Zaznamenejte své zážitky na mini DV kazety nebo DVD disky cd/dvd
Opět se blíží čas letních prázdnin a slunných dovolených, mnoho příznivců videa tedy začalo shánět co nejvhodnější typ kamery, se kterým by mohli své jedinečné zážitky zvěčnit. Tak jako existuje mnoho různých lidí, existuje i více typů kamer. Na první pohled se může někomu líbit jedna, jinému zase druhá. Vzhledem k tomu, že každému uživateli vyhovuje v životě s kamerou něco jiného, liší se i názory na potřebné funkce, jimiž by vaše kamera měla být vybavena.
Pokud se však zaměříme na běžný domácí segment, můžeme okruh vlastností zúžit. V každém případě je nutné přemýšlet, co vše od kamery konkrétně vy očekáváte a co naopak můžete postrádat. Věříme, že v předletním čase vám může náš přehled digitálních kamer pomoci.
Kamery včera, dnes a zítra
Staré modely domácích digitálních videokamer ukládaly záznam na kazety typu miniDV nebo Digital8. V dnešní době je formát Digital8 na ústupu a v budoucnu se s ním již evidentně nepočítá. Zmizí stejným způsobem, jako přestávají existovat i analogové normy VHS, Video8, Hi8 atd. Naopak se na trhu v posledních dvou letech objevily nové digitální kamery se zcela odlišnou konstrukcí. Hlavní změnou je fakt, že spoléhají na jiná záznamová média než na kazety s magnetickým páskem. V dnešní době naleznete zařízení ukládající videozáznam na malé DVD disky s průměrem 8 cm, paměťové karty typu SD (Secure Digital) nebo dokonce na miniaturní pevný disk. Produkty nabízejí moderní a téměř by se dalo říci revoluční služby. Mezi ně patří například možnost pohodlně organizovat data na povrchu média, nelineární přístup k pořízeným záznamům a podobně. V rámci objektivity je však nutné dodat, že produkty s novými typy záznamů nenabízejí jen samé výhody. Zpravidla se totiž u DVD, SD i HDD kamer používá pro záznam formát typu MPEG-2 nebo MPEG-4, a ty nemusejí vždy nabízet kvalitu obrazu srovnatelnou se záznamem DV, jak jí známe u produktů spoléhajících na kazety typu miniDV. Dalším problémem DVD, SD a HDD kamer je i fakt, že formát MPEG-2 ani MPEG-4 není vhodný pro další zpracování (tedy střih) na běžné domácí počítačové střižně. Ve výsledku se tedy musí uživatel rozhodnout, co přesně od kamery potřebuje, zda kvalitu obrazu a efektivní zpracování materiálu na počítači nebo modernější funkce, rychlý přístup k záznamu v kameře a podobně.
Do budoucna je pravděpodobné, že se výrobci formátů na bázi MPEG-2 a MPEG-4 nevzdají. Spíše lze očekávat, že se díky vyššímu početnímu výkonu počítačů i kamer dočkáme vylepšeného záznamu a zjednodušení zpracování záznamu na počítači.
Optické vlastnosti
Mnoho výrobců kamer se chlubí miniaturními rozměry svých produktů. To je samozřejmě milé, ovšem má to jeden háček. Miniaturizace kamery znamená často i zmenšení optické sestavy objektivu. Tím se zpravidla zhoršuje i možnost natáčení ve špatných světelných podmínkách. Kamera proto potřebuje více světla, aby mohla pořídit kvalitní obraz bez "šumu" nebo digitálně zesilovaného obrazu, který není ve výsledku také příliš kvalitní. Výrobci se snaží u miniaturních kamer využívat alespoň objektivy, které jsou vyrobené z kvalitních optických čoček s minimálním pohlcováním světelného toku. Mezi značky objektivů, které jsou domácími uživateli ceněny, patří např. Leica Dicomar nebo Carl Zeiss.
