Tentokráte jsme pro vás přichystali několik tipů pro vaše mobilní i nemobilní
telefony. Doufáme, že zde objevíte nové možnosti komunikace a usnadníme vám
práci. Pohromadě tak budete mít informace, které by vám měly nejen ušetřit
trápení, ale i peníze, protože ty jsou vždy až na prvním místě.
1. Clip
Začněme u funkce, kterou znají všichni uživatelé mobilů CLIP. Pokud zaraženě
koukáte na tuto značku, ani se vám nedivím. Přestože CLIP používáte, asi přesně
nevíte, o co jde. Calling Line Identification Presentation je služba umožňující
zobrazení čísla účastníka, který vám volá. Díky ní se zobrazí na displeji jméno
volajícího a můžete rovnou začít hovořit bez nutnosti představení se. CLIP je
bezplatná služba nabízená všemi mobilními operátory v České republice, v
některých případech je nutné ji nejprve nechat zdarma aktivovat (např. v síti
Paegas). Na displeji telefonu uvidíte číslo volajícího, pokud vás kontaktuje
přes síť EuroTel, Oskar, Paegas nebo skrze digitální ústřednu Českého Telecomu.
Ty starší, analogové, nepředají informaci o čísle a vy se nedovíte, kdo vám
volá. Zobrazení čísla volajícího nabízí i Český Telecom, ale pouze pro linky
euroISDN, jejichž pořízení včetně přístroje vyjde momentálně téměř na deset
tisíc.
2. CliR
Méně využívanou je služba CLIR, obdoba zmíněné CLIP, která naopak zamezí
zobrazení vašeho čísla na přístroji volaného. Pokud vám manželka nebere
telefony, protože voláte právě vy, aktivujte si CLIR. Aktivace je kromě Paegasu
a Oskarových tarifů Dohoda s Oskarem a Slyším Vás zpoplatněna jednorázovou
částkou 400 Kč.
3. Hlídejte si špičku
Jistě máte ještě v živé paměti reklamu na Oskara, kdy manžel nechce volat
mobilem pomoc, přestože má vytopený byt. Čekal, až skončí špička. Tím dával
Oskar najevo, že nerozděluje ceny podle doby, kdy je hovor uskutečněn. Tak tomu
opravdu je, kromě tarifů Dohoda s Oskarem a Slyším Vás, které jsou označovány
za výherní (díky nim dostal Český Mobil licenci). Špička je u Oskara od 8. do
18. hodiny v pracovní dny. Sledovat tento čas se vyplatí u výherních tarifů,
kde jsou volné minuty rozděleny do špičky a mimo špičku. Větší rozdíly mezi
cenami dle denní doby nasadil EuroTel i Paegas. Některé rozdíly mezi časovými
pásmy jsou jen minimální a je pouze na zákazníkovi, zda naletí operátorovi na
to, že si řekne "už je mimo špičku, tak volám". Je tomu tak například u pásem
špička a mimo špičku v tarifu Paegas Twist, kdy se mění pouze sazba za volání
do sítě Českého Telecomu z 9,90 na 7,90. Ostatní ceny jsou nezměněny.
4. Rozdělení časových pásem
- EuroTel EuroTel GSM Global a TIP: všední dny 8-20 hod., ostatní mimo špičku
- EuroTel Original Go: všední dny 7-19 hod., ostatní mimo špičku
- EuroTel Quatro Go: všední dny 7-16 hod., ostatní mimo špičku
- Paegas: všední dny 8-19 hod., 19-22 hod. mimo špičku, 22-8 hod. noční hodiny;
o víkendu a o svátcích 22-8 hod. noční hodiny, ostatní mimo špičku
- Paegas Twist: 8-15.30 hod. špička, 15.30-19 hod. mimo špičku, ostatní noční
hodiny
5. Když potřebujete zjistit Telefonní číslo
Každý operátor má vytvořen seznam čísel svých zákazníků, jejichž čísla vám
poskytne na speciální lince. Dříve byla tato čísla zdarma dostupná na
infolinkách, ale protože tím byly příliš zatěžovány, stala se z toho služba
placená. Operátor vám dá na výběr na hledání v seznamu Českého Telecomu a svých
zákazníků. Čísla v síti Paegas zjistíte na lince 333 Paegas Asistent, která je
zpoplatněna 9,80 Kč za minutu hovoru a stejnou sazbou za spojení. Pro Twist
10,40 Kč za spojení a 14,80 za minutu s operátorkou. My vám však poradíme, jak
ušetřit. Nevolejte na tuto linku z Paegasu, ale ze sítě jiného operátora.
Vytočte 0603 123 333 a budete platit, jako byste volali do sítě Paegas, tedy
méně, a ještě navíc budete spojeni zdarma. Službu EuroTel Asistent najdou
zákazníci EuroTelu pod číslem 1188 a je určena pouze pro ně. Zákazníkovi je
účtováno 9 Kč za spojení a každou minutu s operátorem, a uživatelům Go se
poplatek za minutu hovoru zvyšuje na 15,50 Kč. Oskar má telefonní seznam
dostupný pod číslem *120 za cenu 9,50 Kč za minutu. Čísla Českého Telecomu jsou
za stejnou cenu na čísle 1180. Stejnou službu jako na lince *120 získáte ze
všech sítí na čísle 02/ /71177100.
6. Jak získat kredit navíc
Kredit navíc můžete získat díky některým speciálním akcím. Například vloni
mohli zákazníci EuroTelu dobíjet své telefony přes internet a bankomaty s
bonusem 20 %. Nyní toto nabízí s 10% bonusem Paegas při nabití prostřednictvím
bankomatu. V nejbližší době začne podobnou službu nabízet i Oskar, a jistě bude
spojena s bonifikací. Již nyní Oskar nabízí při koupi většího kreditu hovorné
zdarma. Při koupi 800 Kč kuponu 100 Kč navíc a při 1 500korunovém kuponu
dokonce 300 Kč navíc.
