Když Microsoft projekt spouštěl, ozývaly se skeptické hlasy odborníků, kteří o úspěchu cloudového Office pochybovali. Podle nich přišel Office 365 příliš pozdě. Naopak Microsoft a jeho zastánci oponovali, že v oblasti kancelářských sad ještě pozdě není a Office 365 navíc kvalitativně výrazně převyšuje konkurenci včetně Google Apps.
Po roce fungování zůstává pozice tohoto cloudového řešení nejasná. Microsoft se nevyjadřuje zcela jasně. „V současnosti nezveřejňujeme počet zákazníků, uživatelů ani údaje o příjmech ze služby,“ odpověděla mluvčí společnosti e-mailem na dotazy, které jí položil americký Computerworld. Zajímal se o konkrétní údaje prodejů a rozšiřování Office 365. Odpověděla pouze, že „Microsoft je na cestě stát se jedním z nejrychleji se rozvíjejících produktů společnosti.“
Jedno je však jasné i bez oficiálních údajů – Office 365 konkurenci nesmetl. „Nezpůsobil na trhu žádnou smršť,“ řekla například analytička IDC Melisa Websterová. Očekává, že Miucrosoft údaje zveřejní až ve chvíli, kdy se prodeje Office 365 stanou významnější složkou příjmů společnosti. „Data poskytnou, až budou mít nějaký smysl,“ dodala Websterová.
Podle Websterové tkví podstata úspěchu ve získání trhu malých a středních firem. Tento cíl se Microsoftu pravděpodobně daří plnit, protože většina zákazníků využívajících Office 365 spadá právě do kategorie podniků do 50 zaměstnanců.
Kancelářské sady využívající cloud, které jsou k dispozici zdarma nebo za rozumný měsíční či roční poplatek, poskytnou těmto firmám spolehlivé nástroje za příznivou cenu. Navíc se nemusí v podstatě starat o správu těchto aplikací, protože jsou provozovány u dodavatele, který se stará i o jejich průběžnou aktualizaci a nabízí i možnost zálohování a různé stupně zabezpečení.
„Menší podniky mohou využívat stejné nástroje jako jejich větší konkurenti,“ řekla Websterová. „To je výrazná změna k lepšímu. Velkou výhodou Office 365 je paleta služeb – hlas, videokonference, sdílení dokumentů, e-mail, kalendář – všechno, co zaměstnanec potřebuje,“ dodala.
Analytička Rebecca Wettemannová z agentury Nucleus Research se domnívá, že Office 365 má šanci na úspěch. „Většina podniků je zvyklá na Office a Outlook a tyto nástroje jim nabízejí příznivou kombinaci levnějšího cloudového řešení s možností práce v prostředí, na které jsou uživatelé zvyklí.“ I když aplikace sady Office 365 nabízejí jen část funkcí klasické verze, tato část je podle Wattermannové dostačující. „Důležitá je základní funkcionalita,“ vysvětlila.
Další z vlastností cloudové sady je její velká variabilita, což podle některých odborníků zhoršuje orientaci zákazníka v tom, co si má objednat a co bude využívat. Podle Michaela Fauscetta z agentury IDC je opravdu poměrně obtížné pochopit složitou licenční politiku Office 365, vysoká variabilita ale na druhou stranu nabízí zákazníkům možnost sestavit aplikace na míru konkrétním potřebám daného podniku. „Není to nejjednodušší, lidé se s tím ale většinou dokázali vypořádat,“ řekl Fauscett. „Prodejci jsou ale schopní a dokážou zákazníkům vysvětlit, která část by se jim mohla hodit.“