Portály do kyberprostoru

1. 3. 1999

Sdílet

Natáhl jsem ruku a dotkl se zámku. Derivační kvarková clona zmizela a má holografická 3D projekce vstoupila do port...


Natáhl jsem ruku a dotkl se zámku. Derivační kvarková clona
zmizela a má holografická 3D projekce vstoupila do portálu umně
zdobeného kvantovými rovnicemi kyberprostoru. Před mými zraky se
objevila nekonečná informační dálnice. Odstřelil jsem pošťáka ,
snažícího se mne zasypat spamem , a vydal se do nejbližšího
virtuálního obchoďáku...

Ale zpátky na zem, do reálného světa k šedým, blikajícím
monitorům, které slouží většině z nás jako jediný komunikační
kanál se Sítí. K informačním zdrojům, službám a zábavě
poskytovaným Internetem vedou rozličné cesty, některé
klikatější, jiné přímočařejší. A právě pro ty z nás, co si
chtějí usnadnit život a volí kratší a jednodušší cesty, jsou zde
internetové portály.

Portál?

Slovíčko, jehož nový význam vznikl v historicky nedávné době, se
pomalu začíná zabydlovat v počítačových slovnících - i když je
ho také možno považovat pouze za chytrý marketingový tah nebo za
naprosto zbytečný, nic neříkající pojem. Skutečností však je, že
pojem "portál" používá mnoho lidí - a portál jako takový dokonce
používáme všichni. Portálem je totiž místo, kde začínáte svou
pouť Internetem - domovská stránka MS Exploreru či Navigatoru,
vaší firmy nebo přímo vaše.
Firmám nabízejícím nejrůznější služby záleží na tom, aby se
jejich produkty staly domovskou stránkou co největšího počtu
uživatelů. Integrují na nich proto co nejvíce dalších služeb -
od vyhledávačů přes zprávy, poštu až po chatovací části - a tak
vznikají portály. Čím více služeb totiž taková firma, resp. její
portál, nabídne, tím déle se na něm návštěvníci zdrží a uvidí
více reklamy. A osvědčí-li se jim používání služeb, které jsou
poskytovány zdarma, objednají si možná i další - za peníze.
Co z toho plyne pro nás, internauty? Mít vlastní výtvor
nastavený jeko domovskou stránku je sice hřejivý pocit, ale ruku
na srdce - co nám kromě pocitu uspokojení taková stránka
poskytuje. Je mnohem rozumnější začít na místě, které nabízí
nějaké aktuální informace či je umožňuje vyhledat - na portálu.
Tím, že se setkáme s komplexní nabídkou, pokrývající většinu
našich informačních potřeb pod jednou střechou a se známým
ovládacím rozhraním (která mimochodem Windows kdysi sjednotila a
Internet znovu rozbil), ušetříme čas i peníze. Zajdeme vlastně
do takového internetového informačního hypermarketu. Samozřejmě,
představa hypermarketu poněkud pokulhává, protože na rozdíl od
většiny trojrozměrných struktur (nejsou-li samozřejmě živé) se
portál může přizpůsobit našim individuálním přáním a potřebám
(krásný příklad nabízí český Atlas).

Řekni , kde ty portály jsou, kde mohou být...

Portály hledejte za devatero linky a devatero společnostmi, tam
kde se nacházejí hluboké a moudré informační zdroje, kde bystré
prohledávače najdou během okamžiku nejeden ztracený perlový
náhrdelník, ale i dokumenty o stavu silikonového království, kde
máme jasný přehled o vývoji kurzu našeho měďáku vůči tolaru...
Možná jednou budeme bloudit VRML krajinou a hledat kudy do
portálu, a takto neurčitě nám budou radit všemožní informační
skřítci-pomocníci - ale zpět z krajiny fantazie.
Portály najdeme tam, kde jsou silné a bohaté informační zdroje,
kde lze snadno nalézt hledanou informaci či alespoň cestu k ní,
kde si můžeme přečíst denní zpravodajství. Jak je z tohoto výčtu
vidět, část z portálů vzniká, či již vznikla, z vyhledávacích
serverů. Jeden z nich, Atlas, se před nedávnou dobou sám
definoval jako první český portál - a tak se pojďme podívat, jak
to s ním vypadá. A nejen s ním. Nabízejí portály skutečně to, co
chceme? Informace, zábavu, usnadnění života? Uvidíme!

