Vysvětlení tohoto zlepšení je v tom, že hraní her klade zvýšené nároky na mozkové cesty zodpovědné za zpracování obrazu, ty se tomu přizpůsobují zlepšeným fungováním. Je to analogické například k posilování svalů.
Tým nalezl skupinu studentů, kteří počítačové hry nehráli vůbec nebo jen málo, přičemž nalézt takové byla „fuška“ sama o sobě. Těm pak dali test měřící jejich schopnost rozeznat písmeno T mezi ostatními rušivými symboly. T test měří ostrost zraku, respektive čistotu vidění, schopnost rozeznávat detaily.
Následně pak studenty rozdělil na dvě podskupiny. V první měli za úkol hrát jeden měsíc hodinu denně známou akční střílečku Unreal Tournament, zatímco druhá, kontrolní skupina, měla hru méně vizuálně náročnou - celosvětově známý Tetris.
Po měsíci byl znovu proveden test s identifikací písmene T – v kontrolní skupině nedošlo ke statisticky významnému zlepšení, avšak v první skupině, hrající akční hru, rozeznali nyní hráči písmeno T mnohem snadněji.
Výsledky mimo jiné směřují k závěru, že lidem s vadami zraku může pomoci zlepšit vidění speciální software, který od uživatele vyžaduje rychlou identifikaci objektů v záplavě rušivých vjemů, tedy podobně jako je tomu u mnohých počítačových her.
Podrobné výsledky výzkumu, který vedl profesor Daphne Bavelier a jeho asistent Shawn Green, se objeví v dalším vydání týdeníku Psychological Science.
Grafika: www.holarse-linuxgaming.de, home.cmit.net
- - Alexandr Radecký