Vyplývá to z nové studie americké společnosti Irdeto, která monitoruje peer-to-peer služby po celém světě. Ve studii společnost srovnávala počet pirátských kopií stažených v týdnu před nominacemi snímků na Oskary a v týdnu následujícím. Z výsledků vyplývá, že pokud je film nominován na Oskara, začnou o něj piráti prakticky ihned mít větší zájem.
Nejpopulárnější filmy na P2P sítích, které byly nominovány na Oskara, byly Selma, Wild, American Sniper, Still Alice a Birdman - každý z nich po ohlášení nominací zaznamenal přes 100 000 stažení. Pro srovnání, u dvou dalších filmů, které podle expertů měly být nominovány, ale nakonec nebyly, podobný trend zaznamenán nebyl.
Snímek Mr Turner byl od 15. ledna stažen 9086x a film Inherent Vice 53 008x. Irdeto ve své studii uvádí minimální "prokázaný" počet ilegálních stažení, takže reálně byly zmíněné snímky stahovány několikanásobně vícekrát.
Studie pro srovnání uvádí, kolikrát byly v tom samém období staženy velkorozpočtové mainstreamové filmy: Interstellar zaznamenal 1,4 milionu stažení a nový díl Hobbita spolu se snímkem John Wick byl stažen 1,3milionkrát.
Podle Irdeto stojí za nárůstem popularity nominovaných filmů především jejich velká propagace v médiích. Na pirátských stránkách se filmy objevují především díky DVD diskům, které obdrželi jednotliví členové Akademie k posouzení snímků.
I když Irdeto uvádí, že ne každý ilegálně stažený film znamená ztrátu pro Hollywoodská studia, problémy kvůli pirátství vznikají především snímkům s menšími rozpočty, které nejsou klasifikovány jako typické "blockbustery".
„Díky Oskarům tradičně nezávislé a nepříliš mainstreamové filmy vydělávaly více peněz,“ uvedl Rory O´COnnor z Irdeto. „V minulosti se díky Oskarům o těchto kvalitních filmech dozvěděla široká veřejnost a z toho důvodu se o ně následně začali zajímat i velcí distributoři. Tento mechanismus však již nefunguje tak dobře kvůli pirátství.“
Jak dodává O´Connor, řešením by bylo, kdyby filmy byly dostupné po celém světě ke koupi či pronájmu ihned poté, co získají nominaci. „Lidé jsou ochotni si zaplatit za kvalitu a to, že by film měli ihned na svých domácích televizorech, takže si myslím, že je zde prostor na kompenzaci příjmů, které jsou ztraceny kvůli pirátství.“ O tom však nechtějí distribuční společnosti příliš slyšet.