Trh s počítači se v loňském roce vzpamatoval natolik, že meziroční nárůst prodejnosti byl procentně nejvyšší za celou dekádu. Dle analytické společnosti IDC znamenalo 302,6 milionů prodaných počítačů skok o 13 %, nejvyšší od roku 2010. V přepočtu na jednotky jde o nejvyšší objem od roku 2014, od kdy prodeje počítačů rok od roku prakticky setrvale klesaly. Loňský růst potvrzuje také společnost Gartner, byť její čísla jsou odlišná – 275 milionů kusů a nárůst o 5 %. Rozdíl je dán skutečností, že Gartner do svého průzkumu nezahrnuje Chromebooky.
A příčina je nasnadě.
„Silný byl zejména začátek roku, kdy řada firem nechávala své zaměstnance pracovat z domova,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC.
Zaměstnavatelé tak museli své pracovníky vybavit náležitou technikou. Obdobný trend lze vysledovat také v oblasti školství, před kterou koronavirová pandemie postavila zcela novou výzvu. Většina škol, která se své žáky rozhodly dovybavit notebooky pro dálkové studium, přitom volila spíš levnější počítače. Třetí významnou kupní sílu pak představovaly samotné rodiny se školou povinnými dětmi, kterým však školy počítač nezajistily.
Dle Ubraniho ale zájem o počítače nerostl jen kvůli studijním povinnostem, jak ukazují prodeje herních PC. Čas trávený doma a nemožnost jiného vyžití ústil k tomu, že lidé trávili více časů hraním videoher (za které také více utráceli). Jak ukazují data společnosti Valve, pod kterou spadá herní služba Steam, její uživatelé strávili v roce 2020 hraním počítačových her přes 31 miliard hodin, což oproti roku 2019 představuje nárůst o 50,7 %.
„Řada lidí měnila svůj počítač už před lety, takže když se ukázalo, že doma budou muset strávit delší dobu, došlo jim, že na práci nebo zábavu jim už nestačí,“ komentuje Ubrani. Lidé zároveň méně utráceli za cestování či za služby, které během pandemie nemohly fungovat, a tak ušetřené peníze mohli investovat právě do nového počítačového vybavení.
Z konkrétních firem se nejvíc dařilo společnostem Lenovo, HP, Dell, Apple a Acer, přičemž Apple z nich zaznamenal vůbec nejvyšší meziroční nárůst prodejnosti, a to téměř o třetinu (29 %). Ještě podstatně výrazněji si polepšily Chromebooky, jejichž prodejnost se zvedla o víc než 80 %.
„Myslím, že lidé si znovu uvědomují důležitost počítačů,“ říká Ubrani, podle kterého v letošním roce mírně poklesne zájem ze strany firem, ovšem ze strany běžných uživatelů nadále poroste až do roku 2024. „Množství poptávky nebylo loni uspokojeno, takže přetrvá dál.“
Počítačová obroda tak bude nejspíš ještě pár měsíců pokračovat i navzdory rostoucímu významu a možnostem chytrých telefonů či tabletů.