Poskytovatelé cloudů jsou ochotní mazat data

22. 12. 2012

Sdílet

 Autor: © rukanoga - Fotolia.com
Cloud přináší nové riziko: podmínky používání, které umožňují poskytovatelům bez většího varování data svých zákazníků kdykoli smazat.

Zlikvidovat něčí podnikání si dříve vyžádalo něco práce, řadu papírů od různých úřadů a institucí. Ne tak dnes, cloud zjednodušil skutečně všechno.

Pokud jste svůj provoz těsně svázali se službami veřejného provozovatele služeb, může být celá vaše obchodní infrastruktura vypnuta bez soudního rozhodnutí, bez skutečného vysvětlení, bez poskytnutí příležitosti k odstranění důvodů vypnutí nebo času k přípravě alternativního řešení pro vaše záležitosti. A to prostě a jednoduše proto, že nějaký zákazník, politik nebo dokonce konkurent prohlásí, že má nějaký problém s nějakou aktivitou vaší nebo vašich zákazníků.

Můžeme citovat například podmínky pro využívání služeb cloudu firmy Oracle, které byly uveřejněny minulý týden. V sekci 5.2 je uvedeno: „Pokud Oracle zjistí nebo je mu oznámeno porušení podmínek používání nebo politiky akceptovatelného použití, určí vyšetřovatele. Ten může až do vyřešení tohoto přestupku přijmout příslušná opatření, například pozastavení přístupu k účtu uživatele, pozastavení přístupu k účtu správce nebo pozastavení celého prostředí.“

Ale Oracle se ničím podstatným neodlišuje od ostatních poskytovatelů, každý z nich má ve smlouvách podobné články s formulacemi jako: „Online službu můžeme pozastavit částečně nebo úplně...“

Následuje část o tom, že poskytovatel nenese žádnou právní zodpovědnost za zrušení služby na základě důvodů, které jsou specifikovány velmi vágně. Ať už půjde o podezření na přestupek, či jeho nahlášení v podstatě libovolnou třetí stranou, týkající se zásad přiměřeného používání (FUP), amerického zákona DMCA (Digital Millennium Copyright Act) nebo prostě „závadného“ chování. Stačí se podívat na konec sekce 1.4 smlouvy služeb Amazon Web Services: „nebo na základě soudního, regulačního nebo jiného státního příkazu nebo požadavku.“

Samozřejmě, informace o tom, že vypnutí všech služeb je plně v moci provozovatele, bývá obalena do ozdobného polštáře z formulací o ochraně zákazníka. Můžeme se ale podívat na další reprezentativní příklad, společnost Joyent: „Joyent může bez upozornění ukončit nebo pozastavit váš přístup ke službám kdykoli a z jakéhokoli důvodu.“ To je prosím doslovný citát, tedy kdykoli, z jakéhokoli důvodu a bez předchozího upozornění.

Proč si provozovatelé nechávají takto veřejně otevřenou možnost k naprosté anihilaci vašeho podnikání u nich? Je to jednoduché, jde o sebezáchovnou reakci na stále agresivnější a zamotanější síť nejrůznějších zákonů, namířených proti nim. Přitom se ovšem často podřizují zákonům, které vůbec nejsou platné pro zemi kde je služba provozována, ačkoli si jejich autoři uzurpují možnost zasáhnout kdekoli na zeměkouli, v rámci ochran zájmů svých občanů. Pokud jde o přízeň zákazníků, tito provozovatelé zase tolik neriskují, už jen proto, že se stejně chovají všichni jejich významnější konkurenti.

Je potom na zákazníkovi samotném, aby si alespoň uvědomil, jaká rizika podstupuje. Možná volí cloud jako cestu k větší spolehlivosti, než by s rozumnými náklady mohl dosáhnout s vlastní infrastrukturou. Ovšem jak bylo vidět například na zablokování přenosu NASA z Marsu z důvodu „poškození cizích autorských práv“, mohou kohokoli potkat naprosté výpadky z důvodů zcela mimo jeho kontrolu.