Ovládnou 3D baterie trh už příští rok?

9. 11. 2015

Sdílet

 Autor: © virtua73 - Fotolia.com
Li-ionovým bateriím se rodí vážná konkurence. Už příští rok by se mohly na trh dostat 3D baterie s pěti- i vícenásobnou kapacitou.

Minulý týden jsme vás informovali o Lithium–air bateriích, které slibují obrovský nárůst kapacity při zachování příznivé hmotnosti a objemu. Protože ale stále jde o poněkud vzdálenou budoucnost, na trh se pravděpodobně mnohem dříve podívají jiné alternativní technologie -  a tou je třeba zmíněná 3D baterie.  

Do vývoje těchto produktů se pustil start-up Prieto Battery, který pracuje s novými materiály, jež dokáží udržet více lithiových ionů než stávající baterie.

Dalšími jejich výhodami mají být nižší hořlavost, vyšší rychlost nabíjení a také snadná formovatelnost, která umožní jejich využití od malých zařízení typu chytrých hodinek, přes notebooky až třeba po rozměrné solární panely.

Prieto Battery vyvíjí 3D baterie už několik let, v těchto dnech ale získala finanční podporu od investiční společnosti Intel Capital, nezbytnou pro jejich komercializaci. S pomocí Intel Capital by tak Prieto Battery mohla 3D baterie uvést na trh v roce 2017, ve spolupráci s dalším – dosud nejmenovaným – partnerem však možná už v roce příštím.

Baterie od Prieta je zcela přepracovaným modelem běžných li-ionových baterií, jejichž složky jsou uspořádány ve 2D struktuře. Novou trojrozměrnou strukturu lze přitom dle vyjádření firmy vměstnat do stávajícího výrobního procesu, ta chce proto technologii výrobcům licencovat.

ICTS24

Současné li-ionové baterie fungují díky elektrodám a kapalnému elektrolytu umožňujícímu pohyb nabitých lithiových ionů, které se během nabíjení přesouvají z katody na anodu, při vybíjení opačným směrem a do užívaného zařízení. Tento proces však vede k relativně zdlouhavému nabíjení.

Oproti tomu baterie od Prieta mají elektrody propojené a díky vynechání elektrolytické fáze mají nejen vyšší kapacitu, ale zároveň se rychleji nabíjejí. Prieto věří, že se jejich výrobek podaří brzy uplatnit v praxi, ačkoliv firmu čeká ještě těžký úkol přesvědčit výrobce baterií, že jejich produkt je skutečně lepší než baterie stávající.