Nástroje Photoshop, InDesign, Illustrator nebo After Effects si od příštího roku už v krabici nekoupíte. Adobe chce jít s dobou, a proto všechny své produkty přesune do služby Creative Cloud, vlastního systému předplatného, jehož využívání měsíčně vyjde až na 62 eur, přičemž uživatelé stávající verze Creative Suite mohou získat zaváděcí slevu až 25 eur měsíčně.
„Jde o zásadní rozhodnutí naší společnosti,“ řekl marketingový ředitel Adobe Scott Morris. Creative Cloud má zcela nahradit dosud používaný softwarový balík Creative Suite. Podle Morrise společnost počítá s tím, že si uživatelé budou na nový systém zpočátku těžko zvykat. Stejně jako si těžko zvykali na Creative Suite. „Nakonec však lidé Creative Suite přijali, protože si uvědomili jeho výhody. Podobně bude přechod probíhat i nyní,“ věří Morris.
V jednom se zatím Morris nespletl. Oznámení nového systému někteří uživatelé skutečně jen těžko rozdýchávali. Derek Schoffstall, fotograf a vysokoškolský student, již dokonce na serveru Change.org rozjel petici, ve které Adobe vyzývá k odstoupení od systému předplatného. V současné době je již na petici přes 10 tisíc podpisů.
Schoffstall prostřednictvím petice žádá Adobe, aby si změny ještě rozmyslelo. Měl by podle něj být obnoven vývoj Creative Suite 6 a kromě předplatného by měly být produkty dostupné také formou klasických licencí.
Podle Schoffstalla to však vypadá, že se Adobe rozhodlo věnovat pouze velkým firmám a o malé spotřebitele nemá zájem. Předplatné jako jediný prodejní model prý běžným uživatelům výrazně zvýší náklady, což je věc často zmiňovaná i v dalších stížnostech.
„Nepronajímám si auto, neprojímám si dům... tak proč bych si měl pronajímat software,“ píše ve svém komentáři Joe Paetzel. A další nespokojený uživatel Lee Whitman dodává: „S Adobe jsem skončil.“
Kritika se na Adobe snesla i z Microsoftu. „Na rozdíl od Adobe si myslíme, že přechod od krabicového softwaru na systém předplatného potřebuje nějaký čas. Sami proto dáváme uživatelům na výběr,“ napsal ve svém blogovém příspěvku Clint Patterson, šéf komunikace pro MS Office.
Jsou tu však i tací, co s rozhodnutím Adobe souhlasí. Web Geekanoids na Twitteru například napsal, že měsíční cena Creative Cloudu je nastavena příznivě a přechod na nový model proto vítá. Chris Mayer zase napsal, že vzhledem k velké míře používání pirátských kopií Creative Suite je takový přechod jediným možným řešením.
A Adobe se samozřejmě také brání. „ Když porovnáte negativní reakce s těmi pozitivními, tak nový model jednoznačně vyhrává,“ řekl Scott Morris. „Ostatně bychom takové rozhodnutí neučinili, kdybychom si jeho vřelým přijetím nebyli stoprocentně jisti.“