Hlavní navigace

Overlord

1. 12. 2008

Sdílet

Stát na druhé straně barikády není vůbec špatné, zvláště když vám slouží armáda nezbedných goblinů a v tem...


Stát na druhé straně barikády není vůbec špatné, zvláště když vám slouží armáda nezbedných goblinů a v temné věži vás rozmazluje smyslná ženština.
Skutečně originální herní tituly patří mezi ohrožené druhy a jen málo vývojářských studií se v dnešní době může takovým ceněným kouskem pochlubit. Není divu, vždyť vývoj hry je časově i finančně značně náročný a nikomu se nechce riskovat, že na první pohled zajímavé nápady smetou ze stolu zmlsaní kritici. Proto se většina vývojářů drží osvědčených principů, nevybočuje ze zajetých kolejí a jen občas přidá nějakou drobnost, jež stereotypem bičované hráče uvede do chvilkového euforického stavu. Jen málokterý z takových titulů však zůstane v našich srdcích tak hluboko – na místě, kde si nosíme dnes již stařičké herní klenoty z dob, kdy se nehledělo na audiovizuální pozlátko a na prvním místě stála originalita, ruku v ruce s hratelností. Vývojáři z Triumph Studios si tak zaslouží náš obdiv už jen z toho důvodu, že se postavili proti proudu a vdechli život originální akční adventuře, na níž budeme vzpomínat ještě za pár let.

Zlým na věčné časy

V zatuchlém hrobu se z boku na bok líně převaluje vládce temnoty, temný pán a ztělesnění všeho zla – obávaný Overlord. Již dávno jej přestali okusovat vypasení červíci a ukázkový antihrdina nikým nerušen snil o moci a krutovládě. Když mu však drzí goblini otevřeli sarkofág a nalili kyselinu do žhnoucích oček, sen se rozplynul jako pára nad hrncem plným zabijačkové polévky. Vstávat a cvičit! Je čas na pomstu a znovunastolení vlády teroru v malebném pohádkovém světě. Zapomeňte na záchranu princezen zneužívaných chlípnými dráčky, kázání Božího slova, konzumaci hostií a popíjení mešního vína. Pečovatelská agentura Hrdinové s. r. o. se dostala do náhlých finančních potíží a na místo bývalého ředitele Mirka Dušína nastoupil Pán jeskyně. Myslíte na návrat stařičkého Dungeon Keepera? Musíme vás zklamat, k tomu zatím nedošlo, ale aktuální Overlord vás bezpečně na několik dlouhých večerů zabaví.
Hned na začátku zjistíte, že samotný Overlord by se bez svých ušatých pomocníčků rozhodně neobešel. V poslední bitvě přišel o většinu své moci, a tak se musí spolehnout především na poslušné gobliny, kteří pro něj udělají všechno na světě. Vrhají se do předem prohraných bitev, obětují své mrzké životy pro trochu zdraví a many svého milovaného pánečka a dělají vše, co mu na očích vidí. Ale pozor, bez vašich malých cherubínů se v nové third person akční adventuře neobejdete, a tak jejich životy rozhodně neplýtvejte. Vaše první kroky povedou do okolí městečka Spree, které je sužováno bandou hamižných půlčíků. Ze speciálního portálu si přivoláte na pomoc několik hnědých goblinů a vydáte se na průzkum okolí. Postupně se seznámíte se základními herními principy a zjistíte, že komandování armád poskoků je poměrně jednoduché a intuitivní (problémy nastanou až v závěru hry). Bez problémů se zapojíte do boje, občas se předvedete s nějakým kouzlem a ještě stačíte obdivovat skvostné audiovizuální hody.

S pusou od ucha k uchu

Overlord je přímo prošpikován vynikajícím humorem a autoři s noblesou parodují neustále omílaná fantasy klišé. Přitom nejde pouze o dialogy hlavních protagonistů, ale rovněž o celkové zpracování fantasy světa a hlášky nezbedných goblinů, kteří s nadšením demolují, rabují a útočí na vše, co je v nesprávném čase na nesprávném místě. Když kolem proběhne chundelatá ovečka, goblini se zkrátka neudrží, s láskou a euforickými výkřiky ji spořádají a vám naservírují její duši. Vesele pokosí slunečnicové pole, hlasitě si uleví, rozbijí dřevěné krabice a barely, prošmejdí každičký kout a jakmile narazí na něco zajímavého, hned vám to strčí pod nos. Poslušně se podbízí s nablýskanými zlaťáky, nosí flakónky s léčivými lektvary, a pokud někde vyhrabou zbraně nebo brnění padlých nepřátel, drze si je přivlastní a zlepší tak své bojové schopnosti.
Gobliny ovšem nevyužijete pouze k boji, ale rovněž při odstraňování různých překážek, jež vám brání v dalším postupu. Na začátku se spokojíte pouze s hnědými služebníky, ale postupně objevíte hnízda červených, zelených a modrých goblinů, bez nichž byste se v pozdějších fázích hry daleko nedostali. Každý druh se vyznačuje různými schopnostmi,
ty budete využívat nejen v obtížnějších soubojích, ale rovněž při řešení mnoha problémů. Overlord tak díky tomu není obyčejnou akční mlátičkou a nabízí bohaté taktické vyžití. Hnědí goblini jsou stvořeni k boji a plní funkci základních pěšáků, kteří chrání svého pána do posledního dechu a udolají nepřátele početní převahou. Červení si raději drží odstup, metají ohnivé koule, plameny jim neublíží a v případě potřeby dokáží oheň i zkrotit. Zelení jsou zabijáci tělem i duší a bez problémů zlikvidují jedovaté výpary, ale mají slabší obranu. A poslední, modré gobliny s magickým útokem a léčitelskými schopnostmi byste měli střežit jako oko v hlavě, jelikož jsou lehce zranitelní a jako jediní umí plavat. Vhodná kombinace různých barviček a volba té správné taktiky je pak zaručeným klíčem k úspěchu.

