OpenCL 1.1 přinese výkonnější paralelizované aplikace

16. 6. 2010

Sdílet

Khronos Group, což je konsorcium zaměřené na vývoj otevřených standardů pro paralelní computing, grafiku a dynamická média, informovalo, že došlo ke schválení finální verze OpenCL 1.1.

Standard OpenCL, který je v řadě rysů podobný jazyku C s API, je vyvíjen tak, aby umožnil paralelní spouštění úloh na jádrech běžných procesorů i grafických čipů. Dosavadní způsoby akcelerace výpočtů totiž již přestávají být efektivní a OpenCL je jedním ze způsobů, jak překonat omezení stávajícího paradigmatu. Tento jazyk propagují takoví hráči na trhu, jako je Apple, IBM, Intel, nVidia či AMD.

Právě AMD si od paralelního programování hodně slibuje, neboť její APU (Accelerated Processing Units) architektura Fusion, integrující grafická a procesorová jádra do jednoho pouzdra by mohla v případě optimalizace aplikací pro toto prostředí přinést výrazný nárůst výkonu a pro AMD tak určitou konkurenční výhodu na trhu. Intel totiž sice od začátku letošního roku dodává procesory s integrovaným grafickým jádrem, jehož architektura je ovšem výrazně odlišná a je vhodné zejména na zpracování jednodušší 3D grafiky. Více o projektu AMD najdete v článku AMD předvádí na Computexu procesory Fusion.

Kombinace využití výkonu CPU a GPU umožňuje výrazně rychlejší zpracování úloh, ale jen v případě, že jsou vytvořeny tak, aby v tomto heterogenním prostředí dokázaly fungovat. Zájem o OpenCL roste s tím, jak například velcí výrobci serverů, jako je IBM či Dell, začínají přidávat grafické procesory do svých systémů, aby zvýšili jejich výkon. Také některé nové superpočítače jsou rozšiřovány o grafické akcelerátory od nVidie či ATI (AMD), které tak přestávají být pouhými grafickými kartami, ale stávají se jednou z klíčových komponent pro výrazné urychlení běhu specifických vědeckých i komerčních aplikací. Podle zástupců AMD si ovšem lze představit i řadu konvenčních aplikací, jako třeba antiviry, které by mohly úspěšně používat výpočetní výkon grafických jader.

Nový standard je aktualizací původního OpenCL 1.0, které bylo přijato v prosinci 2008  přidává novou funkcionalitu, zajišťující podle zástupců Khronos Group lepší výkon a programovací flexibilitu.

OpenCL je konkurencí pro DirectCompute, což je API od Microsoftu (obsažené defaultně ve Windows 7), které také dokáže využívat výpočetního výkonu jader CPU a GPU. Zástupci společnosti nVidia v reakci na prohlášení o ratifikaci nového standardu informovali, že již uvolnili pro svoje čipy ovladače OpenCL 1.1 , který je k dispozici na webu nVidie pro registrované uživatele.