V povánočním období občas zjistíme, že nám doma něco přebývá, anebo naopak
chybí. Mohou to být třeba i dárky, jež jsme obdrželi pod stromečkem, ale které
tak úplně neodpovídají našim představám. Tady se nabízí několik řešení; na
jedné straně můžeme nepoužitelnou věc uložit do šuplíku a po čase ji, proč si
to nepřiznat, s největší pravděpodobností vyhodit, nebo se alespoň pokusíme
vyhledat někoho, komu se pro nás nepotřebný předmět právě teď hodí a je ochoten
nám za něj adekvátně zaplatit. Do našeho přehledu jsme zahrnuli pouze takové
projekty, které kromě nezbytné podpory českého jazyka nabízejí většinu svých
služeb bezplatně.
Pro ty, kdo nemají s podobným druhem obchodu zatím příliš mnoho zkušeností,
jsme na úvod připravili všeobecné rady týkající se nákupu a prodeje zboží z
druhé ruky přes internet. Pro větší objektivitu se v článku nachází také letmé
porovnání se službami kamenných bazarů.
Rady pro kupující:
? Řiďte se mnohokrát prověřeným heslem: "důvěřuj, ale prověřuj". Podvodníci
mezi námi ještě zdaleka nevymřeli, a tak je lepší si dávat pořádný pozor, než
někomu zbytečně naletět. Ptejte se i po původu a stáří kupovaného předmětu;
ideální je, když se prodávající prokáže přímo dokladem o koupi.
? Upřednostňujte osobní předání, spojené s předvedením kupované věci za
provozu, před koupí daného zboží na dobírku (což vždy tak trochu zavání nákupem
zajíce v pytli).
? Nenechte se nikdy odbýt, a pokud je to v mezích slušnosti jen trochu možné,
vždy trvejte na svém.
? Pokud vycítíte vhodnou příležitost, zkuste smlouvat. Budete se divit, ale
někdy se vám podaří i s minimálním přičiněním snížit cenu o několik stokorun.
? Pokuste se nenaletět na staré triky, jako je třeba "hra na společníka" nebo
"hrozně spěchám". Vždy byste měli mít právo na dostatek času a prostoru k
svobodnému rozhodnutí, nedejte tedy žádný prostor k tomu, aby na vás byl
vyvíjen nátlak.
? Nákup v klasickém kamenném bazaru vám sice dává více prostoru k porovnání
více věcí stejného druhu v kratším čase, ale na druhou stranu přímý nákup na
inzerát bývá často levnější.
? Pokud se rozhodnete dražit na internetové aukci, nasaďte vyvolávací cenu
pokud možno tak, aby byla atraktivní pro kupujícího, ale přitom dbejte také na
to, abyste uspokojili své finanční nároky.
Rady pro prodávající:
? Předtím, než nějaké zboží poskytnete k odprodeji, se raději řádně ujistěte,
že funguje přesně tak, jak má. Vyhnete se tím nepříjemným nedorozuměním s
potenciálním kupcem.
? Ještě před započetím jakýchkoliv kroků vedoucích k odprodeji doporučuji
zjistit opravdovou tržní cenu předmětu. Toho docílíte nejsnáze tak, že si
projdete aktuální inzeráty s podobnou nabídkou, jakou máte v úmyslu podat vy.
Když není žádný podobný inzerát k dispozici, pokuste se vyčíslit cenu tak, že
pořizovací částku nového zboží snižte o tolik procent, kolik odpovídá jejímu
stáří a opotřebení.
? Prodávat výrazně pod cenou se vyplatí jen tehdy, když opravdu spěcháte.
Naopak s přemrštěnou částkou, již za danou věc požadujete, na dnešním
přesyceném trhu pravděpodobně neuspějete.
? Na kamenný bazar se obraťte za situace, když s prodejem opravdu spěcháte nebo
se vám jednoduše nechce nic zařizovat. Suma, kterou za prodávané zboží
dostanete, je zde však pochopitelně nižší o zisk bazaru.
Nyní přistoupíme již k jednotlivým webovým stránkám.
Přehled nejoblíbenějších on-line bazarů
PC bazar(http://www.pcbazar.kontakt.cz)
Server s jednoduchým grafickým prostředím poskytuje všechny své služby týkající
se běžné osobní inzerce naprosto zdarma. Orientuje se na zprostředkování
prodeje věcí souvisejících s počítači, mobilními telefony a dalšími příbuznými
záležitostmi. Na úvodní stránce se nachází výběr posledních dvaceti inzerátů,
díky němuž získáte i bez zdlouhavého listování jednotlivými sekcemi přehled o
nejnovějších příspěvcích. Dále se lze v případě jakýchkoliv vašich nejasností
obrátit se svým dotazem na zdejší diskusi, kde si uživatelé mimo nezbytného
technického know-how předávají také důležité informace o tom, jaké má kdo
zkušenosti s daným inzerentem. Místy server bohužel trpí tím, že někteří
inzerenti schválně umisťují své nabídky do nesprávných kategorií, aby na ně
více upozornili. O serióznosti takto podaného příspěvku nechť si každý udělá
svůj vlastní názor.
