Postprodukční dům, aneb jak vzniká televizní reklama

1. 6. 1999

Sdílet

V minulém PC WORLDu jste si mohli přečíst článek o profesionálním zpracovánívidea, o on-line střihových systémech a o rozdílech mezi zařízeními a systémy určenými pro amatérské...
V minulém PC WORLDu jste si mohli přečíst článek o profesionálním zpracování
videa, o on-line střihových systémech a o rozdílech mezi zařízeními a systémy
určenými pro amatérské a institucionální využití v porovnání s čistě
profesionálními technologiemi. Na konci článku jsme vám slíbili reportáž ze
skutečného studia. Ta právě o několik řádků níže začíná. Takže se s námi
přeneste do studií firmy ACE na Praze 3...

Nenápadným průchodem se ze zašlého vršovického činžovního domu dostáváme do
zadního traktu a před námi je rekonstruovaný dvoupatrový dům, nabitý technikou
pro zpracování jakéhokoliv pohyblivého obrazu. Další podzemní patra a průchody
do okolních budov tvoří složitý labyrint, kde se téměř za každými dveřmi tvoří
to, na co se díváme večer v televizi. Sídlí zde několik firem, které jsou
soustředěné kolem společnosti ACE Postproduction, jež je přední tuzemskou
firmou, zabývající se zpracováním pohyblivého obrazu, a patří mezi několik
světových postprodukčních domů, které disponují tou nejvýkonnější technikou,
jaká je v současné době k dispozici. Zdravíme se s Felixem Nevřelou, jenž je
spolumajitelem firmy a pracuje zde jako senior on-line editor.
Nejprve se podíváme, co všechno se v tomto domě dělá. Prohlídka začíná ve
vrchním patře, kde jsou off-line střižny, určené pro první výběr natočeného
materiálu (kapacita disků je více než 3 hodiny). Tady se provádí u
dlouhometrážních pořadů a filmů první hrubý střih. Pracoviště je vybaveno i
projekční plochou a audiosystémem simulujícím zvuk v kině, aby měli filmaři
lepší představu o vybíraném materiálu. Masivní pracovní stoly a stojany
přetékají technikou pro video i audio, ale zákazníci mají všude maximální
pohodlí kožené sedačky, vlastní telefonní linky, plně vybavené zázemí s
kuchyňkou, a v ACE uvažují dokonce o kulečníkové herně a baru. Zákazníci studií
zde totiž často tráví řadu hodin a někdy i dnů, a jejich pohodlí je velice
důležité.