Můj dům, moje věž

Goblini se rovněž osvědčí jako výborní nosiči a jakmile narazíte na nějaký zajímavý objekt, který využijete ke zvýšení schopností Overlorda nebo při rekonstrukci temné věže, ochotně přidají ruku k dílu. Budete-li poctivě prozkoumávat celé lokace, objevíte obelisky zvyšující hodnotu zdraví i many hlavního hrdiny nebo různá kouzla. Těch je ve hře mnohem více než nakonec využijete, můžete s nimi povzbuzovat gobliny, chránit Overlorda, hromadně podpalovat řitě dotěrným nepřátelům nebo jim jinak znepříjemňovat život. A nakonec dojde i na zmiňovanou rekonstrukci temné věže – tu a tam narazíte na nějaký užitečný předmět a až vás demonstrace nezměrné síly trochu unaví, vrátíte se do srdce vaší pevnosti a začnete s nakupováním nové výbavičky. Za poctivě uloupené zlaťáky pořídíte třeba nový trůn, sochy démonů nebo rudé závěsy do soukromých komnat, postavíte si mučírnu a zbylé „chechtáky“ nacpete do výbavy Overlorda. Kovárnu ve sklepení temné věže pak během hry párkrát vylepšíte, brnění i zbraně budete moci ukovat ze tří různých materiálů. Pokud však do vroucí lázně naházíte ještě pár goblinů, vlastnosti jednotlivých předmětů se ještě vylepší, což ocení především ti hráči, kteří se chtějí do boje aktivně zapojit.
V průběhu hry navštívíte klasické exteriéry a interiéry, mezi nimiž nechybí elfí les, hobití nory, trpasličí sluje, zatuchlé kobky, tajemné jeskyně i doly a další lokace. Během temné výpravy vás autoři postaví před různé situace, jež přímo ovlivní jakousi míru zkaženosti Overlorda. Vrátíte potravinové zásoby zuboženým obyvatelům městečka Spree, nebo je přenecháte věčně hladovým goblinům? Tato rozhodnutí ukázkového antihrdiny jsou osinou v zadku mnoha kritiků, ale až překvapivý závěr hry ukáže, že bezpochyby mají své opodstatnění.
Ani Overlord však není bez chybičky a především v pozdějších fázích na vlastní kůži okusíte, jak obtížné je úspěšně komandovat všechny čtyři druhy goblinů a současně udržet pokud možno minimální ztráty. Umělá inteligence navíc občas trochu zaskřípe a když začne stávkovat v nevhodnou chvíli, zahrnete gobliny takovými nadávkami, až se i ostřílený Overlord začervená. Nakonec musíme upozornit ještě na absenci mapy, bez níž mohou méně zkušení hráči v rozsáhlých lokacích bloudit. Vývojáři z Triumph Studios ale i přesto odvedli velký kus práce a Overlord si rozhodně vaši pozornost zaslouží. Petr Prošek

Oficiální ohlášení Far Cry 2

O vývoji pokračování vynikající first person akce Far Cry se již nějaký ten pátek šušká, a tak bylo jen otázkou času, než společnost Ubisoft vyrukuje s oficiálním oznámením. Vydání Far Cry 2 je pro PC plánováno na jaro příštího roku a tvorbu hry má na starosti montrealské studio Ubisoftu. Far Cry před lety překvapil dech beroucím grafickým zpracováním i povedenou umělou inteligencí a stejným způsobem chtějí autoři vstoupit na pole akčního žánru s chystaným pokračováním. Otázkou ovšem zůstává, jak si s tímto úkolem nový tým poradí, neboť CryTek již s Far Cry 2 nemá nic společného a připravuje na vydání očekávanou FPS Crysis. První podrobnější informace o pokračování Far Cry se objeví v říjnovém čísle amerického PC Gameru (na stáncích 21. srpna 2007). Zatím se můžete podívat na homepage na adrese www.farcrygame.com.

