Pariah - sci-fi 3D akce

29. 12. 2004

Sdílet

Nemáte ještě dost akčního šílenství, které na hráče poslední dobou padá? V tom případě vás potěší i chystaná sci-fi first person akce Pariah od tvůrců Unrealu, která by se již za pár měsíců měla objevit na pultech obchodů. Nechte si chutnat!

Pariah je vyvrhel, Pariah je stolní RPG, Pariah je pseudoexistencionalistická polosatanistická stránka, PARIAH také znamená People Against Racism In Aboriginal Homelands; ale Pariah je především skvěle vypadající střílečka, která právě vzniká u tvůrců Unrealu.



Život lékaře není jednoduchý. Nejprve náročné studium, během něhož mnohým studentům hrozí nervové zhroucení, a pak je už jen krůček k alkoholismu, experimentování s drogami či k psychiatrické léčebně, popřípadě kombinaci všech možností. Doktor Jack Mason na tom byl vcelku dobře – tedy do té chvíle, než jej pro nekázeň a neuposlechnutí rozkazů odvolali z jeho životního projektu. Teď je z něj vyhořelá troska, která nemá pro co žít. Až chvíle, kdy má zadržet subjekt nakažený virem a posoudit možná rizika, přičemž jeho loď havaruje a on málem přijde o život. Karina J. byla odsouzena vojenským soudem a zbavena všech občanských práv, poté z ní udělali pokusného králíka, a protože nikdo z jejích kolegů králíků nepřežil, netestovali na ní asi zrovna kosmetiku. Karina je pochopitelně oním infikovaným subjektem, Jack Mason ji má transportovat, všichni po nich jdou a navíc mají jen šestnáct hodin, než na nehostinné planetě, kdysi známé jako Země, začne dekontaminace. A dekontaminace o síle padesát megatun, to už je sakra dobrý důvod, proč si pospíšit.



Překvapení na E3

Pariah přišel jako blesk z čistého nebe. Z ničeho nic se na letošní E3 objevila hratelná verze, a jak to už u znenadání představených titulů disponujících podobným potenciálem bývá, začal sbírat různá ocenění typu „Překvapení roku“ nebo „Nejžhavější novinka“. Digital Extremes, kteří stojí za téměř celým unrealovým šílenstvím – od prvního dílu až po Unreal Tournament 2004 či konzolový Unreal Championship 2 – se rozhodli dát vale Atari a pustit se do úplně nového projektu, v jehož názvu by nebylo slovo „tournament“ a už vůbec ne „unreal“. Překvapení je o to větší, že Pariah je v tajnosti vyvíjen už více než dva roky. Distributorem pro severoamerický kontinent se nakonec stali nepříliš známí kanadští Groove Games (jedno ze dvou sídel Digital Extremes mimochodem stojí v Torontu), v Evropě, Austrálii a Oceánii se budou o rozvážení hry po atolech starat Hip Interactive.

Informací o Pariahu zatím na hladinu moc nevyplulo. Navíc se často rozcházejí a spojuje je pouze popis tří misí předvedených na květnové E3. Ovšem i těch několik málo detailů a pár záběrů na dvojici hlavních hrdinů prchajících v bugině, bojujících na odstřelovačské věži nebo na palubě vesmírného plavidla, jež se brání útoku jiné výsadkové lodi, stačilo k tomu, aby se na fórech rozpoutalo hotové peklo. Nekonečné debaty, hádky a dohady o tom, je-li lepší Pariah, nebo Halo 2. Internetem létají peprné výrazy i obrázky gigantických rozměrů, které mají dokázat, jak je ta druhá hra slabší. A to ještě ani jeden ze zmiňovaných titulů nevyšel.



Halo 2 se třese

Pravdou ale je, že Pariah by pro Halo 2 rozhodně konkurencí být mohl – graficky je na tom přinejmenším stejně dobře (ne-li ještě lépe) a autoři, kteří se vymanili z okovů multiplayerového řádění, se konečně mohli vrhnout i na příběh určený pro jednoho hráče. A na tom si podle dostupných informací rozhodně smlsnuli – zdá se, že dlouholetý singleplayerový celibát zúročí stejně poctivě jako mnich při návštěvě vykřičeného domu. Slovy autorů: „Se hrami je to jako s filmy. Aby vypadaly dobře, to dnes dokáže skoro každý. Co však činí film i hru výjimečnými, je dobrý příběh a jeho citlivé zpracování.“ A protože nezůstalo jen u slov, na již několikrát přepisovaném ději Pariahu pracují dva profesionální scénáristé.