MobilBazar(http://www.mobilbazar.cz)
Oblíbený bazar mobilních telefonů a všeho, co s nimi jen trochu souvisí. Zboží
z nabídky i poptávky je členěno do mnoha kategorií (většinou podle výrobce nebo
poskytovatele služby), nechybí tu však ani fulltextové vyhledávání klíčového
slova v aktuálních inzerátech. Kromě klasického vyhledávání klíčového slova je
k dispozici i jeho pokročilá obdoba s mnoha nastavitelnými kritérii. Podaný
inzerát se dá aktivovat zasláním SMS zprávy speciálního formátu, což má za
přímý následek rapidní zvýšení jeho věrohodnosti.
DVDBazar(http://www.dvd-bazar.cz)
Tento úzce zaměřený bazar plní svou funkci více než dobře, naleznete tu několik
stovek DVD s filmy a hudbou na prodej, a jen o málo nižší počet inzerátů
poptávkového charakteru. Vyhledávání funguje v několika rovinách podle názvu
konkrétního titulu, jeho ceny nebo libovolného dalšího slova obsaženého v
inzerátu. Ochuzeni nezůstanete ani o diskusi, na úvodní stránce DVD bazaru se
navíc setkáte s různými útržky informací z oblasti DVD. Graficky se server
rovněž povedl, jeho design laděný do několika odstínů oranžové až hnědé barvy
nikoho pravděpodobně neurazí.
Bazar 2 PC a Bazos.cz (http://www.2pc.cz)(http://www.bazos.cz)
Sesterský projekt on-line bazarů se nachází na dvou různých doménách, lišících
se od sebe především designem. Bazos.cz vsadil na jemné odstíny zelené a modré,
na Bazaru 2 PC naleznete dominantní růžovou barvu se stříbřitými prvky.
Inzeráty podané na Bazaru 2 PC se automaticky objeví též na Bazos.cz (a
naopak). Zatímco v levém sloupci vidíte seznam kategorií řazených mezi nabídku,
pravý sloupec skýtá prostor pro poptávkové inzeráty. Uprostřed zůstalo místo,
jež slouží k zobrazení patnácti nejaktuálněji podaných anoncí.
Bazar CD(http://www.bazarcd.cz)
Vzhledově velice nenápadný projekt v sobě skrývá dobrý nápad, a sice
internetový bazar orientovaný výhradně na nákup či prodej CD s počítačovými
hrami, hudbou nebo encyklopediemi. Návštěvnost sice není nejvyšší, ale přesto
lze našim čtenářům web Bazar CD doporučit ať už jste ten, kdo chce zdejší
sbírku inzerce rozšířit, anebo naopak ten, kdo něco konkrétního hledá.
Annonce(http://www.annonce.cz)
Vysoké hodnocení si internetová obdoba tištěného inzertního periodika Annonce
zaslouží především kvůli vysokému počtu inzerátů, z nichž lze vybírat a posléze
je porovnávat. Na úvodní stránce zvolíte odkaz "Annonce Online", následně
vyberete, v jakém odvětví chcete pátrat, a pak už vám zbývá jen propracovat se
stovkami inzerátů až k vašemu vytouženému cíli. Tuto činnost si v případě
potřeby můžete zjednodušit pomocí vyhledávání klíčového slova v archivu anoncí.
Stáří inzerátu snadno rozpoznáte podle barvy, jíž je označen. Například zelená
značí, že se jedná o příspěvek skutečně aktuální, černá naopak varuje před jeho
značným stářím. Pro ty z vás, kteří máte rádi nejčerstvější data, vytvořil
server Annonce speciální rubriku "SMS inzeráty", v níž se bez rozlišení
kategorie objevují nejnovější inzeráty podané pomocí SMS.
Bazar(http://www.bazar.cz) nebo (http://www.inzeraty.cz)
Profesionálně pojatý inzertní projekt, jemuž budete těžko něco vytýkat. Autoři
jej zpracovali převážně v decentním odstínu žluté barvy. Podle oficiálního
auditu českého internetu (www.idot.cz) navštívilo server Bazar.cz v měsíci září
roku 2003 přes 350 000 unikátních návštěvníků. Při vyhledávání v jeho databázi
se lépe zorientujete díky detailním nastavením kritérií výběru, mezi něž patří
volba regionu, ceny, stáří hledané věci apod. Velkou oblibu si mezi uživateli
získala také eventualitu přidání fotografie zboží k inzerátu; v jednom z
průzkumů se dokonce ukázalo, že anonce vybavené obrázkem mívají výrazně větší
úspěšnost než ty bez ní. Pokud chcete, aby byl váš inzerát více vidět, stačí
odeslat SMS s příslušným kódem a rázem si tím váš příspěvek získá v systému
prioritu před ostatními, což v důsledku znamená, že se k němu dostane daleko
větší množství potenciálních zájemců.
Věděli jste, že?
Díky masovému rozšíření moderních komunikačních prostředků nemusíte inzerát
vytvářet zdaleka jen přes klasické webové rozhraní, ale můžete začít uvažovat
například o jeho podání prostřednictvím speciálně formátované SMS či za použití
wapového prohlížeče vašeho mobilu. Někdy se setkáte s tím, že za zisk kontaktu
(zpravidla telefonní číslo) k určitému inzerátu musíte zaplatit formátovanou
SMS zprávou. Konkrétní informace hledejte přímo na webových sídlech popsaných v
tomto článku.
Připomínky k mým článkům a náměty na jejich další pokračování prosím zasílejte
na e-mailovou adresu cesmir_zak@idg.cz.