„Myslím, že Applu kategorie phabletu chybí,“ říká Sameer Singh z portálu Tech-Thoughts. „Očekávám proto, že společnost v příštím roce vydá phablet s displejem o 5 či více palcích. Pokud ne, postavení společnosti v Asii bude stále oslabovat.“ Singh tak naráží na analýzu společnosti IDC z minulého týdne, podle které tržby phabletů (smartphonů s displejem od 5 do 7 palců) ve druhém čtvrtletí tohoto roku v Asii překonaly tržby tabletů a notebooků dohromady.
Podle IDC výrobci v období od dubna do června prodali v Asii 25,2 milionů phabletů. 12,6 milionů tabletů a 12,7 milionů přenosných počítačů. „Phablety začaly jako trend na rozvinutých trzích jako Jižní Korea, Hongkong nebo Singapur,“ řekla minulý týden Melissa Chau z IDC. „Nyní však také roste poptávka po těchto zařízeních na rozvojových trzích v Číně a Indii. A velkou roli zde nehrají jen velké společnosti typu Samsung, ale i levnější lokální hráči, kteří nabízejí větší displeje za méně peněz – průměrně za 220 dolarů namísto 557 dolarů, jež si za svůj phablet účtuje Samsung.“
Mezi západními uživateli jsou nejznámějšími phablety zařízení řady Galaxy Note včetně nového Note 3 vydaného v tomto týdnu s 5,7palcovým displejem. Asie – především Čína – byla pro Apple až doposud zdrojem stále rostoucích příjmů. V druhém čtvrtletí tohoto roku však příjmy z „většího čínského regionu“, jak Apple nazývá Čínu, Tchaj-wan a Hongkong, klesly meziročně o 14 % na 4,6 miliardy dolarů, což je podle analytiků znakem nastupujícího trendu.
Minulý týden společnost Canalys vydala studii, podle které podíl Applu na čínském trhu se smartphony neustále klesá. V období mezi dubnem a červnem byl Apple v prodeji telefonů v Číně na sedmém místě s pouze 5% podílem na trhu, přičemž ještě v prvním čtvrtletí americká společnost držela 8 % tamního trhu. A Singh příliš nevěří, že se Applu podaří tento trend změnit. „Problémem je cena. Apple pravděpodobně začne prodávat svůj phablet jako prémiový produkt za 650 dolarů, zatímco konkurenční výrobci jej nabízejí za třetinu.“
Problému s cenami čelil Apple i nyní, když musel stanovit cenu nového iPhonu 5C, jenž bude s největší pravděpodobností představen příští týden. Ten musí být konkurenceschopný v Číně, jinak společnosti příliš velké zisky nepřinese. Většina analytiků věří, že iPhone 5C bude stát přes 400 dolarů (tedy podobně jako iPhone 4). „Apple se snaží zachovat svou značku exkluzivity. Jsem však skeptický k tomu, zda tato strategie bude fungovat v dlouhodobé perspektivě,“ dodal Singh.