Apple představil tzv. Self Service Repair program, který zákazníkům umožní provádět vlastní opravy s využitím certifikovaných Apple nástrojů a komponentů. Zkraje příštího roku bude k dispozici v USA, později i v dalších zemích.
Služba začne nabízet náhradní díly, nástroje a návody pro majitele iPhonů 12 a iPhonů 13. Ti je tak budou schopni využít k svépomocné výměně displeje, baterie či kamery, postupně začne Apple adresovat i další možné problémy. V plánu je rovněž spuštění obdobné služby pro počítače Mac s čipy M1.
„Zpřístupnění originálních částí našich výrobků dá zákazníkům více možností volby, pokud jde o opravu našich zařízení,“ uvedl COO firmy Jeff Williams. „V uplynulých třech letech jsme téměř zdvojnásobili počet našich servisních míst a nyní poskytujeme příležitost těm, kteří si chtějí opravy provádět sami.“
Dosud totiž byl přístup k certifikovaným nástrojům vyhrazen asi pěti tisícům autorizovaných servisů a necelým třem tisícům nezávislých provozovatelů.
„Tohle je obrovská změna, jelikož Apple dlouhá léta zatvrzele trval na tom, že jen on či autorizované firmy jsou dost dobré na to, aby mohli provádět opravy jeho produktů,“ hodnotí Jack Gold z analytické společnosti J. Gold Associates.
„Což byla samozřejmě hloupost, jelikož schopných nezávislých servisů existuje spousta. Jen neměly přístup k originálním dílům a museli používat náhražky.“ Přitom řada uživatelů preferovala z úsporných důvodů právě tyto nezávislé servisy.
„Doba se však změnila a zákazníci i vlády na firmy vyvíjejí velký tlak ve jménu práva opravovat si věci svépomocí, nejen telefony,“ tvrdí Gold. „Apple vůči tomu není slepý a vnímá to jako příležitost být napřed, ještě než v řadě zemí bude tato možnost uzákoněna. Je to způsob, jak můžou dát najevo, že stojí na straně zákazníků.“
Nejisté zatím zůstává, za jaké ceny bude Apple své nástroje a náhradní díly nabízet. Tedy ani to, zda například sníží ceny ve vlastních servisech, aby uživatele přiměl preferovat profesionální službu.
Nový online obchod má v každém případě v první fázi nabízet víc než dvě stě součástí a nástrojů umožňujících zákazníkům provádět ty nejběžnější opravy. Jaké součásti budou potřeba, se dozvědí z manuálu.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.