu nenajdete grafický čip GF100, který se nachází na grafických kartách Geforce GTX 480, Geforce GTX 470 či Geforce GTX 465, ale vůbec poprvé se zde nachází přepracovaný grafický čip GF104. Při porovnání s již zmiňovaným grafickým čipem GF100 zjistíme, že se firma Nvidia u grafického čipu GF104 zbavila optimalizačních technik využívaných při profesionálním nasazení grafických karet. Cílem bylo dodat více prostoru pro funkce využívané při počítačových hrách, dále minimalizace nákladů na výrobu tohoto grafického čipu a také snaha o co nejmenší spotřebu elektrického proudu. Vyrovnávací paměť cache L2 o velikosti 512 KB však je u tohoto grafického čipu GF104 stejná jako u grafického čipu GF100.

Podle našich odhadů má grafický čip GF 104 celkem maximálně 384 shaderů, přesný údaj firma Nvidia zatím nezveřejnila. Jisté ale je, že u Geforce GTX 460 je k dispozici celkem 336 aritmetických jednotek taktovaných na 1 350 MHz, což se blíží frekvenci, jaká se používá u GTX 480 (zde to je 1 401 MHz). Grafická karta GTX 465 má sice o několik shaderů více (přesně 352), ovšem jsou taktovány pouze na 1 215 MHz.

I frekvence ostatních částí čipu je s hodnotou 675 MHz daleko vyšší než frekvence u grafických karet GTX 465 a GTX 470, a jen těsně pod hodnotou u grafické karty GTX 480. Z 15 polygonových tesselátorů, které jsou u GTX 480, jich na GTX 460 zbývá sedm, u GTX 104 jich pravděpodobně bude celkem minimálně osm.

Výsledkem optimalizace pro hry u grafické karty GF 104 je počet jednotek pro práci s texturami, který je ve vztahu k počtu procesorů pro shadery značně navýšený. Ve srovnání s předchozí generací a Radeonem nebyl tento poměr u již uvedených grafických karet GTX 480 se svojí hodnotou 7:1 příliš vyvážený. Naproti tomu u grafické karty GTX 460 je poměr 5:1, což se pro hraní her zdá být daleko vhodnější. Některé tituly z poslední vývojové generace vyžadují větší výkon pro práci s texturami než pro práci se shadery. Nicméně 56 jednotek pro práci s texturami určitě využijí i nejnovější hry (GTX 465:44, Radeon HD 5870:80).

 

Dva modely Geforce GTX 460 se od sebe liší v podstatě pouze velikostí paměti a napojením paměti. Tak třeba GTX 460 s 1 024 MB paměti a 256bitovou šířkou dokáže přenášet data z grafického čipu do paměti maximální rychlostí 115,2 GB za sekundu, pak verze s pamětí o velikosti 768 MB dokáže díky 192bitové šířce přenášet data s rychlostí 86,4 GB/s. Tato skutečnost a zároveň i počet jednotek ROP (tyto jednotky se používají mimo jiné pro vyhlazování hran) snížený ze 32 na 24 má bohužel velmi značný vliv na snížený výkon této varianty grafické karty ve hrách.

Kvalita zobrazení

Od chvíle, kdy se na trhu objevil Radeon HD 5000, měla firma AMD po právu v oblasti kvality obrazu (zejména co se týče vyhlazování hran a anizotropního filtrování textur) náskok. Pouze Radeony totiž dokázaly za využití minimálně DirectX 9 upravovat celý obraz velmi kvalitním vyhlazováním hran, tzv. Supersamplingem, který jinak vyhlazuje stejně jako klasický Multisampling, ovšem kromě hran polygonů se navíc vyhlazují i všechny textury. Mezitím však Nvidia vytvořila nástroj Quicklink: 6920, který uvolnila zdarma ke stažení. Tento nástroj dokáže využívat Supersampling i v počítačových hrách pro DirectX 11, jako je Colin McRae: Dirt 2. V kombinaci se 32tinásobným antialiasingem tak Nvidia poskytuje u grafické karty Geforce GTX 400 daleko lepší vyhlazování hran než firma AMD.

Při anizotropním filtrování u Radeonu sice dochází v závislosti na spuštěné hře k minimálnímu chvění, které u většiny her ani nezaznamenáte, snad kromě neustále se opakujících vzorků textur, jako jsou kupříkladu mříže. Toto blikání je sice u grafických karet Geforce přítomno i ve standardním nastavení, ovšem dá se na rozdíl od grafických karet od AMD pomocí příslušného nastavení v ovladači vypnout. Na druhou stranu se u grafických karet od firmy Nvidia neprovádí filtrování nezávislé na úhlu. Ty nejdůležitější plochy, jako je třeba podlaha (180 stupňů) nebo zdi (90 stupňů) se upravují úplně čistě, ostatní úhly se ale naprosto ignorují. Tím se dosahuje stále stejně kvalitního anizotropního filtrování textur.

