Všichni spotřebitelé zajisté znají heslo prodávajících: „Zničils, tak si to teď koukej koupit". My hráči máme podobné přísloví: „Kupujeme, abychom toho mohli rozflákat co nejvíce". Takže, co že to tak rádi rozbíjíme páčidly, vyhazujeme do vzduchu raketomety a demolujeme na padrť?
8 - Bezpečnostní kamery
Metal Gear Solid, Portal
Vůbec se nedivím, že je nakonec každá zlotřilá organizace poražena a nikdy se jí nepodaří uskutečnit své nekalé plány na dobytí/vyhlazení světa, když se o bezpečnost jejich základen starají tak nekvalitní výrobky. Když pominu naprosto neschopnou sebranku strážců a ochránců, tak pitomých, že se vždycky nechají povraždit, většinou jen jedním, sice po zuby ozbrojeným maniakem. Vůbec nejhorším bezpečnostním prvkem jsou průmyslové kamery, které nevydrží ani jeden výstřel z pistole či ránu páčidlem. Přitom by stačila trocha neprůstřelného skla, pořádné oplechování nebo jen lepší maskování. Ovšem na druhou stranu zase chápu, že roboti s jadernými hlavicemi a superhypermoderní zbraňové systémy spolknou většinu ročního rozpočtu, takže na takové zbytečnosti, jako jsou bezpečnostní prvky, občas prostě nevystačí finance.
7 - Cihly
Super Mario Bros, Breakout
Tvrzení, že hlavou zeď neprorazíš, už dávno neplatí. Jedním z prvních průkopníků, kteří se postarali o vyvrácení tohoto rčení, byl právě mužíček v montérkách a slušivé čepičce. Kromě znalostí o kouzelných zvětšujících se bylinkách a houbách, po kterých člověk dokáže plivat oheň, přišel na to, že když se na věc jde po hlavě, není žádná cihla dost tvrdá - ba dokonce, že se tímto způsobem dá vydělat hromada peněz. Je úplně fuk, že se jedná a pouhopouhou hromadu bezbranných cihel, k dosažení padesáti bodů, jsme byli ochotni je rozkopat na prach. A nutno dodat, že v roce 1995 bylo padesát bodů sakra hodně.
6 - Zdi
Bomberman, The Legend of Zelda, Red Faction
Žádná zeď nebude nikdy stát mezi mnou a vítězstvím! Obzvláště to platí v případech, kdy si jednoduchým odstřelením kousku zdiva můžu efektně vydláždit cestu ke spoustě pokladů, nepřátel, případně obojího najednou. Každý přece ví, že podivně zabarvené kousky stěn jsou ideálními schovávačkami pro tajné místnosti a komnaty - no schválně se zeptejte Linka, co si o tom myslí. Ve skutečnosti je většina speciálních itemů poschovávaná za falešnými zdmi a jen ty brzdí hráče od splnění úkolu a dokončení questu, což bývá dost frustující. Takže jediným lékem na tuhle bolístku může být jedině prst na spoušti raketometu, nebo bomba s hořícím knotem, kterou náš kreslený hrdina upustí z... upustí.
5 - Lahve
The Legend of Zelda, Countrestrike: Source
Kde jinde si můžete v klidu vychutnat zvuk tříštícího se skla, bez strachu, že se dostanete do křížku s policií či jinými úřady. Snad jen na demonstracích masového rozměru, tam zase bohužel hrozí, že si policie nenechá všechno líbit, a tak tuto možnost beztrestně opět skýtají naše milované videohry. Jedna z prvních arkádových stříleček, pod trefným názvem Shooting Gallery, již v roce 1995 trénovala váš postřeh a schopnost co nejrychleji mířit na všelijaké předměty, pohybující se na pásech - nutno podotknout, že se jednalo o DOSovskou hru. Flašky, hrnky nebo třeba veverky vydávaly po zásahu tak krásné zvuky, že jste prostě museli a museli hrát zběsile dál. Dnes jsou hry označované jako střílečky zaměřené především na pálení po ostatních hráčích, kteří, pokud nejste dostatečně rychlí, stejně jako policie, občas stihnout ránu oplatit, v tomto případě však bolí maximálně ego či namožená zápěstí. I dnes se v těchto hrách můžeme setkat s lahvemi a jinými, běžně rozstřelitelnými dekoracemi, které občas ze záhadných důvodů nedodržují zákony fyziky. Možná by si z toho materiálu měli temní bossové nechat udělat kamery.