Atlas, první portál

Hlavní částí tohoto portálu - stejně jako většiny jiných - je
vyhledávací část, která v nepřehledném kyberprostoru umožňuje
nalézt stránky obsahující to, po čem naše srdce touží. Využívá
dva standardní způsoby - katalogový seznam registrovaných
stránek a fulltextové vyhledávání v stránkách indexovaných.
Katalog obsahuje desetitisíce odkazů na stránky včetně jejich
krátkého popisku. Do katalogu můžete vložit odkaz na vaše
vlastní stránky pomocí jednoduchého formuláře i vy - a oproti
jiným službám podobného typu je zde obrovská výhoda, že odkaz se
v katalogu objeví prakticky okamžitě. Problém, že by náplň
stránky nesouhlasila s kategorií, kam byla umístěna, je řešen
tak, že stránky jsou posléze procházeny Atlasem a jejich
umístění kontrolováno. Informace o dostupnosti stránky mají u
všech katalogových odkazů podobu písmene "W" různých barev,
novinku v seznamu naproti tomu indikuje velké "N". Fulltextové
vyhledávání má určitou vadu na kráse - stejné dokumenty se
zobrazují několikrát, pokaždé s jiným kódováním češtiny.
Toužíte-li po elektronické adrese člověka, jehož jméno znáte,
ale e-mail ne (anebo naopak), zkuste vyhledávání v části LDAP
Adresář osob.
Nejsilnější stránkou Atlasu je služba "Můj Atlas", která nejenže
nabízí zpravodajství z domova a ze světa, kulturní i politické
scény (zdrojem jsou renomované agentury ČTK a MSNBC), předpovědi
počasí pro nejbližší dny, překladač (spolu s firmou Microton) a
možnost najít si zaměstnání, ale hlavně umožňuje tyto služby
přizpůsobit vašim individuálním potřebám - takzvaně
personalizovat. Zajímá vás kromě kursu německé marky a
amerického dolaru také řecká drachma nebo švýcarský frank? Není
nic jednoduššího, než si je přidat k zobrazovaným kurzům pomocí
tlačítka Upravit. Stejně tak můžete z denních zpráv například
vyškrtnout pro vás nezajímavý sport. Nastavení je uživatelsky
velmi příjemné, nedělá problémy ani naprostému začátečníkovi.
Jako správný portál nabízí Atlas i další, více či méně užitečné,
služby - sledování, zda je váš známý on-line, spolu s možností
se s ním spojit, a diář s poznámkovým blokem - které ovšem
většina uživatelů, platící nehorázné telefonní účty za spojení
modemem zřejmě používat nebude. Užitečnou službou je E-mail,
jenž nabízí 10MB schránku s přístupem přes POP3 (t.j. pomocí
poštovního programu typu Outlook či Eudora) a MůjWeb, který
umožňuje si taktéž zdarma zřídit 1,5MB prostor pro své WWW
prezentace. Podrobně jsme o těchto službách psali v letošním PC
WORLDu v čísle 1 a 2.

Sezname, Sezname, otevři se

I když Atlas sám o sobě prohlašuje, že je "první portál" u nás,
starším a skutečně nejpoužívanějším přístupovým bodem na českém
Internetu je server "Seznam" , který má podle auditu nezávislé
společnosti DCCI velký náskok před českou konkurencí. Seznam sám
sebe portálem nenazývá, ale protože toho umí leckdy víc než
ostatní portály v našem přehledu, bylo by jeho vyřazení podobné
vyřazení USA ze seznamu velmocí. Portál Seznam v současné době
nezahrnuje pouze vyhledávání stránek ve výborném katalogovém
Seznamu a fulltextovém KOMPASu (který si na rozdíl od Atlasu s
různým kódováním českých stránek hravě poradí) a e-mailových
adres na serveru Lidé, ale ve spolupráci se známou firmou PJsoft
je rozšířený o hledání lokalit na mapách velkých českých a
slovenských měst.
Již zavedená je zpravodajská stránka "Seznam DNES", obsahující
"oficiální" zpravodajství. Zpravodajské stránky jsou rozděleny
na několik oddílů. První z nich sestává z aktuálních informací o
dění u nás a ve světě, reprezentovaných především odkazy na
České noviny a na elektronické podoby nejčtenějších deníků;
další obsahuje informace o vývoji kurzů DEM a USD, indexu PX50,
o počasí a pro milovníky pasivní zábavy přehled televizních
programů. Relativně nová část Novinky.cz nabízí "neoficiální",
poněkud bulvární, ale o to čtivější články od nezávislých
přispěvovatelů. Máte možnost se stát, píšete-li alespoň trochu
slušně, pravidelným dopisovatelem. Necítíte-li se na to, nikdo
vás nebude omezovat v psaní komentářů k již napsaným článkům - a
netroufnete-li si ani na toto - můžete alespoň každý článek
oznámkovat (1 - nejhorší, 10 - nejlepší).
Poslední služba - Seznam Email - umožňuje založit si zdarma
e-mailovou schránku přístupnou přes WWW rozhraní i POP3 o
velikosti 10 MB. Určitou nevýhodou některých částí Seznamu je
jejich velká obliba - často bývají přetížené, a tak se například
na server Mapy přes den prakticky nedostanete.

