Ačkoli při brouzdání internetem narážíme na stále větší množství, často velmi dotěrné inzerce, činí zatím její podíl (dle výnosů) z celkového objemu reklamy pouhých asi 6 %.
Podle ředitele marrketingu společnosti Webtrends, je pro zadavatele reklamy důležité dostat za své peníze co nejefektivtnější kampaň. Pro daný účel již existuje spousta nástrojů, které umožňují sledovat mnoho faktorů - od unikátních návštěv, pře prokliky, až po dobu, kterou průměrný návštěvník na daném webu tráví - namátkou jmenujme kupříkladu Google Analytics. I WebTrends přispívá svou troškou do mlýna, když na trh uvádí svůj analytický software Marketing Lab 2 (ML2). S jeho pomocí bude rovněž možno sledovat pestrou škálu ukazatelů. ML2 monitoruje i trendy v klikání, a váže je ke konkrétním marketingovým kampaním. Cena je pak odvislá od aktivity návštěvníků.
Internet a přetížení?
"Musíme zpomalit," tvrdí shodně členové rady organizace Internet Innovation Alliance Larry Irving a Bruce Mehlman. Obávají se totiž, že infrastruktura internetu není připravena na tak rychle rostoucí zátěž, a poukazují na několik nepříjemných fakt. Kupříkladu na to, že ještě před pěti lety, byla polovina položených optických kabelů nevyužita, a dnes se tento podíl snížil na pouhých 30 % (i přesto, že se mezitím jejich kapacita v tomto ohledu zdvojnásobila).
To jde prý z velké části na vrub online videu. Málokdo totiž před několika lety počítal s nástupem, dnes velice populárních služeb pro jeho sdílení, jako je YouTube, či oblíbených přímých sportovních přenosů. Mehlman se obává toho, že spousta lidí přehnaně věří v nastupující technologie, že podle nich WiMax či broadband přes elektrické vedení spasí celou situaci na vlastní pěst. „Telekomunikační i kabeloví operátoři však potřebují impulz v podobě konkurenčnějšího prostředí, které by je donutilo zvýšit investice do vlastní infrastruktury, pro zkvalitnění služeb. Nestane-li se tak, můžeme se s YouTube, jak jej unáme dnes, pravděpodobně rozloučit.“
On-line reklama nutností
Zajímavá jsou rovněž zjištění některých analytických společností. Kupříkladu Gemius uvádí, že více než 77 % dotazovaných respondentů uvedlo, že akceptuje on-line reklamu jako kompenzaci za bezplatný přístup k webovým stránkám. Pouze méně než 3 % z nich by raději za přístup na některé stránky zaplatilo, než aby na nich muselo sledovat inzertní vložky. To koreluje s realitou, kdy mediální analytici předpovídají, že příjmy z on-line reklamy již příštím rokem překonají inzertní tržby rádií. Společnost ZenithOptimedia uvádí, že v celém roce 2007 internetová reklama vzroste o 28 %. V porovnání se zbytkem inzertního trhu, u nějž to bude pouhé 3,7 procenta, jde o významný rozdíl.
Diferencují se i trhy jednotlivých zemích. Tak kupříkladu v oblasti internetové reklamy celosvětově vede Velká Británie, když tam 16,6 % z veškerých výdajů na inzerci, patří právě on-linu. Více než 10 % z reklamních příjmů se v současnosti mohou pochlubit v Norsku, Švédsku, a právě již zmiňované Velké Británii. V dohledné době 10% hranici překonají také ve Spojených Státech, Austrálii, Kanadě, Dánsku, Izraeli, Japonsku, Jižní Korei a na Tchaj-wanu.
Daný trend je, kromě obrovské popularity internetu, způsoben také tím, že vydavatelé investují více do svých on-line divizí, a to často na úkor tisku.“Očekáváme, že internetová inzerce překoná tu v rádiích někdy v roce 2008. Nadto předpokládáme, že on-line reklama bude již v roce 2009 činit celých 9 % z veškerých inzertních přijmů – dvojciferného podílu se v tomto ukazateli dočkáme na počátku příštího desetiletí," říkají zástupci ZenithOptimedia.
Celosvětově výdaje na on-line reklamu letos podle analytiků dosáhnou asi 692 milionů korun, což stále pokulhává za příjmem z rádií (759 milionů), a výrazně zaostává za výdaji na reklamu v tištěných periodikách (2,63 miliard kč). V roce 2009 však analytici předpovídají, že internetová reklama dosáhne objemu 896,6 milionu kč, a překoná tak rádiovou s 813,1 milionu kč. Tisk však bude ještě nějakou dobu vládnout, v roce 2009 by totiž výdaje na tištěnou reklamu měly dosáhnout asi 2,79 miliard kč.