Master Chief v Amsterdamu

Vydání jedné z nejočekávanějších her letošního roku se blíží a miliony fanoušků legendární série Halo se dostávají do varu. First person akce Halo 3 zaútočí na evropské majitele konzole Xbox 360 přesně 26. září 2007, vývoj hry se tak posunul do poslední fáze. O tom jsme se ostatně přesvědčili i během předváděčky na amsterdamské výletní lodi, pořádané na přelomu července a srpna společností Microsoft. Zde došlo k exkluzivnímu odhalení kooperativního multiplayeru až pro čtyři hráče v rámci příběhové části, který lze spustit on-line přes Xbox Live nebo lokálně pomocí System Link. V singleplayerové kampani díky tomu nemusíte soukromničit, ale spojíte se s ostatními dobrodruhy z celého světa a ujmete se rolí Master Chiefa, covenantského Arbitera a dvou nových postav. V Amsterdamu jsme rovněž otestovali třetí misi z kampaně (Tsavo Highway) a vyzkoušeli nově představené ukládání a přehrávání nahrávek z multiplayerových bitev i příběhových misí. Halo 3 vypadá skutečně zajímavě, ale s verdiktem musíme ještě chvíli počkat.

Oficiální představení druhého datadisku World of Warcraft

Počet hráčů fantasy MMORPG World of Warcraft se nedávno přehoupl přes hranici devíti milionů a Blizzard Entertainment na konferenci BlizzCon odhalil vývoj dalšího datadisku. Přídavek s názvem Wrath of the Lich King zavede hráče na severní kontinent Northrend, kde na svém ledovém trůnu dlí lich king Arthas Menethil, kterého si jistě všichni moc dobře pamatují z realtimové strategie Warcraft III. Nový datadisk posune levelový strop na 80. úroveň a její dosažení ze 70. levelu by hráčům mělo zabrat zhruba stejně času jako při přechodu ze 60. na 70. úroveň v prvním datadisku The Burning Crusade. Všechny postavy budou vybaveny novými schopnostmi a talenty a zajímavým zpestřením se stane i Inscription profese, s níž budete moci modifikovat a vylepšovat všemožná kouzla. Ve hře narazíte na instancované dungeony pro pět, deset i pětadvacet hráčů a novinky se objeví i v rámci Battlegrounds, kde přibudou lokace s obléhacími stroji a zničitelnými budovami. Velkým bonusem je rovněž tzv. Hero class – po splnění nelehkého úkolu na 80. levelu získáte přístup k povolání Death Knight na 60. úrovni, s nímž můžete znovu projít celý The Burning Crusade a Wrath of the Lich King, a dopracovat se až na levelový strop. Zajímavý je v tomto případě systém runového kouzlení, který se bude od toho klasického značně lišit a kombinací run ve speciálním meči dojde ke zpřístupnění různých schopností. V datadisku by mělo být zhruba deset nových lokací pro postavy od 68. úrovně, těšit se můžete rovněž na nové účesy nebo tanečky. Oficiální termín vydání zatím není znám.

Beowulf – drsný severský hrdina

Vývoj third person akce Beowulf poodhalil Ubisoft již letos v květnu na UbiDays v Paříži, ale až v rámci Comic-Conu došlo nyní k oficiálnímu oznámení. Hrdina severské mytologie by měl zazářit již v listopadu, a to na PC, PSP, PlayStation 3 a Xbox 360. O tvorbu nového virtuálního dobrodružství, jež potěší především příznivce drsné fantasy, se starají vývojáři z Ubisoft Tiwak. Beowulf vyjde v době premiéry chystaného stejnojmenného filmu. Hra poběží na vylepšeném enginu YETI technology, který poháněl první a druhý díl vynikající akce Ghost Recon Advanced Warfighter. Základem je dynamický soubojový systém s různými komby, který autoři okořenili ovládáním až dvanácti spolubojovníků s vlastními zbraněmi a schopnostmi. Záleží pouze na vás, zda se necháte strhnout bitevní vřavou a z hrdiny se vyklube krvelačný válečník, nebo budete bojovat s rozmyslem a Beowulf bude oslavován jako moudrý král.

Chystá se pokračování Kmotra

Letos v květnu odhalili analytici z Nollenberger Capital Partners, že Electronic Arts kutí pokračování úspěšné third person akce The Godfather. Tehdy se k této zprávičce nikdo z EA nevyjádřil, ale nyní se o The Godfather 2 zmínil šéf divize EA Games Frank Gibeau. Nikdo další z Electronic Arts tuto zprávu nepotvrdil, ale jistě nebude dlouho trvat a dojde k oficiálnímu ohlášení. Zatím tak bohužel není známo, na jakých platformách se druhý Kmotr objeví a kdy bychom se jej mohli konečně dočkat.

Autor článku