PC se v uplynulém roce prodávala nad očekávání dobře. A nebýt pokračujících problémů s dodávkami některých komponentů, byla by prodejní čísla ještě vyšší. Dle společnosti Gartner vzrostly dodávky o 9,9 % na téměř 340 milionů jednotek.
IDC vykazuje ještě vyšší nárůst, a to o 14,8 % na skoro 349 milionů jednotek. Každá z nich sbírá data maličko odlišně, předně Gartner do svých průzkumů zahrnuje prodejnost zařízení jako jsou Microsoft Surface nebo Chromebooky. Na celkovém trendu tato rozdílnost nicméně nic nemění.
„Prodejnost PC se vrátila zpět do formy,“ hodnotí Jiteš Ubrani, analytik IDC. „Poptávka rostla zejména na teprve se rozvíjejících trzích, ale obecně můžeme říct, že byla silná. A nebýt problémů s dostupností některých komponentů, byly by prodeje ještě vyšší. Celkově však současný stav předčí ten předpandemický.“ Pozici nejsilnějších značek si udržely společnosti Lenovo, HP a Dell, jak v USA tak celosvětově. Až na čtvrtém místě se umístil Apple, následovaný Acerem. Problémy v dodavatelském řetězci ovlivnily hlavně poslední kvartál roku, který bývá tradičně nejsilnější.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
„Řada zájemců musela na konci roku na vyřízení svých objednávek stále čekat. V první polovině letoška očekáváme, že daná omezení ještě chvíli potrvají, a ovlivní zejména komerční segment, v němž je poptávka nejsilnější,“ predikuje Tom Mainelli z IDC.
S hodnocením svých kolegů souhlasí i v Gartneru, kde odhadují, že naplnit poptávku může být problematické ještě po následující dva roky, ačkoliv celkově by během nich neměla být prodejnost nižší, než byla před pandemií.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
„Pandemie zásadně ovlivnila chování uživatelů, kteří museli navyknout na zcela nový způsob práce i života jako takového,“ hodnotí Mikako Kitagawa z Gartneru. „Některé z těchto nových návyků přetrvají i po odeznění pandemie, jako je například práce v hybridním režimu, online školení anebo vzájemná komunikace na dálku.“
Získejte pro svůj produkt či službu ocenění IT produkt roku! Soutěž „IT produkt roku“ vyhlašuje redakce Computerworldu s cílem vyzdvihnout výrobky disponující vlastnostmi, které je významně odlišují od konkurenčních produktů stejné kategorie. Může přitom jít jak o celkově inovativní pojetí produktu, tak o jednotlivé funkční zdokonalení, výrazně zjednodušené ovládání nebo třeba o výjimečně příznivou cenu.
Soutěž probíhá ve třech samostatných kolech v kalendářním roce a každý postupující produkt či služba do jednoho ze tří finálových kol získává právo na titul IT produkt roku.
Máte-li zájem účastnit se soutěže IT produkt roku, neváhejte. Kontaktujte nás prosím na itprodukt@iinfo.cz.
O přihlášku a více informací si můžete napsat nebo zavolat na telefonech 776 204 420 nebo 604 266 707 či 725 326 893, případně na také na adrese itprodukt@iinfo.cz.