Pokud chcete natáčet kvalitní obraz i při trochu horších světelných podmínkách, potřebujete tedy (mimo jiné) i kameru vybavenou co největším průměrem objektivu. Naštěstí se v posledním roce až dvou začínají tyto modely kamer rovněž objevovat. Miniaturní kamery s masivním objektivem sice někdy vypadají trochu legračně, ale obraz nabídnou zpravidla kvalitní.
Zoom
Přiblížení obrazu je někdy užitečné, zvlášť pokud se nemůže kameraman dostat blízko ke sledované scéně a chce pořídit detailní záběr. Kamery disponují optickým přiblížením 10x až přibližně 25x. I desetinásobné přiblížení mnoha uživatelům dostačuje. Pro 25x zoom je často zapotřebí stativ. Oproti tomu digitální zoom je pouze reklamní trik na zákazníka. Při běžném natáčení je k ničemu a snižuje kvalitu výsledného záznamu. V žádném případě se na tento údaj u kamery neohlížejte. Např. 500x, 700x nebo dokonce 900x digitální zoom je zaručenou ukázkou nesolidnosti konkrétního výrobce. Ostatně nejvhodnější je při koupi nové kamery rovnou službu pro digitální zoom vypnout a využívat pouze optické zvětšení obrazu.
Stabilizátor obrazu
Při natáčení z ruky je velkým pomocníkem stabilizátor obrazu. U levnějších kamer je tento korekční systém řešen elektronicky, u dražších opticky. První typ sice není zdaleka tak kvalitní, ale pro běžné účely může stačit. Často kamery s vyšším rozlišením prvku CCD vlastní i hodnotnější systém elektronické stabilizace. Optický stabilizátor nesnižuje kvalitu obrazu a pracuje spolehlivěji, nicméně nachází se pouze u relativně dražších typů kamer. Po něm sáhněte, pokud budete natáčet často v terénu a pokud patříte mezi náročnější uživatele.
Pokud natáčíte s pomocí stativu a vaše kamera je vybavena elektronickým stabilizátorem obrazu, vždy tuto službu vypněte. Aktivujte ji znovu až při dalším natáčení z ruky. Zvlášť pokud natáčíte panoramata a kamerou pohybujete tak, aby se do záběru dostala postupně celá krajina, je vhodné elektronický stabilizační systém vypnout. Elektronika se totiž nechá často zmýlit a snaží se korigovat váš promyšlený pohyb kamery. Výsledkem je trhaný (skákající) pohyb obrazu během přejezdu krajiny. Oproti tomu je nespornou výhodou optického stabilizátoru fakt, že pracuje dobře prakticky za všech okolností, navíc rychleji a spolehlivěji.
Režimy kamery
Pro pohodlnější práci s kamerou je mnoho zařízení vybaveno tematickými šablonami (předvolbami). Je výhodné, aby vaše kamera disponovala alespoň těmi základními. Mezi ně patří Sport, Portrét, Bodové osvětlení, Písek a sníh, Nízké osvětlení, Noc. Je sice pravda, že mnoho uživatelů v životě nevyužije jiné nastavení než automatické, ale jsou chvíle, kdy režimy kamery přijdou vhod. Pokud patříte mezi náročnější uživatele, bude vás jistě zajímat i plně manuální mód. Výhodou je, že si můžete s kompozicí obrazu skutečně pohrát a podání obrazu přizpůsobit svým záměrům. V manuálním režimu lze svobodně nastavit expozici, clonu, vyvážení bílé barvy a podobně. Také je příjemné, pokud zvládá kamera i tzv. funkci zebra, tedy dokáže na hledáčku nebo LCD panelu zvýraznit přeexponovaná místa. Na druhou stranu je však nutné dodat, že u miniaturních domácích kamer je ovládání manuálních nastavení často dostupné pouze z hlavního menu, takže jejich plnohodnotné využívání je časově více náročné, což mnoha uživatelům nevyhovuje. Dražší modely kamer však nabízejí pomoc. Na jejich tělech lze nalézt například tlačítka pro přímé řízení expozice nebo otočný kroužek na objektivu. Ten lze využívat k preciznímu manuálnímu ostření, někdy je možné změnit jeho režim a pak dokáže řídit i transfokaci (zoom) obrazu.