Podobnost s Halo potvrzují i vozidla, kterým by měla být v Pariahu svěřena důležitá role. Kromě různých bugin se můžete těšit i na vznášedla, naopak z pochopitelných důvodů dostaly červenou létající stroje. A protože Jack je správný doktor, kromě skalpelu a cévky se bude ohánět i pestrým arzenálem od pistole přes automatickou pušku, brokovnici, granátomet, plazmovou pušku a raketomet až po ultimátní Big Fucking Titans’ Fist. Aby toho nebylo málo, můžete se těšit i na věcičku zvanou WEC (Weapon Energy Core), kterou můžete přišroubovat k jakékoliv zbrani i ke své ctěné maličkosti. Tak lze u arzenálu podle předdefinovaných schémat měnit například dostřel, přesnost, typ munice, průraznost, kadenci, v případě odstřelovačky třeba také přimontovat infračervený dalekohled. Kromě toho u sebe stále nosíte nevyčerpatelnou lékárničku, a tak se můžete kdykoli uzdravit. Pokud to ale přeženete a předávkujete se, rozmlží se vám obraz a rychle ztratíte orientaci.

Různé upgrady se uplatní především v multiplayeru, který tvůrci samozřejmě nehodlají opomenout. Kromě zbraní si tak můžete zlepšit například i rychlost, odolnost a zdraví hrdiny, čímž hra vcelku podařeně nahrazuje unrealovské bonusy v podobě štítů, zdvojeného účinku zbraní nebo adrenalinových kapslí. Když už jsme u multiplayeru, zatím to vypadá na klasický i týmový deathmatch, honění vlajek, obranně útočný Siege a Frontline Assault, který se s posunováním linie k nepřátelské bázi, kterou jinak nelze zničit, velmi nápadně podobá Onslaughtu.



Starý známý engine

O grafické zpracování se rozhodně nemusíte obávat, Pariah běží na modifikovaném Unreal enginu, konkrétně by mělo jít o překopaný Unreal Championship engine, který je výjimečný zpracováním umělé inteligence. Pariah vypadá opravdu nádherně. Koneckonců, Digital Extremes znají za ta léta engine Epiců lépe než své vlastní boty. Můžeme se těšit na rozsáhlé exteriéry, jež nebudou jen pusté, ale také plné romantických záběrů, v ceně jsou i efekty tetelícího se vzduchu kolem explozí a ohňů, nebude chybět hezčí voda nebo rozmary počasí jako déšť, mlha a sníh. Fyziku si bere na starost Havok 2, který mimo jiné obstará rag-doll efekty. Těšit se můžete i na editor, jenž se tentokrát vylíhne ve dvou verzích. Zatímco majitelé počítačů se mohou těšit na komplexnost upraveného programu UnrealEd, xboxové hráče čeká nový Pariah Make-and-Play editor, který umožní nedesignovat úroveň i úplné lamě. Přesně jako v realtimové strategii si jednoduše kurzorem upravíte terén, nastavíte předdefinované osvětlení a textury, vysadíte budovy a další objekty, až naplníte maximální kapacitu daného levelu. Mapu bude možné kdykoliv během editace vyzkoušet, a protože její velikost bude minimální (půjde vlastně jen o popis lokace, který si pak složí sama konzole), bude možné ji jednoduše sdílet přes službu Xbox Live!

Zůstává trochu otázkou, proč Digital Extremes vůbec Pariah vyvíjejí. Jako by si chtěli dokázat, že ještě svedou udělat hru, kterou nepotáhne silné jméno. Ať tak či onak, Pariah obsahuje všechny ingredience dobré akční zábavy. Skvělá grafika, atmosférický příběh i zajímavý multiplayer slibují, že na jaře 2005 se můžeme dočkat opravdové pecky.