Hlavní navigace

Palm Pre, nový smartphone s WebOS, míří na trh

24. 5. 2009

Sdílet

Společnost Palm informovala, že její nejnovější model smartphonu Palm Pre se v USA začne prodávat již 6. června. Jaké jsou perspektivy tohoto přístroje, o kterém se mluví jako možné konkurenci pro iPhone?

Palm chce konkurovat v prvé řadě cenou, která má být za samotný přístroj bez uzavření smlouvy stanovena na 550 dolarů, zatímco iPhone 3G se v USA prodává bez smlouvy údajně o 50 dolarů dráž. Samozřejmě oba přístroje operátoři nabízí i jako dotované, nicméně i tak patří do poměrně podobné cenové kategorie. O termínech uvedení a cenách v Evropě zatím žádné bližší informace nepadly.

Co se týká hardwarové výbavy, je srdcem nového Palmu Pre výkonný superskalární ARMový čip Cortex A8, který nabízí výrazně vyšší rychlost, než procesor obsažený v konkurenčním iPhonu 3G. Dotykový displej s úhlopříčkou 3,1“ má disponovat rozlišením 320 x 480 bpdů a z dalším parametrů stojí za vyzdvihnutí podpora datových přenosů s podporou EV-DO rev. A, Wi-Fi 802.11 b/g, Bluetooth podporující stereo, 3 megapixelový fotoaparát s LED bleskem. Horší je to s paměťovou kapacitou, neboť Pre nabídne interní úložný prostor jen 8 GB (Apple nabízí model i s 16 GB a hovoří se i o novém 32GB iPhonu) a co je horší, také slot pro přídavné paměťové karty u nového Palmu bude chybět. Pro příjemnější ovládání pak bude u Palmu Pre k dispozici vysouvací QWERTY klávesnice, která svým designem vychází ze starších modelů Treo.

Za velké lákadlo Palm považuje nový operační systém WebOS postavený na linuxovém jádru s multitaskingem, který má nabídnout co nejbohatší zážitky při práci s webem, nicméně tento nový systém je i slabinou Palmu Pre. Experti totiž v souvislosti s tímto přístrojem opět vyzdvihují staré pravidlo „software prodává hardware“ a úspěch Palmu Pre proto výrazně závisí na podpoře vývojářů. Dosavadní aplikace vytvořené pro Palm OS bude možné provozovat jen s pomocí emulátoru s názvem Classic, který však nebude ve standardní výbavě, ale bude prodáván za poplatek. To považuje řada komentátorů za špatný tah.

Na začátku června se také očekává uvedení nových smartphonů od Applu a tak zatímco je Pre dosud srovnáván s loňským modelem iPhone 3G, nad nímž by mohl vítězit poměrem cena / výkon, může uvedení nových smartphonů Applu tuto situaci výrazně změnit. Pro Apple také hovoří již 21 milionů prodaných kusů iPhonů a široká podpora ze strany vývojářů i uživatelské základny. Heslo, že software prodává hardware, pak mluví výrazně pro Apple, nikoliv pro Palm a je zřejmé, že jeho pozice na vysoce konkurenčním a krizí oslabeném trhu bude po jeho uvedení poměrně obtížná.

Analytici v této souvislosti upozorňují, že kupující jsou v době recese opatrnější a budou si velmi pečlivě vybírat, jaký smartphone si nakonec pořídí. Příznivou zprávou však je, že i přes ekonomický pokles zažívá tento segment růst a za první čtvrtletí se podle Gartneru prodalo o 12 % více těchto přístrojů, než ve stejném období v loňském roce. To nahrává skutečnosti, že Palm Pre by mohl určitou skupinu oslovit, nicméně analytici jsou převážně skeptičtí v tom, že by uvedení tohoto nového přístroje od Palmu mohlo nějak výrazněji ohrozit jeho konkurenty a změnit tak situaci na trhu.

Bližší informace o chystaných smartphonech od Applu pak najdete v dubnovém článku iPhone: Apple chystá dva zbrusu nové modely!