NVIDIA předvedla vlastní raytracing

16. 8. 2008

Sdílet

Společnost NVIDIA, která je dlouhodobě spíše odpůrcem vykreslovací technologie raytracing, pomalu mění svůj názor a na veletrhu Siggraph v Los Angeles poprvé představila raytracing podle sebe.

Ze začátku si připomeňme, co to raytracing vlastně je. Jedná se o technologii vykreslování obrazu, při které "se sledují jednotlivé paprsky" a pomocí nich se renderuje celý obraz. Co se výkonu týče, jedná se i v dnešní době o extrémně náročný proces, je ale díky němu možné získat téměř dokonalé fotorealistické odrazy a podobně.

NVIDIA proti tomuto způsobu vytváření obrazu byla hned z několika důvodů. Kromě vysoké hardwarové náročnosti jsou to další dvě věci. Tou hlavní je, že pro raytracing se dnešní GPU příliš nehodí, procesory jsou lepší. Druhým důvodem bylo, že raytracing není vhodný pro úplně všechny typy scén.

O tom, jak je raytracing náročný, se už přesvědčil Intel, když převáděl hru Enemy Territory Quake Wars pomocí raytracingu na čtyřech quadcore Xeonech a fps se i v takto staré hře pohybovaly okolo 20.

Podobně dopadla i NVIDIA ve svém novém demu. To předvádí na čtyřech profesionálních GeForce Quadro FX 5800 (čip GT200 v profesionální podobě) a ani přesto nejsou fps nijak vysoké, v rozlišení 1920x1080 pouze okolo 30.

Ale vypadá to bombasticky. Nemyslím teď textury, které se dají kdykoliv nahradit, ale ty perfektní odrazy na kapotě a sklech auta. Právě lesklé povrchy jsou pro raytracing nejvděčnější téma.

- - Tomáš Šulc

ICTS24