Objevují se počítače
V několika dalších místnostech nacházíme kromě dalších off-line střižen i
důvěrně známé počítačové vybavení. Jsme v místnosti, kde se dělá 2D a 3D
grafika: vybavení zde tvoří počítače SGI a Intergraph ve velmi výkonných
variantách, určených pro animace. Tyto části budou ale brzy přemístěny do
samostatného patra v jednom z domů propojených podzemní chodbou, kde vznikne
samostatné koncepční video-design pracoviště.
Na konzolích za oknem vidíme výměníky klimatizací, které v budově odvádějí
teplo vzniklé chodem stovek disků, diskových polí, videopřístrojů a centrálních
jednotek digitálních přístrojů. Vidíme části digitální technologie, která bude
během několika dnů zabudována do pětikamerového přenosového vozu, jejž ACE
postavilo spolu se satelitním uplink/ /downlink spojením na světové
zpravodajské agentury.
Přesouváme se do podzemí, kde jsou umístěné on-line střižny firmy Quantel řady
Editbox. Nabízejí on-line kapacitu dvou hodin videa bez komprese (ITU R 601) v
pěti vrstvách. Editbox je ryze střihové pracoviště pro téměř všechny typy
komerčních zakázek (reklamy, pořady, hudební klipy), ale i nekomerční práce.
Cena za hodinu práce se zde pohybuje v rozmezí 5 000 až 18 000 korun. Jde totiž
o zařízení, které je světovým standardem a jeho cena se pohybuje od sedmi do
více než patnácti milionů korun. A jak se díváme po místnosti (nazývané
střižna), vidíme jen robustní stůl s profesionálním videomonitorem, tabletem,
klávesnicí a několika podobnými doplňky, ale nikde žádné stojany s technikou.
Felix Nevřela to vysvětluje vlastní systém je umístěný v klimatizované
strojovně o patro výš, kde jsou také videa pro nahrávání materiálu, archivace
atd. Klient má opět k dispozici pohodlnou sedačku s konferenčním stolkem, svým
vlastním monitorem a oddělenou pracovnu. Operátorovi se vlastně klient dívá na
záda ze vzdálenosti několika metrů a jen mu dává pokyny, co se mu líbí nebo
nelíbí, a mezi prací má veškeré pohodlí na vyřizování vlastních záležitostí.
Míjíme kóji s přepisovou technikou, další tradiční střižny, odpočinkovou
místnost se strategicky umístěnou obrovskou televizí a konzolemi Playstation. A
dostáváme se k centrálně umístěné technologické místnosti, která je srdcem
firmy.
Na obrázku vidíte, že v zasklených 19" stojanech jsou umístěné centrální
jednotky Quantel Editbox a Quantel Henry Infinity a jejich disková pole Dylan.
Vedlejší stojan obsahuje audioa videorekordéry včetně nejdražších přístrojů
Digital Betacam a bezkompresního rekordéru ve formátu D1. O tomto formátu jsme
minule psali, že je dosud tím nejlepším, co se dá pro ukládání videa pořídit,
ale o velikosti kazet nepadal ani zmínka. Když jsem D1 kazetu poprvé uviděl,
byl jsem tak překvapený, že jsem se s ní i vyfotil.
Možná si říkáte, kolik třeba taková skříň stojí. Tak ta skříň je relativně
levná, ale zařízení, která jsou v ní umístěná, přijdou na dobrých 50 milionů
korun. Není divu, že druhá taková skříň v Čechách není a podobnou konfigurací
disponuje jen poměrně málo firem na světě. Kolem celé místnosti jsou umístěny
propojovací patch panely pro různé typy signálů včetně digitálních SDI,
převodníky digitálního audia a celá řada dalších 19" zařízení, která dohromady
tvoří technické vybavení postprodukčního domu. Desítky a stovky kazet
nejrůznějších formátů s archivy a materiálem jen dokreslují celkovou atmosféru.

Jdeme do akce
A už jsme za skleněnými dveřmi v největší střižně ACE, usazeni v pohodlných
křeslech na zvýšeném stupínku, a Felix Nevřela od svého stolu ovládá
nejvýkonnější efektový a střihový videosystém na trhu Quantel Henry V-Infinity;
přitom nám vysvětluje, jak se dělá nějaká pěkná televizní reklama. "Máme tady,
jak jste sami viděli, různé druhy střihu. Počínaje analogovým, lineárním s ním
jsem začínal, jako skoro všichni. Tam děláte kopii v reálném čase. Prostě
zkopírujete kus materiálu z kazety A na kazetu B, posunete a zase zkopírujete,
a takhle pořád dokola. Při střihu není možné přeskakovat musíte postupovat
trpělivě od začátku do konce. Já tady mám jiný systém nelineární. Můžu
přistupovat ke všem pasážím nelineárně tedy napřeskáčku."
"Je to v podstatě princip počítače třeba teď si mohu jednoduše sáhnout do
databáze a vybrat si nějaký spot například tady ten na vodku Icebreaker. Můžeme
se hned na něj trochu podrobněji podívat. Je to asi třicet vteřin reklamy s
jednoduchým dějem: Eskymákům je zima, usnou (protože asi pili) a probudí se v
tropech jachta, hezká děvčata se opalují a zírají na Eskymáky na jejich kře s
iglú uprostřed tropického ráje, a potom všichni pijí vodku Icebreaker a jsou
strašně šťastní, tancují s děvčaty a na konci je pak záběr psa vyjícího na
měsíc, a iglú plujícího na hladině v tropické krajině."
"Celý systém Quantel ovládám jen digitálním perem na tabletu, občas mohu využít
nějaké tlačítko na dalších ovladačích, ale přes menu se dostanu v podstatě
kamkoliv. Tato reklama je tedy na třicet sekund a já nyní mohu okamžitě skočit
na jakékoliv místo a pustit si ji od něj, a to vše v plné nekomprimované
kvalitě to samé platí i při dvouhodinovém záznamu při práci na Editboxu.
Například jsme zde zpracovávali 60a 90minutovou verzi Jakubiskova filmu byla to
taková derivace ze seriálu. Tato mašinka je tak chytrá, že když je ve dvou
střizích použit stejný materiál, například nazvaný Paní jde pro vodu..., tak je
záběr na disku fyzicky pouze jednou a v sestřihu je na něj v podstatě jen
odkaz."
"Podívejme se nyní na nějakou trikovou část. Třeba zde Eskymáci se probudí a
mávají na děvčata. Otevřu si tento záběr a vidím, že má třicet okének. Sekunda
jich má 25, takže je to zhruba sekunda a kousek. U záběru mám označení, že je
zde více vstupního materiálu, takže si jej můžu otevřít. Teď když budu třeba
chtít, aby se děvčata na sebe dívala déle, mohu jim přidat několik okének
přidávají se ze vstupního materiálu. Totéž je možné i opačně. Třeba tohle by
bylo u analogové lineární střižny poměrně náročné musel bych od tohoto místa
celý zbytek znovu přetočit."
"Teď se můžeme podívat, jak je tento záběr sestavený. Já jej nyní rozeberu:
máme tady části s děvčaty, ráhno, kru, moře a tropický ostrov. Vidíte, jak je
tady u tohoto systému jednoduchá archivace tato reklama je stará nějaké dva
roky, a já jsem nyní jen sáhl do svého archivu a nahrál automaticky všechny
zdrojové komponenty pro sestavení celého 30sekundového sestřihu. Protože se
archivují i všechny zdrojové záběry, mohu se opět podívat, jak je to všechno
sestavené. Takže z čeho to máme poskládané?"

