Evropská komise upravila svůj Kodex zásad boje proti dezinformacím, a to v návaznosti na loni zveřejněné pokyny vyzývající k tomu, že by měl být aktualizován v reakci na události jako byla pandemie covidu-19 či válka na Ukrajině. Technologické firmy a další subjekty z příbuzných odvětví se v něm zavazují k tomu, že budou proti dezinformacím bojovat důsledněji.
Demonetizace šíření dezinformací, zajištění transparentnosti politické reklamy, zefektivnění spolupráce při ověřování pravdivosti dat a poskytnutí výzkumníkům snazší přístup k datům – to jsou některé ze závazků, k nimž se signatáři aktualizovaného Kodexu upsali.
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
„Komise se tímto zavazuje k tomu, že omezí dopad online dezinformací, a má teď k dispozici robustnější nástroje k tomu, aby mohla hodnotit, jak jsou tyto závazky implementovány napříč členskými zeměmi Evropské unie,“ uvedla komisařka pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová.
Kodex podepsalo 34 subjektů, mezi nimi přední sociální platformy jako Meta, Twitter a TikTok nebo technologičtí giganti Google, Microsoft a Adobe. Kdo naopak chybí, je například Amazon.
Dodržování Kodexu bude dohlíženo z podstaty Zákona o digitálních službách, jehož smyslem je ochrana evropských uživatelů před dezinformacemi, nelegálním obsahem, zbožím a službami. Na implementaci jednotlivých opatření mají signatáři šest měsíců, přičemž na začátku příštího roku mají Evropské komisi poskytnout první hodnotící zprávy.
Následně se bude každých šest měsíců scházet nová pracovní skupina, která bude dodržování zásad Kodexu hodnotit, případně jej aktualizovat v reakci na technologický, společenský, legislativní a tržní vývoj.
Thierry Breton, komisař pro vnitřní trh, uvedl, že šíření dezinformací by za žádných okolností nemělo nést finanční profit a že online platformy musí k problematice přistupovat důsledněji. „Platformy, které Kodex opakovaně porušují, riskují pokutu až ve výši šesti procent jejich globálního obratu,“ upozornil Breton.
Pište pro Computerworld
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.
Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
Aktualizovaný Kodex zahrnuje 44 závazků a 128 konkrétních opatření, které mohou být obecněji shrnuty do následujících oblastí:
- omezení finančních pobídek pro šiřitele dezinformací
- transparentnost politické reklamy
- zajištění integrity služeb
- posílení postavení uživatelů
- posílení postavení výzkumných pracovníků
- posílení postavení fact-checkerů
- zřízení centra a pracovní skupiny pro transparentnost
- posílení monitorovacího rámce
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.