Záznam kamery
Kamery ukládají podle typu na různá média. Pokud opomeneme analogové záznamy, které nelze pro koupi doporučit, zůstávají ve hře kamery využívající miniDV kazety, osmicentimetrové disky DVD, SD karty a pevné disky.
Výhody záznamu miniDV spočívají především v kvalitním formátu DV s pevným kompresním poměrem, který ukládá obrazová data ve velmi dobré kvalitě. Samotná běžná miniDV kazeta s délkou záznamu 60 minut nabízí datovou kapacitu přibližně 13 GB, což je oproti dnešním SD i DVD médiím značně vyšší hodnota. Malé DVD disky typu DVD-RAM, DVD-R a DVD-RW nabízejí zpravidla 1,4 GB nebo 2,8 GB datového prostoru. Největší dostupná SD karta nabízí kapacitu 2 GB. Z obchodního hlediska by byl nesmysl nabízet uživatelům moderní DVD nebo SD kamery, které by dokázaly ve formátu DV zaznamenat pouze cca 10 či 15 minut záznamu. Výrobci museli slevit a nahradit DV kompresi záznamem typu MPEG-2, který využívá tzv. "změnovou komprimaci" (nekomprimuje každý snímek zvlášť jako např. DV nebo MJPEG), ale uloží pouze změny mezi jednotlivými po sobě jdoucími snímky. Shluky snímků se řadí do skupin (např. po šestnácti) a mezi nimi se nachází i jeden plný snímek (pro rychlejší přístup). Pro úplnost je potřeba zmínit, že norma MPEG-2 je mnohem složitější a na tomto místě pouze přibližujeme její základní princip. Existuje mnoho dílčích variant MPEG-2 (např. s obousměrně komprimovanými změnami a podobně). Nicméně je jasné, že formát MPEG-2 nabízí i při relativně nízkém datovém toku dostačující kvalitu obrazu. Záleží však i na konkrétním zařízení, tedy na kameře, která MPEG-2 v reálném čase ukládá na záznamové médium. Pokud nabízí produkt výkonný algoritmus a silný početní výkon, lze zaznamenat i kvalitní MPEG-2 záznam. Také samozřejmě záleží na datovém toku, který v případě DVD kamer i SD zařízení není zrovna nejvyšší. Ve vysoké kvalitě je proto možné uložit pouze 30 minut záznamu. Na některých záznamech je však i přesto (zvlášť při velkých změnách scény, např. natáčení rychle tekoucí řeky nebo natáčení obrazu z rychle jedoucího automobilu) možné nalézt tzv. artefakty rušivé digitální čtverce v obrazovém záznamu. Moderní kamery nové generace mají vylepšené algoritmy pro komprimaci i výkonnější hardwarové čipy, dokáží tedy zaznamenávat již poměrně pěkné video.
Vše, co bylo řečeno, by se nemuselo týkat kamer, které využívají pro záznam pevný disk. Bohužel je jasné, že rychle zaplněný pevný disk uživatel jen těžko vymění v terénu za další. Zkrátka pevný disk není levný jako miniDV kazeta a ani jeho obsah není nekonečný. Proto bylo při výrobě kamery s pevným diskem nutné brát zřetel na skutečnost, že kamera musí být schopna uložit na disk výrazně více videa, než se vtěsná na miniDV kazetu. Ideální je, pokud vám kamera umožní natočit na jeden harddisk celou letní dovolenou, kterou byste jinak ukládali na několik miniDV kazet. Dnešní domácí kamery s pevným diskem dokáží uložit do svých útrob až 25 hodin záznamu. Bohužel z důvodu kapacity se i zde jedná o formát MPEG-2 nebo MPEG-4, ne o čistokrevné DV.
