nVidia uvádí přelomovou GeForce 8800GT

29. 10. 2007

Sdílet

Trvalo téměř rok, než se nové rozhraní DirectX 10 dostalo hlouběji do našeho podvědomí. Podzimní vlny očekávaných herních pecek jako první využívá společnost nVidia a uvádí dlouho očekávaný grafický čip vyplňující místo mezi 8800 GTX a 8600 GTS.

nVidia GeForce 8800 GT, jak se nově uvedený grafický čip jmenuje, vychází z architektury G80, na které jsou postaveny současné modely GeForce 8800 GTS 320, GTS 640, GTX a Ultra. Na rozdíl od nich je však GeForce 8800 GT vyrobena pokročilou 65 nm výrobní technologií, která má na svědomí nejen zmenšení tranzistorů, ze kterých je grafický čip složen, ale i dramatické snížení spotřeby. To, že je G92 (kódové označení GeForce 8800 GT) vyrobena 65 nm výrobní technologií, snížilo maximální spotřebu karty na velmi hezkých 105 W oproti 185 W u verze GTX a samozřejmě srazilo výrobní náklady na velmi přijatelnou hodnotu – ale o tom až na konci článku.


U nového grafického čipu však nezůstalo pouze u zmenšení velikosti tranzistorů, nýbrž inženýři nVidia zapracovali na nových funkcích tak, aby karta disponovala vším potřebným, co v dnešní době může uživatel očekávat od grafické karty. Začněme tedy hezky od začátku: G92 disponuje 256 bitovou paměťovou sběrnicí, což jí řadí do vyššího mainstreamu (přesně do místa kde je propast mezi „plnohodnotnými GeForce 8800 GTS/GTX a velmi osekanými GeForce 8600). Architektura čipu je tedy stejně jako u G80 unifikovaná, tudíž podporuje univerzální shadery v počtu 112 kusů. Čip také disponuje 56 TMU a 16 ROP jednotkami. Tím se dostáváme k pracovním frekvencím – grafický procesor pracuje na frekvenci 600 MHz, Stream procesory na 1 500 MHz a paměti typu GDDR3 na 900 MHz (což je 1 800 MHz DDR). Tyto frekvence rozhodně nejsou maximem, které by nový grafický čip zvládl, plánuje se, že maximum 65 nm technologie je někde okolo 800 MHz, což by dělalo G92 ještě přitažlivější (z pohledu následného zvýšení pracovní frekvence a tím i výkonu celé grafické karty).

Co se týká použitých a integrovaných technologií, G92 obsahuje plnohodnotný dekodér videa ve vysokém rozlišení, schopný dekódovat video ve formátu MPEG2, H.264 i VC-1. Tato technologie se jmenuje nVidia Pure Video HD a jedná se již o druhou generaci. Samozřejmostí je podpora rozlišení až do 1080p. Další zajímavou novinkou čipu G92 je podpora nové sběrnice PCI Express 2.0. Je to zpětně kompatibilní nástupce nynější sběrnice PCI Express, disponující dvojnásobně větší přenosovou rychlostí a možností napájet grafickou kartu s maximální spotřebou do 150 W bez nutnosti připojení externího konektoru. Samozřejmostí je podpora DirectX 10, Shader Model 4.0 a OpenGL 2, stejně tak jako režim SLi.



Nechybí ani plně integrované HDCP u všech modelů G92, stejně tak jako podpora HDMI a Dual Link DVI výstupů. Referenční design karty disponuje dvěma DVI výstupy s maximálním rozlišením 2 650 x 1 600 obrazových bodů, podpora HDMI je řešena redukcí z DVI výstupu, který by měla být přiložena ke každé kartě.

Když už jsme u popisu referenčního layoutu, nemůžeme nezmínit jednoslotový chladič, který má na starosti odvod přebytečného tepla od GPU a pamětí. U testované grafické karty Asus, kterou máme k dispozici, je chladič tichý a jeho chod je dosti výrazně slyšet pouze při startu systému.

To nejzajímavější jsme si však nechali na konec – je tím samozřejmě výkon a s tím spojená cena. Výkon této grafické karty by měl převýšit ve všech případech modely GeForce 8800 GTS, na momentální špičku GeForce 8800 GTX a Ultra však nedosáhne. Tyto dvě grafické karty tak zůstávají nejvýkonnějšími modely na trhu. Nicméně GeForce 8800 GT přináší tolik výhod, že mnoho uživatelů rádo obětuje těch několik procent výkonu výměnou za nižší spotřebu a hlavně cenu, která by u standardních verzí neměla přesáhnout částku 6 000 Kč včetně DPH.

Jak si stojí nový grafický čip v reálném světě se dozvíte hned zítra, kdy vám přineseme recenzi a porovnání výkonu této novinky spolu se zkušenostmi z provozu a testování.

Grafická karta: nVidia GeForce 8800 GT
  • Grafický čip: G92
  • Frekvence GPU: 600 MHz
  • Unifikované jednotky: 112
  • Frekvence jednotek: 1 500 MHz
  • Počet TMU: 56
  • Počet ROP`s: 16
  • Geometry Shader: Ano
  • Výrobní proces: 65 nm
  • Počet tranzistorů (miliony): 754
  • Paměťová sběrnice: 256 bit
  • Maximální kapacita paměti: 512 MB
  • Frekvence pamětí: 900 MHz (1 800 MHz DDR)
  • Propustnost pamětí: 57,6 GB/s
  • Vertex Shader (verze): 4.0
  • Pixel Shader (verze): 4.0
  • DirectX (verze): DirectX 10
  • OpenGL (verze): OpenGL 20
  • AntiAliasing: 2-4x RGMS, 8-16x CSAA
  • AA: Transparent AA, Coverage Sampled AA
  • RAMDAC převodník: 400 MHz
  • Dual DVI: Ano
  • HDCP: Ano
  • Maximální spotřeba: 105 W