Portal - jiná herní dimenze

14. 11. 2007

Sdílet

Nejen králičí nora vede do netušených míst. Do říše divů vás mohou zavést také různé portály, hlavně ty modré a červené. Ochutnáte originální logickou hru okořeněnou skvělým příběhem ze světa Half-Lifu?

Nejen králičí nora vede do netušených míst. Do říše divů nás mohou zavést také různé portály, hlavně ty modré a červené.



The Orange Box je kompilací, která nemá obdoby. Za cenu lepší večere pro dva dostanete čtyři velmi nadprůměrné hry a jednu opravdovou lahůdku. Ta sice zprvu může vyvolat pocit, že je tam vložena jen pro zaplnění DVD, ovšem po pár minutách vás tento naprosto mylný dojem rychle přejde. Něco takového tu dlouho nebylo, a dovolíme si tvrdit, že zase dlouho nebude. Máme samozřejmě na mysli skvělou logickou hru Portal.



Portálová technologie není žádnou horkou novinkou od Valve. Těžko říct kdy poprvé nějaký herní vizionář začal o portálech přemýšlet, ale první uvedení v život plánovali 3D Realms kolem roku 1998 ve hře Prey. Jenže jak je u nich nehezkým zvykem, vývoj trval tak dlouho, že je v roce 2005 předběhli nezávislí Nuclear Monkey Software se svou logickou freewarovkou Narbacular Drop. Nicméně v širokou známost vešly portály až o rok později, právě v Prey. Lidem z Valve se natolik zalíbila jak technologie portálu, tak logické pojetí Narbacular Drop, že některé lidi z nezávislého týmu zaměstnali a vytvořili logickou hru založenou na portálech.



Základní herní princip je jednoduchý – s tak zvanou portálovou puškou můžete vytvořit dva na sobě závislé portály. Jakmile do jednoho z nich skočíte, vyskočíte v druhém. Tímto jednoduchým způsobem lze překonávat propasti nebo se dostávat na vysoko položená místa. Samozřejmě není to pouze takto jednoduché, vždy stojí v cestě nějaká překážka, kterou je potřeba pomocí logického myšlení překonat. Ovšem portály jsou mnohem zajímavější, než je prezentuje Valve. V Portalu připomínají pouhé teleporty, a zatím je nezodpovězenou otázkou, zdali umí stejné vychytávky, jaké byly k vidění v Prey.



Portal spíš než hrou je pochodní, která ukáže cestu následovníkům. Po gravity gunu je portálová puška další udělátko mající šanci přinést do herního designu nové prvky. Portal také není nic jiného, než základní přehled možností portálové pušky. Téměř celá hra se nese v duchu seznamování s technologickými schopnostmi a naznačování budoucích možností. Až v samotném závěru hrajete opravdu na vlastní pěst a musíte zúročit do té doby nabrané vědomosti. Věřte, že se zapotíte a uvědomíte si, jak velký potenciál potrápit vaši mozkovnu mají budoucí stavitelé fanouškovských úrovní. Puzzle a portálová puška není na Portalu to nejlepší – tím je zábavný a propracovaný příběh, perfektně zasazený do světa Half-Life. Především kvůli němu celou hru poctivě projdete; a několikrát! Žánrově můžeme hovořit o škatulce sci-fi. Portal sice nemůže konkurovat velikánům jako P. K. Dick nebo Isaac Asimov, ale na kvalitní povídku by to pořád stačilo. Stále ještě je podobná kvalita scénáře spíše výjimkou, a potěší o to víc, že se nejedná o žádný léta proklamovaný projekt s astronomickým rozpočtem.



Portal je natolik novátorský a komerčně nezaměřený, že bychom ho spíše hledali na nezávislé scéně. Třeba i ostatní vývojáři pochopí, že je dobré občas uplatnit dobrý nápad a vydat něco, co je opravdu kvalitní, byť s nejistým ziskem. Riziko komerčního neúspěchu se dát minimalizovat přibalením k produktu, který má výdělek zaručen. To je právě případ Valve a jejich Portalu. Právě on bude podle nás z celého The Orange Boxu hrou, ke které se budete vracet nejdéle.



Alexander Szalai

Hodnocení: 9,0
Žánr: first person akční puzzle
Výrobce: Valve Software
Vydavatel: Valve Software
Distributor pro ČR: EA Cezch
Lokalizace: manuál
Cena: 1299,- (kompletní The Orange Box)
Multiplayer: ne
Internet: half-life2.com