Abychom byli objektivní, je nutné zmínit, že i miniDV má své nedostatky. Hlavní nevýhodou je fakt, že se jedná o páskové médium s lineárním záznamem. Uvnitř kazety se musejí otáčet mechanické části a pásek se musí při vyhledávání přetáčet. Vyhledávání požadovaných sekvencí je s páskovou mechanikou oproti disku nebo DVD nesrovnatelně pomalejší. Nevýhodou miniDV kazet je ve srovnání se SD a DVD médii také možnost rychlejšího mechanického opotřebení. Pokud budete často používat jednu kazetu (nebo použijete nekvalitní miniDV kazetu), může docházet ke vzniku chyb v záznamu obrazu (tzv. dropouty). Také se mohou zašpinit záznamové hlavy a celý záznam pak bude znehodnocen částečnými nebo celými výpadky obrazu (např. horizontální nenahrané pruhy v obrazu).
Digitální efekty
Existuje několik způsobů, jak oživit pořizovaný záznam. Téměř každá kamera je dnes vybavena sadou efektů. Pokud budete pořízený záznam zpracovávat na počítači, není potřeba se jimi v kameře zabývat. Naopak při neuváženém použití dokáží napáchat v jinak pěkných záběrech nenapravitelné škody. Mezi efekty patří např. prolínačky obrazu, stmívání, sépie, Black&White aj. Digitální efekty berte jako bonus, ne jako stěžejní vlastnost kamery!
Vstupy a výstupy
Analogové kamery umožňovaly pouze zaznamenat obraz a zvuk na pásku a celek pouze přehrát v TV či zkopírovat na VHS kazetu pomocí videorekordéru. Digitální zařízení toho umí daleko víc. Pokud si hodláte takové pořidit, je vhodné, aby disponovalo nejen analogovým výstupem, minimálně v podobě Cinch (lépe i S-Video), ale především plnohodnotným digitálním rozhraním. Tedy konektorem, který umožní kopírovat data z kamery do PC a i obráceně z PC zpět na pásku. Kromě toho je mnoho dnešních kamer vybaveno i AD převodníkem, který zajistí analogový vstup. Pak je možné využívat kameru i jako plnohodnotný videorekordér. Při výběru kamery proto doporučujeme, aby měla nejen výstupy, ale i digitální a analogový vstup.
Kamera s fotoaparátem
U moderních digitálních kamer je výbava v podobě slotu na paměťovou kartu neodmyslitelnou samozřejmostí. Díky vyššímu rozlišení CCD prvku, který zajišťuje rozklad optického obrazu do digitální podoby, je možné pořizovat fotografie v poměrně příjemné kvalitě (např. i zastaralejší model Sony TRV30E zvládne snímky JPEG 1 360 x 1 080 pixelů v 24bitových barvách, moderní kamera Panasonic NV-GS300EP-S zase dokáže fotit až s rozlišením 2 048 x 1 512 bodů). Firmware kamer prodělal v posledních letech značný vývoj, obohacen je o služby, které se dříve vyskytovaly pouze u fotoaparátů (např. nastavení parametrů fotografování, fotorežimy a podobně). V podstatě lze říci, že dnešní digitální kamery nabízejí kromě klasických funkcí videozáznamu i plnohodnotný režim fotoaparátů. Dokonce s tím, že některé luxusnější modely jsou vybaveny i integrovaným bleskem (včetně voleb pro redukci červených očí aj.), digitálními efekty s fotografiemi a také USB konektorem, který zajišťuje snadné kopírování fotografií z kamery do počítače. Vzhledem k tomu, že je možné paměťové karty v kameře libovolně měnit (stejně jako u digitálních fotoaparátů), lze si pořídit kapacitně velké médium, jenž bude dostačovat i náročnějším uživatelům, kteří budou chtít fotografovat častěji a ve vysokém rozlišení. Nejčastěji dnes využívají výrobci služeb karet SD (Secure Digital). Společnost Sony propaguje MemoryStick nebo MemoryStick DUO.