4 - Vozidla
Burnout, Grand Theft Auto
Automobilové nehody snad vypadají docela efektně. Bohužel v reálném životě mají do srandy dost daleko, nehledě na to, že kromě ohrožování vlastního zdraví, vystavujete v případě silného nárazu, zatížení i své peněžence. Možná právě proto tak rádi bouráme na obrazovkách ve hrách jako Burnout, kde se každé zničení soupeřova vozu počítá k vašemu dobru. No a co se GTA týče.. je snad třeba se o něčem rozepisovat? Automobilové honičky, střelba z oken a bouračky jsou nedílnou součástí této série jako, že je bůh vysokooktanového benzínu nade mnou. Fakt, že hráči chtějí vidět pomačkané plechy dokonce i ve hrách jako Grand Turismo jednoznačně svědčí o tom, jak oblíbené automobilové bouračky ve hrách jsou.
3 - Okna
Crysis, TimeSplitters
Rozbití okna nevěstí v reálu nikdy nic dobrého. Buď jste dítě a po špatně mířené ráně jste rázem bez kopačáku, následkem čehož přichází krutý a rozhodně nespravedlivý trest ze strany rodičů, případně nenáviděného souseda (fotbalovou hvězdou se přece nikdo nenarodil) nebo jste dospělákem a v takovém případě to znamená, že váš majetek se stal obětí krutosti a opět nespravedlnosti vnějšího světa. Kdežto při hraní her je rozbíjení oken a výkladních tabulí velká legrace, dokonce to často bývá jediná překážka mezi vámi a někým na druhé straně, někým kdo si právě zasloužil průvan hlavy pomocí kulkové lobotomie.
2 - Barely
Donkey Kong, Street Fighter II, Shooters
Všudypřítomný bratranec svých hranatých příbuzných není v podstatě ničím jiným než chabým pokusem líných programátorů zmást nás hráče. Obsah těchto zdánlivě neškodných schránek bývá různý a opět si dovolím příměr se skutečností. Jak nadšeně si myslíte, že by reagoval někdo po nalezení barelu na dně svého zahradního jezírka? Ve hrách tvoří obsah zbraně, v podstatě neškodná munice nebo mince, ale hlavně.. banány! Nejslavnější z nich, superstar všech barelů, jsou bezpochyby ty z Donkey Kong, ale průměrný barel má šanci objevit se téměř v jakékoli hře, bez ohledu na žánr či věkové doporučení. Podobně je to s obsahem. Velmi oblíbené jsou barely výbušné, obsahující biologický odpad či jiné chuťovky, které jen potvrzují známé rčení, že s barely je zábava.
1 - Bedny
Příliš dlouhý seznam her
Najdete je snad v každé akční, logické, plošinové, rpg ba dokonce i závodní hře. Krabice se stala hranatým fenoménem videoher. Jedná se rozhodně o nejstarší objekt, který můžete přesouvat, skákat po něm, krýt se za něj, vybrat jeho vnitřek, ale hlavně, který můžete rozflákat. Stovky, ba tisíce krabic se staly rekvizitou všech rekvizit, všechny ostatní se před nimi s pokorou musí uklonit a oslovovat je vaše veličenstvo. Troufám si tvrdit, že minimálně jedna krabice se nutně musela objevit v každém známém herním žánru, pokud ne, vsaďte se, že se výrobci budou předhánět o to, kdo ji tam umístí jako první. Vzpomenete si, v kolika hrách jste měli možnost vidět krabici?
Stránka, věnovaná krabicím a barelům ve hrách
http://www.arminbwagner.com/crates_and_barrels/index.html
zdroj: gamepro.com