Osadníci - sex, jídlo a teplo domova

1. 9. 2007

Sdílet

Co potřebují lidé k pocitu štěstí? Podle nového dílu série Settlers je to jednoznačné – uspokojení základních potřeb. Středověká usedlost bude prosperovat jen tehdy, pokud její členové budou mít plná břicha, rozehřátý krb a v posteli ležící, spokojenou manželku.

Co potřebují lidé k pocitu štěstí? Podle nového dílu série Settlers je to jednoznačné – uspokojení těch základních potřeb. Středověká usedlost bude prosperovat pouze tehdy, pokud její jednotliví členové budou mít plná břicha, rozehřátý krb a v posteli ležící, spokojenou manželku. A tak, jak alespoň naznačuje titulek, se budeme muset ve strategické hře zabývat blahem svých obyvatel víc, než kdykoliv předtím.



Sérii Settlers zná téměř každý. Vždyť je tomu již pěkná řádka let, kdy měli hráči možnost vyzkoušet si první díl – přesně před neuvěřitelnými čtrnácti lety se totiž vylodili první Osadníci, jak zní překlad z angličtiny. Již v září letošního roku bychom se měli díky vývojářům z německé firmy Blue Byte (která stála u zrodu všech dílů série) dočkat úctyhodného šestého pokračování strategie, která dosti významně ovlivnila celý herní průmysl. Co nám zatím poslední díl nazvaný The Settlers: Rise of an Empire nabídne a co od něj můžeme čekat?



Hlavní a zřejmě i zlomová informace je, že kromě slušivé a detailně propracované 3D grafiky (uvidíme takové titěrnosti, jako vlnky na rybníku, skákající žáby, všude poletující slavíky atp.) se hra svou podstatou vrací zpět ke svým kořenům. Co tím myslíme? U posledních vydání, a to platí zejména o The Settlers: Heritage of Kings, jsme si zvykli na to, že původní ryze budovatelská strategie se spíše přeorientovala na strategii válečnou. Šestka se svým herním stylem přiblíží prvním dílům, takže nečekejte nějaké bitevní orgie, byť na meče i štíty také poskrovnu dojde. Podstata hry, tedy budování města, se může zdát, a to především v dnešních akčních, krví nešetřících pařbách, až zoufale nudná. Není tomu tak. Vytvoření vlastního středověkého útočiště nebylo nikdy předtím zábavnější a propracovanější.



„Malé osadníčky vám čáp rozhodně nepřinese, ti přijdou na svět zcela běžným živočišným způsobem.“



V prvních Settlers hráči stavěli a spravovali několik menších usedlostí, čímž byla gamesa limitována. Pro zjednodušení orientace a též pro rozšíření herních možností nabídnou poslední Settlers jedno velké město, nebo spíše hrad, když mluvíme o temných dobách středověku. S tím ale pochopitelně nezačnete, začnete obstarávat malou usedlost, ze které se teprve může díky vaší šikovnosti stát rozlehlé hradiště, které bude oporou i přilehlým vesnicím. To ale poněkud předbíháme, neboť cesta k tomu vysněnému cíli je přeci jen poněkud trnitá.



Abyste měli plnění onoho nesnadného úkolu trošičku jednoduší, budete mít k ruce pomoc hrdiny. Jedná se o novou, speciální jednotku, která vám v určitých fázích hry může znatelně urychlit rozkvět vaší civilizace. Hrdinů navíc existuje několik, přičemž podle toho jakého si zvolíte, tak se bude i lišit vaše herní strategie (vývojáři navíc přislíbili, že gameska sama přinutí hráče vyzkoušet si všechny hrdiny a nezaseknout se tak u jediného).



První výraznou změnu oproti předchozím vydání Settlers jsme vám představili. Co nás však čeká dalšího? Předně změna stylu, jakým Osadníky hrajete. Tomu, že máte velký prostor, kde se nachází vše, budete muset přizpůsobit svoje budovatelské myšlení. Vše závisí na skladu – to jest budova, která se stane kamenem úrazu při většině neúspěchů. Settlers: Rise of an Empire fungují totiž na principu řetězu – když nefunguje jeden článek, zhroutí se celý systém? Že nechápete? Pokusíme se vysvětlit.



Sklad je naprosto zásadní objekt, neboť vše co se vyprodukuje v něm také skončí. Předvedeme vám malý, názorný příklad. Lovec uloví jelena a přiveze ho do skladu, ze kterého si vezme luk a šípy. Do skladu přijde řezník, který tam ponechá hotové uzeniny a vezme si syrové maso, tedy jelena. No a nakonec se tam objeví vyhladovělý řemeslník, který si odnese párky, ale jako protislužbu tam zanechá luk a šípy pro lovce. Tak už chápete? Celý systém je vlastně kruh, ve kterém jsou všichni závislí na všech, přičemž když se jeden článek zadrhne, zadrhne se celé kolo. Hlavně se nás ale neptejte, kdo věci do skladu přinesl jako první…

Proto, a tím se konečně dostáváme k osvětlení našeho oplzlého titulku, se vaším hlavním cílem stane spokojenost vašich oveček. Když někomu něco chybí, trpí tím celá společnost. Abyste se vyznali ve všech možných potřebách svým svěřenců, tak vám hra nabídne nejen systém grafů, ale též problémy budete moct zřít na vlastní oči. Když se z komína kovárny neline šedý, štiplavý kouř a přitom by měl, tak hned poznáte, že kováře něco trápí. Gameska vám tímto propracovaným stylem, kdy celé dění svého města vidíte na obrazovce, dává možnost zříci se nudných tabulek a grafů, které tedy vlastně ani nemusíte sledovat a máte přitom možnost se starat o svou usedlost celkem přirozeným způsobem.

No a abyste dosáhli spokojenosti vašich obyvatel (což vás povede k ještě větší prosperitě a rozvoji), musíte zajistit, aby měli osadníci všeho dostatek – tedy jídla, obydlí a žen (zjednodušeně řečeno). A když už jsme u těch žen, tak si dovolíme takovou malou odbočku. Malé osadníčky vám čáp rozhodně nepřinese, ti přijdou na svět zcela běžným živočišným způsobem. Tedy tím když muž přijde k ženě… no a zbytek už víte sami (nebo si ho dohledáte v učebnici přírodopisu pro páté třídy). Ženy se vám ale ve městě také samy neobjeví, musíte je přilákat a čím jiným, než dobrou zábavou. Takže dojde také na různé festivaly a tancovačky.

Settlers: Rise of an Empire toho nabízejí ještě mnohem více (pro zmínku např. čtyři klimatické zóny ve kterých se pravidelně střídá roční období, což pocítíte i na strategii budování svého městečka). Výčet všech vlastností by snad ale vyšel na další preview. Což ostatně ani nebude třeba, neboť již za pár týdnů si svůj vlastní hrad budete moci postavit sami.

Žánr: budovatelská strategie Výrobce: Blue Byte Vydavatel: Ubisoft Entertainment Multiplayer: ne Datum vydání: září 2007 Internet: thesettlers.uk.ubi.com

Autor článku