Trafika a Zmije z M.I.A.

Nejsilnější zbraní Trafiky je její zpravodajská část. Ta nabízí
přehled denního tisku a tak nemusíte v zaměstnání vypadat, že
zrovna nic neděláte, když budete číst aktuální články přímo z
monitoru. Ale co víc, v databázi Trafiky jsou obsaženy všechny
články více než desítky našich nejvýznamnějších periodik, jako
je MF DNES, Respekt, Lidové Noviny, Týden a podobně, a to až do
roku 1994. Je v současné době nejobsáhlejší veřejně přístupnou
databází našeho denního tisku s možností v ní zpětně vyhledávat,
přičemž samotné vyhledávání je na velmi dobré úrovni. To ocení
každý, kdo hledá články v tisku k danému tématu a nechce platit
za rešeršní službu. Trafiku je možno personalizovat, a i když je
personalizace v Atlasu rozsáhlejší, zde naprosto vyhovuje.
Další důležitou částí tohoto portálu je, jak jinak, katalog
nazvaný Zmije, který je doveden v určitých oblastech do
dokonalejší podoby, než jakou mají jeho konkurenti. Odkazy na
jednotlivé stránky jsou procházeny supervisory a je jim
přidělována známka - jako ve škole - od 1 do 5 a krátký
komentář. To je velmi užitečná věc, pokud hledáte v záplavě
desítek odkazů a nemáte chuť ani čas všechny procházet - podle
komentáře se zaměříte na ty, kde hledaná informace nejspíše
bude. Známkování napoví, jak kvalitní je daný server.
Svět Namodro, který je znám mnoha počítačovým nadšencům svými
články, komentujícími dění v počítačovém průmyslu, je taktéž
zastřešený tímto portálem, a nyní má poněkud pozměněnou
strukturu.
I když portál nemá vlastní e-mail zdarma, je propojen se službou
POST.CZ, která nabízí 10MB schránku přístupnou přes WWW
rozhraní.
Velkou výhodou Trafiky je důsledně jednotné rozhraní, nevýhodou
pomalá odezva.

Portály, které jsme doposud prošli, mají jedno společné -
vznikly z původně čistě vyhledávacích serverů rozšířením o další
služby. Nabízejí mnoho velmi užitečných služeb, ale informace,
jež pomocí nich můžeme získat, mají velmi rozkolísanou hodnotu -
což samozřejmě není jejich chyba, takový prostě Internet je.
Svou internetovou stránku si může udělat každý, a taktéž na ní
může uveřejnit cokoli zkresleného. Tím se otevírá prostor
firmám, které informace ověřují a dále zpracovávají. Příkladem
je portál iDnes.

Včera iDnes

Portál iDnes vznikl s přímým záměrem nabídnout lidem zoufale
bloudícím v moři Internetu, záchytné body, ostrovy, kde by našli
ověřené informace a inteligentní zábavu. Celý systém je založen
na tematicky orientovaných částech, takzvaných ostrovech, jichž
je celkem sedm: Ostrov zpravodajství, kultury, volného času,
obchodní, nevidomých, PC a her a deníku MF DNES. Na každém z
ostrovů, které mají pro snadnou orientaci různé barvy, se
nachází několik oblastí.
Ostrov zpravodajství není v žádném případě kopií tištěné podoby
deníku; informace jsou aktuální, staré několik desítek minut a
pokrývají celé spektrum, od politiky přes finance a počasí až
po sport. Obchodní ostrov pod sebou skrývá "český Amazon", tedy
internetové knihkupectví nabízející také CD, DVD-ROM,
videokazety a hry. Jak je v takovýchto elektronických obchodech
zvykem, každý z kupovaných předmětů má u sebe krátkou anotaci. A
jak názvy dalších ostrovů napovídají, každý z nich přináší
obsáhlé fundované informace z dané oblasti, doplněné nezbytnými
fotografiemi, případně videosekvencemi či zvukovými nahrávkami.
Na každém z ostrovů můžete nalézt jako přídavek zvláštní
oblasti. Například na ostrově PC a hry si lze přečíst nejen
krátké recenze nových her, ale i navštívit několik chatovacích
místností, kde máte možnost popovídat si se stejně naladěnými
lidmi, na ostrově Kultury se zúčastnit on-line aukcí, či si na
zahrát burzovní hru na ostrově Zpravodajství.
Tento portál zaujme přísně jednotným uživatelským rozhraním,
vzájemnou provázaností a ověřenými informacemi. Stránky jsou
plné grafiky, a tak jejich prohlížení zabere více času než u
textově orientovaných portálů.

