Podvodné e-maily hackerům vydělávají miliardy dolarů

16. 6. 2016

Sdílet

 Autor: © Piumadaquila - Fotolia.com
Americká FBI varuje pod podvodnými e-maily. Agresivita útočníků za půl druhého roku výrazně stoupla.

Podvodné emaily představují evidentně výdělečný byznys. Podle posledních statistik americké FBI si jejich původci, často se vydávající za ředitele společností, vydělali minimálně 3,1 miliardy dolarů.

Zprávy, které podvodně přimějí zaměstnance společností k odeslání financí na konto hackerů, jsou podle varovného reportu FBI rozšířené po celém světě. A množství peněz, které se podvodníci pokusili takto získat, prý od ledna loňského roku vzrostlo o 1300 %.

Jen v samotných Spojených státech tak důvěřivci přišli za poslední tři roky o 960 milionů dolarů, přičemž počet obětí v globálu přesáhl 22 tisíc. Scénář je v mnoha případech stejný: podvodníci se vydávají za výkonné manažery společnosti (dle bezpečnostní společnosti Trend Micro je takových až třetina) nebo za dodavatele, což se jim snadno daří prolomením zabezpečení a napíchnutím se do e-mailových účtů skutečných manažerů, odkud pak posílají klamavé zprávy s žádostmi o provedení platby.

Proto se pro tento druh kyberzločinu vžilo označení „CEO Fraud“ (Ředitelský podvod) či „The Supplier Swindle“ (Dodavatelský švindl). V jiných případech se podvodníci ani do účtů těch, za které se chtějí vydávat, nenabourávají a jednoduše si vytvoří účet podobný. Jsou i případy, kdy se vydávají například za právní zástupce a naléhají na oběť, ať jim zašle finance za důvěrné právní služby.

A jako pojistku prý někteří přidávají i ransomware atak v podobě e-mailu se škodlivou přílohou nebo odkazem směřující na škodlivé stránky.

bitcoin školení listopad 24

Podle FBI tímto způsobem řádí v 79 světových zemích, většina podvodných účtů je však registrována v Číně a Hong Kongu. FBI má přitom za to, že podvodníci své cíle před útokem důkladně sledují, zaměstnanci by proto měli být opatrní, jaká data a profesní informace sdílejí na sociálních sítích.

Spamy by v žádném případě neměli otevírat a jakékoliv transakce by měli ověřit ideálně přímým telefonátem s příjemcem částky.