V případě, že budete chtít využívat svou digitální kameru nejen pro záznam videa, ale i jako fotoaparát, je dobré na to myslet ještě dříve, než kameru zakoupíte. Podle toho si totiž vybírejte rozlišení CCD prvku. Zatímco pro běžné natáčení stačí rozlišení 800 000 bodů, pro fotografování lze považovat za smysluplné rozlišení od 2 MPx. Výhodou některých dnešních moderních kamer je i skutečnost, že lze fotit i během záznamu videa. Není tedy nutné pro potřeby fotografování přerušit pořizování videozáznamu. Pokud si zakoupíte technologicky vyspělou kameru, budete jí moci využívat i jako kvalitní fotoaparát.
Snímací prvek/Zoom Průměr StabilizátorIntegrovaný blesk/ Pořizovací
rozlišení v pixelech (optický/digitální)filtruHledáček/LCD panelobrazusvětlo/botičkaFormát (video/foto)ZáznamRozměry/HmotnostcenaZárukaK testu zapůjčila firma
objektivupro příslušenstvívč. DPH
Canon DC20ECCD (1/4")/2 200 00010x/200x27 mm0,33" 4 : 3 (113 000) / 2,5" 4 : 3 (123 000)elektronickýano/ano/neMPEG2/JPEG (1 632 x 1 224)DVD-R, DVD-RW/miniSD47 x 86 x 122 mm/415 g28 490 Kč2 rokyCanon, www.canon.cz
Canon MV960ECCD (1/6")/800 00025x/1000xneuvede0,33" 4 : 3 (112 000) / 2,7" 16 : 9 (123 000)elektronickýne/ano/neDV/JPEG (1 024 x 768)miniDV/SD49 x 92 x 115 mm/445 g14 490 Kč2 rokyCanon, www.canon.cz
Canon MVX450ECCD (1/5")/1 330 00020x/800x27 mm0,33 4 : 3 (112 000) / 2,7" 16 : 9 (123 000)elektronickýne/ano/neDV/JPEG (1 152 x 864)miniDV/SD57 x 77 x 109 mm/430 g16 990 Kč2 rokyCanon, www.canon.cz
Hitachi DZ-BX35ECCD (1/6")/800 00025x/1 200x34 mm0,2" 4 : 3 (200 000) / 2,7" 16 : 9 (120 000)elektronickýne/ne/neMPEG2/JPEG (640 x 480)DVD-RAM, DVD-RW, DVD-R, DVD+RW/SD48 x 89 x 131 mm/475 g13 990 Kč2 rokyHitachi, www.hitachi.cz
Hitachi DZ-GX3300ECCD (1/3")/3 310 00010x/500x37 mm0,2" 4 : 3 (200 000) / 2,7" 16 : 9 (120 000)elektronickýano/ne/anoMPEG2/JPEG (2 052 x 1 512)DVD-RAM, DVD-RW, DVD-R, DVD+RW/SD48 x 91 x 132 mm/545 g29 990 Kč2 rokyHitachi, www.hitachi.cz
Panasonic NV-GS300EP-S3x CCD (1/6")/3x 800 00010x/700x37 mm0,33" 4 : 3 (113 000)/2,7" 16 : 9 (123 000)optickýano/ne/anoDV/JPEG (16 : 9 2048 x 1152, 4 : 3 2048 x 1512)miniDV/SD76 x 73 x 135 mm/450 g29 995 Kč2 rokyPanasonic, www.panasonic.cz
Panasonic NV-GS37EP-SCCD (1/6")/800 00030x/1000x30,5 mm0,33" 4 : 3 (113 000) / 2,5" 4 : 3 (105 000)elektronickýne/ano/neDVminiDV82 x 69 x 120 mm/410 g13 995 Kč2 rokyPanasonic, www.panasonic.cz
Panasonic SDR-S1000EP-S3x CCD (1/6")/3 x 800 00010x/700x37 mm/ 2.8" 16 : 9 (210 000)optickýano/ne/neMPEG2/JPEG (2 048 x 1 512)SD50 x 97 x 80 mm/243 g35 995 Kč2 rokyPanasonic, www.panasonic.cz
