Počet strategií z druhé světové války neustále roste a hráči se začínají přejídat. V takové situaci přijde vhod jakákoliv RTS, jež přinese originální herní svět.
Co se tedy vydat do paralelní dimenze, kde se to hemží přerostlými ještěrkami? Lákavou možnost naskočit na rozzuřeného tyranosaura a natrhnout nepřátelům chlupatá pozadí hráčům předloží hráčům berlínský tým SEK (Spieleentwicklungskombinat). Pod vedením známé společnosti Sunflowers představí na začátku příštího roku realtimovou strategii ParaWorld – popravdě řečeno si na ni již nějaký ten pátek brousíme zuby, ale až na letošní E3 bylo zveřejněno dostatečné množství informací.
Příběh zavede hráče do první poloviny 19. století. V roce 1815 slavný Charles Babbage objevil alternativní dimenzi, v níž žijí kmeny lidí společně s prehistorickými zvířaty a vedou zde každodenní boj o přežití. Tato realita však nebyla přístupná až do zvláštní planetární konstelace, která nastala roku 1846. Tehdy se do nádherného, avšak smrtelně nebezpečného světa vydala trojice mladých vědců – Američan, Dán a Maďar. Jakmile se rozkoukali, odhalili velké spiknutí, ohrožující samotnou existenci divoké alternativní krajiny, a protože v jejich hrudních koších bila srdce hrdinů, vydali se do boje o záchranu úžasného ParaWorldu.
Základní koncept hry, jež se má postavit vedle dalších německých velikánů jako Anno či Far Cry, se nijak neliší od ostatních strategií a nabízí klasickou kampaň i podporu multiplayeru (deathmatch, team deathmatch, king of the hill a defender až pro osm hráčů). Singleplayerové tažení údajně přinese něco kolem dvaceti map o velikosti až dvacet pět čtverečních kilometrů a k dispozici dostanete tři znepřátelené kmeny neotesaných domorodců. Podaří se vám je spojit proti společnému nepříteli? To už záleží jen na vašich taktických schopnostech. ParaWorld rozhodně nebude o budování monstrózních armád a plošné likvidaci nepřátel, autoři se naopak soustředí na menší, avšak mnohem taktičtější potyčky. Každá z desítek odlišných bojových jednotek disponuje speciálními schopnostmi, jejichž vhodné využití se stane pro úspěch ve hře naprostou nutností. V tuto chvíli se tedy nabízí otázka, zda to bez pauzování a následného klidného rozdávání příkazů bude vůbec možné. Vývojáři vzhlížejí k revolučnímu systému ovládání, ale nám nezbývá než čekat na plnou verzi hry a odvážná prohlášení si ověřit na vlastní kůži.
Sběr a těžba surovin patří ke každé správné realtimové strategii a samozřejmě se jich dočkáte i v ParaWorldu. Budete schraňovat jídlo, dřevo a kameny, které pak šikovně přeměníte v nové budovy a jednotky. Netřeba jistě nijak sáhodlouze vysvětlovat základní budování staveb a trénování udatných bojovníků, to všichni moc dobře znají již z dob matičky Duny 2. Za zmínku ovšem stojí unikátní hrdinové (tři za každou stranu – v kampani nebudou k dispozici všichni), kteří určují směr vývoje celého kmene. Na začátku jsou pouze silnější verzí klasických jednotek, ale při postupu na další úrovně získají speciální útoky a bonusy pro svoje chráněnce. Nutno však podotknout, že povyšování nemine žádnou jednotku ve hře. Každá se může časem vylepšovat a pochlubit užitečnějšími schopnostmi. Na vás ovšem zůstane výběr šťastlivců pro postup na další úroveň, možnosti bohužel nebudou neomezené.
Kmeny se samozřejmě odlišují a hrdinové tuto diferenciaci ještě dále prohloubí. První rasa severského původu se soustřeďuje převážně na obranu. Při tvorbě druhých, útočnějších prehistorických válečníků se autoři inspirovali asijskou kulturou a poslední jsou kočovní lidé s mobilními základnami a schopností rychlého přesunu. Vedle prehistorického prostředí jsou jednotky největším lákadlem ParaWorldu. Setkáte se nejen s klasickými lukostřelci, krásnými amazonkami nebo válečníky se sekyrami či kopími, ale také s více než padesáti zvířaty, mezi nimiž je čtyřicet detailně zpracovaných dinosaurů. Ti se dělí na masožravce a býložravce a většinu z nich si můžete i ochočit, a vytvořit tak nebezpečné bojové „stroje“. Každá rasa má navíc v zásobě jednoho nebezpečného gigantického tvora, a tak zde samozřejmě nechybí ani zabiják tyranosaurus. Gigantické tvory můžete také navléknout do kostěného, koženého či kovového brnění, což vypadá naprosto nádherně.
Přerostlé ještěrky ovšem nebudou pouze k užitku. Než je podplatíte kusem šťavnatého bůčku, pěkně vám pocuchají nervy a třeba se i trošku vykrmí vašimi vojáky. Neopatrné toulky malebnou krajinou se rozhodně nedoporučují! Pokud průzkumníky necháte bez dozoru, pravděpodobně si na nich smlsne nějaký rozmazlený „drobeček“. Různí dinosauři navíc dostali do vínku různou umělou inteligenci, a tak se setkáte například se samicemi zběsile bránícími své bezbranné potomky nebo s mírumilovnými býložravci, kteří si vás ani nevšimnou, dokud nezačnete odvážně testovat jejich trpělivost.
Během hry se dostanete do pěti rozdílných klimatických zón – divoké a již na první pohled úchvatné prostředí ParaWorldu se hned tak neokouká. Čekají vás zasněžené hory, bujné džungle, vyprahlé savany, ledové pláně a lávové oblasti. Samozřejmostí je rovněž střídání dne a noci, jemuž podléhají i ještěři, kteří se pravidelně oddávají zaslouženému spánku. V takových chvílích se kolem těch nejnebezpečnějších můžete s trochou šikovnosti proplížit a dostat se do jinak nepřístupných částí mapy. Kouzlo objevování podporuje i autory vytvořený engine, díky němuž může ParaWorld klidně konkurovat i očekávanému třetímu dílu legendární série Age of Empires. Úžasné ukázky screenshotů se nevyrovnají hře v pohybu – tak věrohodné animace jednotek se v žánru realtimových strategií jen tak nevidí. Všichni disponují vlastními speciálními bojovými animacemi, a klasické válčení tím získává zcela jiný rozměr. Otázkou však zůstává, na jaké konfiguraci si takové detaily budeme moci dovolit. Příští rok se jistě ponese ve znamení velkých upgradů. Pokud však autoři dokáží dostát svých slibů, investice se rozhodně vyplatí. ParaWorld asi nebude revoluční strategií, ale určitě nabídne spoustu lákavých prvků. Pokud tedy nejste přehnaně nároční a na zástup klonů v oblasti realtimových strategií jste dosud nerezignovali...