Prodej počítačů vybavených operačním systémem Chrome OS roste. Na úkor notebooků a stolních počítačů s Windows. A děje se tak v době, kdy trh s počítači zažívá nejhorší propad od roku 2008.
Velké oblibě se těší hlavně Chromebooky, tedy základně vybavené notebooky vybavené Chrome OS a určené především pro práci na internetu. Atraktivní jsou především pro studenty (a v oblasti vzdělávání vůbec), ale také pro ty, kteří při výběru hledí na cenu.
A ač ještě nejsou známá přesná data, očekává se, že prodej Chromebooků za loňský rok předčí data z roku 2014. V souhrnu za první tři kvartály roku 2015 tvořily 2,8 % (v přepočtu 5,7 milionů kusů) všech prodaných PC, což je nárůst o 0,9 % oproti celému roku 2014.
Podle odhadů odborníků navíc obliba Chromebooků – a tedy i jejich prodeje – dál porostou. Jen pro úplnost: na celém světě se loni prodalo něco málo přes 276 milionů počítačů, což představuje meziroční pokles 10,4 %.
Přitom když byly Chromebooky v roce 2011 uvedeny na trh, moc se od nich neočekávalo. Dnes už je mají v nabídce snad všichni přední výrobci vyjma Applu. Své však nejspíš udělala strategie Googlu, který Chromebooky propaguje jakožto levnou náhradu za dosluhující počítače s Windows, která se navíc hodí uživatelům webových aplikací, jichž přibývá.
Google rovněž přislíbil pravidelné aktualizace operačního systému a možnost užívat rovněž offline aplikace. Microsoft se v reakci na aktivity Googlu snažil vést výrobce PC k tomu, aby produkovali levné notebooky osazené bezplatnými Windows 8.1 s defaultním prohlížečem Bing, tyto snahy však ukončil s vydáním Windows 10.
V současnosti je situace taková, že ceny počítačů rostou, Chromebooky však zůstavají levné, jelikož jsou složené ze základního hardwaru. Windows 10 má oproti Chrome OS nespočet výhod (od grafiky, přes výkon až po podporu), Chrome OS však těží právě ze své jednoduchosti a účelnosti. A jestli Google propojí Chrome OS s Androidem, jak plánoval, dá se čekat, že jeho popularita ještě poroste.