O2 obviňuje ČTÚ z pomalé práce, ten se brání

5. 1. 2016

Sdílet

 Autor: O2
Mobilní operátor tvrdí, že Český telekomunikační úřad je ve velkém prodlení s rozhodováním tisíců spotřebitelských sporů. Úřad se brání, že rozhodování zrychlil a že řadu problémů vyvolávají samotní operátoři.

Český telekomunikační úřad je podle operátora O2 ve velkém prodlení s rozhodováním tisíců spotřebitelských sporů.

Jen telekomunikační společnost O2 Czech Republic prý evidovala v polovině prosince 2015 více než 13 tisíc zahájených správních řízení, u nichž nebylo ani po šesti měsících vydáno žádné rozhodnutí.

„Výše škody, která kvůli nečinnosti Českého telekomunikačního úřadu operátorům vzniká, dosahuje řádu stovek milionů korun,“ uvádí operátor v tiskové zprávě. Jde údajně o jednoduché spory se zákazníky, kteří neplní své závazky a dluží za telekomunikační služby.

„Nejde o spory v klasickém slova smyslu. Většinou se jedná o jednoduché, nesporné nároky, jejichž důvodem je platební neschopnost nebo nevůle platit ze strany dlužníka. Dlužná částka většinou nepřesahuje deset tisíc korun,“ upřesňuje Michal Krejčík z právního oddělení O2 Czech Republic. Podle něj lze předpokládat, že podobný počet řízení nyní na ČTÚ leží také v případě ostatních telekomunikačních operátorů.

O2 Czech Republic proto na konci prosince 2015 vyzvala k nápravě předsedu ČTÚ Jaromíra Nováka. 

„Žádáme o neprodlené vydání rozhodnutí v těchto řízeních,“ uvádí Krejčík. Operátor navíc tvrdí, že podle předběžných analýz je zřejmé, že dlouhodobé prodlení s vysokým počtem případů způsobilo v minulých letech škody v řádu stovek milionů korun. 

Jsme připraveni tuto náhradu škody vymáhat soudní cestou. Nárok se opírá o zákon upravující odpovědnost státu za nesprávný úřední postup," doplňuje Michal Krejčík.

ČTÚ se brání s tím, že počet nerozhodnutých sporů o peněžitá plnění dlouhodobě klesá.

„Českému telekomunikačnímu úřadu se tak daří postupně snižovat zátěž historicky pramenící z dřívějšího zastaveného převodu této agendy na obecné soudy. V roce 2015 ČTÚ rozhodl 162 tisíce sporů o nezaplacené faktury, což je třikrát víc, než kolik nových návrhů od operátorů v loňském roce obdržel. Měsíčně tak každý referent, který se věnuje této agendě, rozhodne v průměru 61 věcí,“ uvádí úřad ve svém prohlášení.

K 1. lednu 2016 úřad eviduje předběžně 115 tisíc nerozhodnutých návrhů. O rok dříve to přitom bylo 277 tisíc sporů. Operátoři loni uplatnili 56 tisíc nových návrhů. Údaje za rok 2015 zpřesní ČTÚ ve výroční zprávě.

bitcoin_skoleni

Úřad navíc ústy svého mluvčího tvrdí, že ne všechny spory jsou tak jednoduché, jak uvádí operátor.

„Zdaleka ne všechny případy jsou tzv. nesporné, kdy pohledávku v dané výši účastník nepopírá. Operátoři stále častěji protiprávně uplatňují smluvní pokuty a obdobná příslušenství pohledávek, u kterých ČTÚ musí zkoumat, zda a případně v jaké výši na ně podnikatel má nárok. V těchto případech chráníme zákazníka před situací, kdy po něm operátor bezdůvodně vymáhá plnění, na které právo nemá,“ konstatoval Martin Drtina, mluvčí ČTÚ.