Modré stránky

Portál Modrých stránek je laděn komerčněji než portály předešlé.
Obsahuje veřejně přístupný katalog registrovaných stránek, ten
se však obsahově s katalogy Seznamu či Atlasu nedá příliš
srovnat. V katalogové části je zajímavá velmi jednoduchá možnost
personalizace, a to přidání linku, který vás zaujme, pomocí
ikonky hlavičky do "bookmarku", jenž se poté vždy objevuje na
hlavní stránce portálu. Velmi zajímavý je "Český Amazon", který
provozuje agentura Modré stránky taktéž pro portál iDnes, viz
popis výše. Podnikatelům či firmám v základní orientaci mezi
desetitisíci firem pomůže část interSEIF, jenž sestává z
databáze nejvýznamnějších českých firem, přičemž informace jsou
garantovány Hospodářskou komorou ČR a průběžně aktualizovány.
Fulltextový systém vám umožní snadnou orientaci v téměř 10 000
firemních zápisech, obsahujících nejenom adresu, ale i základní
ekonomické ukazatele, předmět a popis činnosti. Burza práce je
dalším zajímavým počinem, umožňuje nezaměstnaným či lidem
měnícím své zaměstnání nabídnout své schopnosti třeba právě
zmíněným podnikatelům. Další služby, jako jsou zprávy, však
tento portál nenabízí (nezmiňuji propagaci svých Modrých
stránek), nabízí však odkaz na portál iDnes, kde si na
nedostatek aktuálního zpravodajství nelze stěžovat.

Shrnutí

Který z portálů si vybrat? Atlas je silný v personalizaci a šíři
přidaných služeb - jak se na portál sluší. Nabízí katalog a
fulltextové vyhledávání, zpravodajství, e-mail a webový prostor
zdarma v jednotném rozhraní, a je poměrně rychlý. Předností
Seznamu jsou vyhledávací nástroje; má také nejobsáhlejší katalog
ze všech českých vyhledávačů, umožňuje vyhledávat v mapách,
zpravodajství je na dobré úrovni a výborné jsou živé Novinky.cz
a FreeMail. Výhodou Trafiky je přidaná hodnota k surovým
informačním zdrojům - komentovaný katalog Zmije, Trafika,
vyhledávající výskyt slova v nejčtenějších českých periodicích,
a Svět Namodro se zasvěcenými komentáři. Portál iDnes nabízí
kromě důležitého jednotného prostředí jedinečnou koncepci
ostrovů, na kterých se neztratíte. iDnes je nejvíce vhodný pro
začátečníky, ale i ostatní zde naleznou oázu klidu v
rozbouřených vodách Internetu. Portál Modrých stránek nejspíše
využijí podnikatelé.
Prošli jsme české servery, které je možné považovat - či se sami
tak nazývají - portály. Internetový pojem portál však nevznikl u
nás. Nejznámější a největší portál byl do nedávné doby Yahoo!
(jenž se načítá rychleji než většina českých portálů - obsahuje
totiž velmi málo grafiky), v současnosti odsunutý na druhou
pozici portály AOL/Netcenter. V oblibě následují Excite a Start
(od Microsoftu). Můžeme hledat v největších katalozích WWW
stránek na světě, procházet denní zprávy, hledat lidi, chatovat,
založit si e-mailové konto... a používat celou nepřebernou
paletu různých funkcí. Avšak český uživatel nejspíše vždy raději
sáhne po českých serverech, už jen proto, že se na Yahoo! toho
moc o dění v Čechách nedočteme.
Mimochodem, víte proč se místo slova "portál" nepoužívá slovo
"brána"? Ne? Zkuste si bránu přeložit do angličtiny a bude vše
jasné. To by byl marketingový tah!


Adresy českých portálů:
Atlas: www.atlas.cz
Seznam: www.seznam.cz
Trafika: www.trafika.cz
iDnes: www.idnes.cz
Modré stránky: www.stranky.cz

Adresy zahraničních portálů
Yahoo!: www.yahoo.com
Netcenter: www.netcenter.com
AOL: www.aol.com
Excite: www.excite.com
Start: www.start.com