Sony DCR-DVD505ECMOS (1/3")/2 100 00010x/120x30 mm0,33" 4 : 3 (123 100)/3,5" 16 : 9 (221 200)elektronickýano/nightshot/anoMPEG2/JPEG (16 : 9 2304 x 1296, 4 : 3 2304 x 1728)DVD-RW, DVD-R, DVD+RW66 x 90 x 147 mm/540 g32 990 Kč2 rokySony, www.sony.cz
Sony DCR-HC46ECCD (1/6")/1 070 00012x/800x25 mm0,33" 4 : 3 (123 100) / 2,7" 16 : 9 (123 200)elektronickýne/nightshot/neDV/JPEG (16 : 9 1152 x 648, 4 : 3 1152 x 864)miniDV/MemoryStick DUO65 x 79 x 113 mm/380 g15 490 Kč2 rokySony, www.sony.cz
Slovníček pojmů
CCD prvek (čip). Základní prvek kamery, jeho posláním je převádět optický obraz do elektronické podoby. Na čím více pixelů se obraz rozloží, tím je teoreticky možné dosáhnout i vyšší kvality obrazu. Výsledný obraz ovlivňuje i další elektronika, optická soustava objektivu a samozřejmě i záznamový formát. Je však pravda, že bez dostatečného rozlišení CCD nelze kvalitní záznam provést. Dnes začínají být běžné i kamery s trojicí CCD prvků. Mají zpravidla věrnější podání barev, reálnou rozlišovací schopnost a kvalitnější obraz při snímání scén za nepříznivých světelných podmínek.
Analogová hodnota. Slovo analogový znamená také spojitý. Tlak, teplota, rychlost, hlasitost a další vše se na rozdíl od digitálního signálu mění spojitě. Nevýhodou je nepřesnost vyjádření, které je nižší než u číslicového (digitálního) signálu.
Digitální kamera. Druh kamery, která nezaznamenává pohyblivý obraz na chemický film nebo analogově na videopásku, ale na magnetickou pásku v podobě nul a jedniček tedy digitálně. Zda se pro záznam využije kazeta Hi8, miniDV, DV nebo disk DVD není podstatné. Důležité je, že je obraz i zvuk uložen v přesném číselném vyjádření. Oproti běžným videokamerám je digitální záznam trvalejší a ani mnohonásobným kopírováním či přehráváním se jeho kvalita nesnižuje.
lDigital8. Označuje typ kazety (potažmo i záznamu), který používá v některých svých digitálních kamerách společnost Sony. Ta je ostatně známá prosazováním svých technologií "na vlastní pěst".
DV-in. Označení, že rozhraní FireWire (využité pro přenos DV) podporuje digitální vstup. Na kameře pak znamená, že kamera podporuje jak výstup, tak i vstup.
DV kabel. Propojovací kabel, který slouží např. pro propojení digitální kamery a PC. DV kabel se nazývá také FireWire či IEEE-1394 kabel, což jsou názvy technicky přesnější.
DV-out. Označení, že rozhraní FireWire (využité pro přenos DV) podporuje digitální výstup. Na kameře pak znamená, že kamera nepodporuje vstup do kamery, ale pouze výstup! To je z mnoha hledisek nevýhodné.