7. Hlasová schránka
V případě, že se nacházíte mimo signál, máte vypnutý telefon nebo ho neberete,
je připravena zaznamenat vzkaz volajícího hlasová schránka. Funguje na principu
záznamníku, který je přiřazen k vašemu číslu bez toho, že byste museli vlastnit
nějaký další přístroj. Tuto službu nabízejí všichni operátoři včetně Českého
Telecomu. Po aktivaci schránky si nezapomeňte nastavit svůj bezpečnostní kód,
protože by někdo mohl poslouchat vaše zprávy. Standardně je nastaven kód na
9999 u EuroTelu a Oskara a na 0000 u Paegasu. Toto čtyřmístné číslo musíte (!)
po aktivaci změnit. Činíte tak kvůli své ochraně, a pokud stále využíváte
přednastavené heslo, měli byste s tím rychle něco udělat. V hlasové schránce si
můžete nastavit svůj pozdrav, který uslyší volající předtím, než učiní záznam.
Originalitě se meze nekladou. Své vzkazy si můžete vyzvedávat buď ze svého
telefonu po volbě *99 (EuroTel), *98 (Oskar) nebo 3311 (Paegas). Druhou
možností je i použití jiného telefonu. Potom volte 0602989898 (EuroTel),
0608989898 (Oskar) nebo 0603123311 (Paegas). Samozřejmě pokud se vám nechce
platit poplatky za volání do hlasové schránky a myslíte, že byste ji nevyužili,
můžete si ji kdykoliv zrušit. Další možností změny je nastavit si přesměrování
do schránky pouze pro některé situace, např. pokud nezvedáte telefon. V
ostatních případech by schránka nebyla aktivní.
8. Plaťte inkasem
Nechat si strhávat částku za volání z účtu operátorem pomocí inkasa se vyplácí.
EuroTel i Paegas vám za to poděkují finanční úlevou. EuroTel snižuje u většiny
tarifů paušál o 60 Kč a Paegas poskytuje podrobné vyúčtování za symbolickou 1
Kč oproti 80 Kč při platbě jinou formou.
9. Nabíjení kreditu
Nabít kredit můžete u všech operátorů standardním způsobem po zavolání na linku
pro dobíjení. Číslo této linky je většinou známo, protože se bez něj majitel
předplacené karty neobejde, přesto pro úplnost: Paegas 4602, EuroTel *88 a
Oskar *77. Po zakoupení kupónu se však nemusíte spoléhat pouze na dobíjecí
linku, ale můžete využít i internet, což se hodí zejména pro případy, kdy se
nacházíte mimo Českou republiku. Tuto službu však nabízejí pouze EuroTel a
Oskar na svých stránkách www.mobilgo.cz a www.oskarmobil.cz. Na webu EuroTelu
můžete nabít kredit i svému kamarádovi, ale u Oskara se nabití provádí v heslem
chráněné oblasti, kam má přístup pouze majitel Oskarty. EuroTel jako jediný
nabízí možnost přímo zakoupit kredit po internetu. Nemusíte tedy chodit kupovat
kupón. I tato služba má však svá omezení. Kupovat mohou pouze zákazníci eBanky,
Citibank nebo majitelé karet JuicePay či CCS Kontakt. V případě potřeby
daňového dokladu si můžete nechat zaslat číslo dokladu, který vám mohou
dodatečně vystavit ve značkové prodejně. Nově rozvíjející službou je koupě
kreditu přes bankomat. Dlouhou dobu tuto službu nabízel pouze EuroTel, ale nyní
se přidal Paegas a v nejbližší době ji zavede i Oskar. Aplikace v bankomatu
pracuje na jednoduchém principu. Poté, co vložíte kartu, zvolíte namísto výběru
v hotovosti nabíjení předplacené karty a určíte částku. U EuroTelu vám potom
vyjede lístek s dobíjecím číslem, se kterým nakládáte stejně jako se standardně
nakoupeným kuponem, a u Paegasu máte rovnou nabito. V současné době nabízejí
tuto službu EuroTel na 60 a Paegas na 40 bankomatech. Jejich seznam je dostupný
na internetu.
10. SMS chat
SMS Chat je poměrně novou službou, nabízenou zákazníkům EuroTelu. Pracuje na
principech chatu na internetu, kdy se lidé skrytí za přezdívkou baví na určité
téma v diskusních skupinách. Každý může zaslat příspěvek do diskuse, a ten je
zobrazen všem ostatním. Všechny zprávy posílané do SMS Chatu posílejte na číslo
999666. Nejprve si musíte zaregistrovat přezdívku. To provedete odesláním
textovky s obsahem CHAT ALIAS přezdívka. Nyní již můžete vstoupit do jakékoliv
veřejné či soukromé místnosti. Veřejnou místnost zřídil operátor a je to
například Biják, Flirt, Muzika, Pokec, Sport a Kudykam. Do této diskusní
skupiny vstupujete bez hesla. Do soukromé místnosti potřebujete znát heslo.
Například o mobilních telefonech a službách můžete diskutovat v soukromé
skupině MOBIL s heslem VOJ, proto při registraci zadejte CHAT RGS MOBILVOJ, ve
veřejných skupinách zadáte pouze název bez hesla. Příspěvek do diskuse zasíláte
jako CHAT MOBILVOJ vaše zpráva. Vše opět odesíláte na 999666. Za odeslání
zprávy platíte jako za standardní SMSku dle vašeho tarifu a za každou přijatou
vám bude naúčtováno 50 haléřů.