Výkon při hrách

Při vypnutém vyhlazování hran pracuje grafická karta Geforce GTX 460 s pamětí o velikosti 1024 MB při testování na 60,9 až 58,4 fps, což je o něco málo více než cenově srovnatelný Radeon HD 5830. Stejná grafická karta v provedení se 768 MB paměti se pak svým výkonem drží těsně v závěsu za Radeonem (57,8 fps ku 58,4 fps). Ostatně všechny tyto grafické karty jsou vhodné k používání při rozlišeních až do 1 920 ×1 200 pixelů. Starší nebo méně hardwarově náročné hry se ale dají hrát i při rozlišení pro 30palccový monitor při rozlišení 2 560 ×1 600 pixelů.

Se čtyřnásobným vyhlazováním hran a osminásobným anizotropním filtrováním textur je postupně znatelné i rychlejší napojení na paměť u varianty se 1 024 MB, pokud ji srovnáme s variantou o 768 MB paměti. Při hodnotách 47,1 až 51,9 fps činí rozdíl již 10 procent. GeForce 460 s 1 024 MB paměti dokonce překonává Radeon HD 5850 (48,6 fps) i Geforce GTX 465 (49,6 fps). Největší konkurence v podobě Radeonu HD 5830 zde nemá naprosto žádnou šanci a dosahuje pouhých 38,7 snímků za sekundu neboli disponuje o 30 procent nižším výkonem než grafická karta GTX 460 s 1 024 MB paměti. Počítačové hry bez jakéhokoliv trhání můžete s oběma těmito novými grafickými kartami GTX hrát při tomto nastavení vyhlazování hran až při rozlišení 1 920×1 200 pixelů. U grafické karty HD 5830 naproti tomu může tu a tam dojít k občasnému zadrhnutí.

I přesto, že se grafické karty za cenu okolo 5 000 Kč hodí pro práci s krajně náročnými režimy vyhlazování hran a pro provozování ve vysokých rozlišeních jen omezeně, testovali jsme obě grafické karty Geforce GTX 460 i s osminásobným antialiasingem. Zde grafická karta Geforce GTX 460 poráží vysoce kvalitním obrazem o 1 250 Kč až 2 000 Kč dražší Radeon HD 5850, a to o celých 17 procent a svým výkonem se dokonce blíží Radeonu HD 5870, který se prodává za 10 000 Kč. Vítězně vychází ze souboje i varianta grafické karty Geforce GTX 460 se 768 MB paměti, pokud ji porovnáme s Radeonem HD 5830 (37 fps oproti 31,6 fps). Čím vyšší rozlišení a vyhlazování hran, tím větší rozdíl je mezi grafickými kartami s 1 024 MB paměti a 768 MB paměti.

Ze všech výkonnostních testů vyplývá, že na počítači s grafickou kartou GTX 460 si zahrajete prakticky stejně plynule jako na počítači s grafickou kartou GTX 465 či Radeon HD 5850. Předpokládá se však, že vlastníte grafickou kartu s 1 024 MB paměti. Grafická karta v provedení se 768 MB paměti ovšem svým výkonem představuje přímou konkurenci Radeonu 5830.

Chlazení

Čip grafické karty GF 104 se oproti čipu GF 100 spokojí s daleko menším počtem shaderů, takže spotřebovává i daleko méně elektrického proudu. Při našich testem bylo zjištěno, že systém, na kterém jsme testovali, spotřeboval při použití grafické karty GTX 460 s pamětí 1 024 MB stejné množství elektrického proudu jako při použití grafické karty Radeon HD 5850 (v obou případech byl naměřen příkon 265 W). Karta s pamětí 768 MB spotřebovala ještě o 10 W méně. Jen pro srovnání: spotřeba elektrického proudu počítače s grafickou kartou GTX 480 byla 415 W.

Díky úspornějšímu grafickému čipu si může Nvidia dovolit použít tišší a kompaktnější řešení chladiče. Deska grafické karty tak měří 21 cm, a tedy není delší než deska u grafické karty Radeon HD 5770, která stojí 3 750 Kč. V operačním systému Windows zůstává větráček se svou hlučností 0,9 sonu pod úrovní okolního hluku a je tak o něco tišší než větráček dodávaný s kartami Radeon HD 5800. Při plném zatížení při zobrazování scén ve 3D vydává chlazení hluk na úrovni 1,3 sonu, což je jen o něco málo více.

V počítači grafickou kartu tak takřka vůbec neuslyšíte. Lze konstatovat, že po dosavadních poměrně hlučných kartách  GTX 400 představuje Nvidia ve svém větráčku v modelu GTX 460 nového rekordmana. Žádná grafická karta s podporou DirectX 11 určená pro hráče počítačových her není tišší než právě tato nová grafická karta Nvidia Geforce 460, která navíc současně představuje nového bojovníka na scéně grafických karet i z pozice vynikajícího poměru cena/výkon. Za těchto podmínek je nám ctí udělit ohodnocení PC World TOP PRODUKT 2010.

ICTS24

Hodnocení: 90%

Cena: cca 5000 - 5500 Kč