Eskymáci v tropech
"Celá ta reklama byla poměrně složitá. Všechno jsme konzultovali, ještě než šel
režisér Michal Baumruk natáčet. Řekli jsme si, jak se to musí udělat a co je
pro to potřeba připravit, že sice nejsme ve špičkovém filmovém studiu, ale že
to uděláme dobře. Lákavá věc, která se zvažovala, byla, že by se skutečně
odjelo někam na Havaj nebo na Bahamy nebo někam, kde je hezky a že by to tam
natočili. To chtějí lidé většinou dělat. Ale pak jsme si řekli, že bude třeba
ošklivo, drahý štáb a bude to vypadat jako dokumentární film, a to by nikdo
nepotřeboval. Oni chtěli udělat reklamní záběry o iluzi, jak se Eskymáci
dostanou na Havaj.
Natočili jsme tedy záběr slečen na sedačce proti zelenému pozadí, tak aby to
šlo k celkové atmosféře, která tam je třeba světlo, prosvítající mezi vlasy.
Celá scéna byla lehce přezářená, jakoby pod tropickým sluncem. Další vrstva je
moře s Eskymáky. To je také z něčeho sestavené. Moře si režisér nejel natočit
na Bahamy, nýbrž si z fotobanky čtyřsekundový záběr koupil. Ten nebyl
pochopitelně dokonalý, bylo tam sice hezky, ale ne dost, tak jak jsme si
představovali. Takže jsme záběr digitálně upravovali moře se trošku zvětšilo a
udělalo se pořádně zářivé nebe. Dále se natáčeli Eskymáci na kře, postavené ve
studiu.
Pro zajímavost jsou to skuteční Eskymáci, které dlouho sháněli a nakonec je
našli na ČVUT, studovali elektronické programování.
Přidali tam psa huskyho, umělý kouř a vytvořili patřičnou atmosféru. Na záběru
je ještě tropický ostrov, který pochází z úplně jiného místa a byl tam
dodatečně přilepen, zmenšen a patřičně rozostřen. Takže dohromady to je šest
vrstev: Eskymáci a jejich odraz na vodě, ostrov, moře, oblaka, slečny a plachta
s ráhnem. Každý záběr je ještě barevně upraven, a kru jsme navíc trochu
rozhoupali."
"Tuhle reklamu jsme připravovali necelé tři dny. Je tam 28 záběrů během 30
sekund, což znamená střih každou sekundu ovšem s některými záběry se nic
nedělalo, jsou zde tak, jak byly natočeny. Jinde se dopilovávaly takové
drobnosti, jako je odraz ve slunečních brýlích, kde byl původně maximálně
kameraman a mělo tam být tropické moře s iglú to jsme vzali ze záběru použitého
o kousek dříve."
Ještě bych se vrátil k poslednímu záběru psa, vyjícího na měsíc. Ve studiu mu
něco spouštěli na provázku a za ním bylo iglú. Provázek jsme odstranili. My
jsme ještě potřebovali iglú ověsit žárovičkami a opět je umístit na moře s
hvězdným tropickým nebem. Na jednom záběru jsme žárovičky namalovali a Henry
potom sledoval pohyb iglú v záběru (tzv. tracking) a patřičně je posouval.
Takže to je taková jedna reklama, která je pro nás zajímavá, protože je vtipná,
je hezká a trikově náročná. Kolik stála reklama celá, to bude vědět reklamní
agentura ale ta část, která se zpracovávala u nás, přišla na necelý půlmilión
korun. Ale jak jste to možná viděli v televizi (a můžete si připomenout v AVI
souboru na přiloženém CD), stálo to za to."

