Dva roky poté, co výkonný ředitel Microsoftu Satya Nadella částečně rozdělil své dva největší prostředky výdělku – Office a Windows – zůstává i nadále hluboko za svým rivalem ve stejné kategorii, Googlem. Aplikace, určené pro zvýšení mobilní produktivity u iPhonů a iPadů od Applu, se Microsoftu příliš neosvědčily.
Podle dat, jež zahraniční mutaci Computerworldu poskytla firma SurveyMonkey Intelligence, měsíční podíl aktivních uživatelů u aplikací pro mobilní produktivitu u Googlu výrazně převýšil ty, co užívali aplikace pro Microsoft Office
„Byl jsem překvapen, jak moc Google dominuje,“ popsal Bonnie Yu, produktový manažer v SurveyMonkey. „Opravdu jsem očekával, že Microsoft bude vyrovnanějším konkurentem.“
SurveyMonkey je online firma, kterou uživatelé sami využijí jako platformu na tvorbu průzkumů dle vlastních potřeb. Yu pracuje se SurveyMonkey Intelligence, odnoží firmy, která získává data z těchto průzkumů a poskytuje svým klientům informace k tématům, jako je podíl užívání softwaru a přístrojů, výzkum trhu nebo demografie.
Yu pro Computeworld „vytáhl“ data k podílu využití aplikací mobilní produktivity u Googlu oproti Microsoftu ve Spojených státech.
Výsledky byly, jak Yu poznamenal, zarážející.
Základní aplikace Office – Excel a Word – výrazně zaostávají za svými konkurenty od Googlu, Sheets a Docs.
Google Sheets se mohou chlubit 2,9 miliony aktivních uživatelů v dubnu, tedy více než dvojnásobkem, než kteří využívají Excel (1,4 miliony). Google Docs mezitím porazily Word v poměru pět ku jedné: 24,6 milionů pro Docs ku 4,6 milionům u Wordu. Zde již rozdíl začíná být opravdu markantní.
Zbývající kategorie jsou podobné nevyvážené. Tak například Gmail, emailovou službu Googlu, velice oblíbenou i u nás v České republice, využívalo minulý měsíc 96,7 milionů uživatelů. Outlook, recenzenty velice oblíbený, však pouze 6,3 miliony. Devastující rozdíl.
V oblasti online úložišť stav není jiný. Google Drive se může opět pochlubit 47 mliony uživatelů. To je téměř desetinásobek oproti těm, preferujícím OneDrive: 4,9 milionů.
Microsoft představil své první mobilní aplikace pro Office v březnu 2014, když Nadella odhalil Office pro iPad, čímž porušil nepsané pravidlo Microsoftu: Chránit Windows tím, že se software nejprve vypustí pro vlastní operační systém.
Od té doby firma vydala mobilní aplikace pro Office i na Android a vylepšila své portfolio o Outlook a OneDrive aplikace pro iOS i Android.
Vlastní mobilní platforma Microsoftu – Windows Phone a jeho nástupce Windows 10 Mobile – mají jen drobný podíl na trhu, což se stalo jedním z hlavních důvodů, proč se firma obrátila na dominantní Android a iOS v pokusu rozšířit Office do ne-počítačových zařízení.
Popostrčit Office k Androidu a iOS se od té doby stalo klíčovým prvkem jeho strategie „cloud a mobily v popředí“. Použitím „freemium“ modelu služeb, tedy základ zdarma a příplatky za nadstavbové funkce v aplikaci, Microsoft doufal, že uživatele nasměruje k Office 365, službě s předplatným pro uživatele i podniky. To se však tak úplně nestalo.
Microsoft také vylepšoval Outlook aplikaci pomocí koupě malých vývojářských společností, včetně Acompli v prosinci 2014 za údajných 200 milionů dolarů, nebo Sunrise Atelier v únoru 2015 za 100 milionů dolarů. Acompli vytvořilo aplikaci pro organizaci emailu, Sunrise zase kalendářovou aplikaci, kterou však Microsoft hodlá přestat prodávat.
Ale ačkoli mobilní aplikace Office získaly od uživatelů i odborníků velmi pochvalné recenze, data ze SurveyMonkey svědčí o tom, že aplikace Microsoftu užívá o mnoho méně uživatelů, než dostupné alternativy od Googlu.
Microsoft běžně hlásí počty stažení aplikací Office jakožto znak, že jsou úspěšné. Během ledna například Nadella oznámil, že celkové množství stažených Office aplikací překonalo 340 milionů v posledních třech měsících roku 2015, a tvrdil, že je zde 30 milionů aktivních uživatelů, kteří používají Outlook aplikaci.
Čísla Nadelly jsou celosvětová, nikoli jen pro Spojené státy, jako v případě SurveyMonkey. I tak je ovšem rozdíl mezi tvrzeními firmy a dat SurveyMonkey minimálně pozoruhodný.
„Počty stažení se nedají přeložit jako počty pravidelných uživatelů,“ říká Yu o rozdílu. „Mnoho aplikací se dostane k milionům stažení, ale už ne k milionům aktivních uživatelů.“
Významné snahy ani silná slova Microsoftu tak zatím nepadly na úrodnou půdu. Zda se tak v budoucnu stane, lze jen hádat, prozatím však situace nevypadá pro Redmontského giganta nijak dobře.