Palm skončí v náručí HP - bude tak konečně konkurenceschopný?

30. 4. 2010

Sdílet

Firma HP ohlásila, že za 1,2 miliardy dolarů odkoupí výrobce smartphonů Palm, který byl jedním z průkopníků působících na poli kapesních počítačů.

Společnost Palm v uplynulém roce uvedla na trh linuxový operační systém WebOS a také dva telefony, které na něm byly postavené, od nichž očekávala zvýšené svojí konkurenceschopnosti oproti přístrojům Applu či smartphonům s Androidem. I přes poměrně kladné hodnocení WebOS recenzenty se přístroje s ním prodávaly méně, než zástupci Palmu původně očekávali a po zveřejnění finančních výsledků za první čtvrtletí 2010 (kdy skončil ve ztrátě 22 milionů dolarů) a ne příliš pozitivním výhledu pro další kvartál se začalo spekulovat o jeho prodeji. Poslední ziskový fiskální rok skončil pro Palm v květnu 2007 a od té doby je ve ztrátách. Novým majitelem se tedy stane firma HP, která má s řešeními Palmu dalekosáhlé plány.

Chris Hazelton, analytik 451 Group, říká, že akvizice poskytne dostatek prostředků pro další rozvoj technologií Palmu, přičemž zástupci HP již potvrdili, že značně zvýší výdaje na výzkum a vývoj technologií Palmu pro letošní rok, které původně měly činit 190 milionů.

Zatímco HP se bude snažit získat významnější podíl na rychle rostoucím trhu se smartphony, Todd Bradley, dřívější CEO společnosti Palm a nynější viceprezident skupiny pro osobní systémy v HP, je přesvědčený, že technologie jeho bývalé firmy přináší i příležitosti v oblasti tabletů. Dosud byl WebOS používaný jen pro smartphony.

Také Jack Gold, analytik společnosti J. Gold Associates, říká, že tablety se mohou stát klíčem pro expanzi firmy Hewlett-Packard, neboť je možné z nich přistupovat ke cloudovým službám, které mohou generovat zisk. Přechod na WebOS místo Windows na tabletech HP pak může reprezentovat i novou konkurenci a alternativu vůči Microsoftu. HP sice nabízí vlastní smartphony s operačním systémem Windows Mobile, ale ty mají podle Golda velmi malý podíl na trhu. Koupí Palmu se tak společnost HP pokusí posílit svůj byznys v této sféře a tím, že jí odpadne nutnost vyvíjet nové modely pro Windows Mobile či pro Android, tak ušetří peníze. Palm podle Golda přináší HP moderní, zralou konkurenční platformu, kterou není potřeba zdlouhavě připravovat. Také Charles King, analytik Pund-IT Research, je přesvědčený, že Palm disponuje hodnotnými technologiemi, které je možné využít i v budoucích produktech a chápe akvizici jako poměrně levný risk s potenciálem bohaté návratnosti. Gold v případě úspěchu HP vidí značku Palm jako budoucího konkurenta pro HTC, Nokii či přístroje s Androidem, naopak by ale neměl ohrozit Research in Motion (výrobce BlackBerry) a Apple, protože ti mají svoji silnou uživatelskou základnu, u které není příliš pravděpodobné, že by chtěla přejít na PalmOS. Firma HP má také silnou pozici v podnikovém segmentu, kde by mohla s přístroji Palmu mít úspěch, dodává Jack Gold.

Ne všichni analytici jsou ale tak optimističtí a někteří tento tah nehodnotí příliš pozitivně. Charles Golvin, analytik Forrester Research, říká, že společnost HP sice potřebuje posílit v segmentu smartphonů, ale Palm mu v tom příliš nepomůže a vyšlo by jí levněji najmout individuálně zaměstnance Palmu. Také dlouhodobé perspektivy WebOS nevidí Goldvin příliš nadějně.

Hazelton pak dodává, že i když operační systém a hardware Palmu byly na solidní úrovni, udělala firma řadu přehmatů a špatných načasování, které se jí vymstily. Uvedení nových modelů přišlo příliš pozdě a také svázání distribuce jeho přístrojů s mobilním operátorem Verizon se neosvědčilo. Chris Hazelton očekává, že HP zachová značku Palm a možná jí nechá jako obchodní jednotce i určitou autonomii pro vlastní operace.