Technologie
Postprodukční technikou, použitou pro přípravu zmíněného reklamního spotu ve
studiu ACE, byl efektový střihový on-line systém Quantel Henry V6 (nyní již po
dvou upgradech ve verzi V-Infinity) a digitální rekordér Sony Digital Betacam.
Quantel Henry používá diskovou kapacitu (diskové pole Dylan s pravým náhodným
přístupem) 30 minut bez komprese ve verzi V-6 v šesti vrstvách videa a v
současné nejvyšší verzi V-Infinity zcela bez omezení počtu vrstev. Henry dokáže
zpracovat nejen všechny špičkové střihové zakázky, ale nabízí i sadu
nejvýkonnějších digitálních efektů pro práci s videem. Mezi nejčastěji
používané nástroje patří klíčovací modul, jenž dokáže automaticky na celé
sekvenci "vyklíčovat" popředí od pozadí se zachováním všech jemných nuancí a
detailů klíčovaného objektu, jako jsou vlasy apod. Často se používá i
čtyřbodový trackingový (sledovací) modul ALF, který dokáže přesně sledovat
pohyb jednoho až čtyř bodů v prostoru i při pohybu části objektu mimo
obrazovku. Na vypočítanou dráhu se pak dá umístit jiný objekt, video nebo
malovaný obraz.
Systém nabízí i nejpropracovanější barevný korektor na trhu, který pracuje s
oddělenými složkami YUV a dokáže bez masky změnit např. barvu rtů apod. Systém
nabízí i výkonné funkce pro pohyby vrstev ve 2D i 3D prostoru, pamatuje si u
každé vrstvy, co s ní bylo kdy uděláno, a v neposlední řadě má vestavěný
výkonný výtvarný nástroj Paintbox Bravo pro malování uživatelskými štětci s
podporou masek, křivek atd.
Systém pracuje v režimu 625 x 525 řádek v poměru obrazu 4 : 3 x 16 : 9 s řadou
digitálních SDI vstupů a výstupů nekomprimovaného videa nebo RGB/YUV
analogového signálu. Veškeré rozpracované práce se dají uložit včetně materiálu
ve vrstvách díky propracovanému archivnímu systému na magnetooptický disk a
kazetu. Systém komunikuje s počítačovými platformami pomocí sítě Fast Ethernet
s protokolem TCP/IP. Quantel Henry je špičkové zařízení na profesionální
zpracování videa a jeho cena je více než 30 milionů korun.

9 0315/DĚD

Srovnejte na vlastní oči
Na naší CD-ROM příloze najdete v rubrice Hardware celý tento text a ukázkové
soubory s obrázky a videem, o nichž je v tomto článku řeč. Konkrétně se jedná o
ukázky vstupních záběrů (materiál, ze kterého byla reklama postavena) a
kompletní video s reklamou, o níž píšeme pro srovnání.