FireWire. Standard pro připojení zařízení k počítači. Digitální kamery ho využívají pro přenos obrazu, zvuku a řídících povelů pro kameru, kterou je možné z PC plně ovládat. Další označení FireWire je IEEE-1394 nebo iLink (tak jej nazývá Sony).
HDTV. High Definition Television, nejnovější norma (přenosu obrazu) japonských specialistů; i když Japonsko stále používá i NTSC, pomalu se snaží přejít na tento moderní protokol, podporující vysoké rozlišení obrazu, kvalitu barev a poměr obrazu 16 : 9.
Hi8. Typ analogového záznamu, který masivně prosazovala společnost Sony. Dnes jej vytlačuje mnohem výhodnější digitální DV záznam.
Kompozitní video. Nejběžnější, ale také méně kvalitní přenosový standard videosignálu ve srovnání s např. S-Video nebo RGB. Výhodou je jeho široká rozšířenost, téměř každé videozařízení jej dokáže zpracovávat. Pro přenos všech obrazových informací je využit pouze jeden analogový vodič (často zakončený žlutými konektory RCA).
MiniDV. Typ kazety, která se u digitálních kamer používá nejčastěji.
MPEG. Počítačový formát pro ukládání komprimovaného videa změnovým algoritmem. Některé kamery umožňují na paměťovou kartu ukládat záznam o tomto formátu (či v jeho modifikaci). Rozlišení je nejčastěji 320 x 240 nebo ještě nižší, což ovšem pro potřeby internetové prezentace či v e-mailu vyhovuje. Formát MPEG se také využívá pro potřeby formátu Video CD nebo u digitálních fotoaparátů pro záznam pohyblivých scén.
MPEG-2. Vylepšený komprimační formát, který vychází z klasického MPEG (MPEG-1). Využívá se pro ukládání dat na SVCD a DVD nosiče nebo při přenosech digitálního televizního vysílání. Je rozšířen jako kvalitní (oficiální) přenosový formát. Dnes ho využívají i DVD kamery.
MPEG-4. Komprimační algoritmus, který je nutné brát vážně. Domácí uživatelé jej sice nejčastěji využívají pro zálohování nosičů DVD na CD, ale jeho komerční využití už existuje jak v HDD kamerách, tak v budoucnu i u nástupců disků DVD (např. HD DVD a Blu-Ray).
MPx MegaPixel. Jednotka udávající rozlišení CCD snímače, např. u digitálních kamer či fotoaparátů. MegaPixel označuje počet bodů (v miliónech), jimiž je obraz snímán. Čím vyšší hodnota, tím je pravděpodobnější, že bude obraz kvalitnější. Např. rozlišení 800 000 pixelů = 0,8 Mpx, nebo 1,5Mpx = jeden a půl miliónu obrazových bodů.
NTSC. National Television Society Comittee, nejstarší norma ustanovená americkými vědci v padesátých letech. I přesto, že je oproti PAL zastaralejší, je stále dosti využívaná, např. v Americe, Austrálii a podobně.
PAL. Phase Alternating Line, norma pro kódování obrazu, například pro televizní vysílání. Vyvinula ji německá firma Telefunken a v současnosti ji používá více než šedesát zemí světa. Česká republika je od roku 1990 (až 1993) jednou z nich. Systém vychází z dřívějšího NTSC a odstraňuje všechny jeho nedostatky. Obraz je tak rozložen do 25 snímků za vteřinu, které jsou vysílány po půlsnímcích s frekvencí 50 Hz.
Paměťová karta. Médium schopné uchovat v sobě množství informací bez napájení. Dnes existuje několik druhů, které mezi sebou soupeří o uživatele. Liší se jak maximální kapacitou (dnes řádově desítky MB, ale do budoucna se počítá již se stovkami MB až GB), rozměry a rychlostí přistupu k datům. Mezi nejrozšířenější patří CompactFlash, SD, SmartMedia, MMC nebo MemoryStick.
S-Video. Standard pro přenos signálu, kvalitnější než kompozitní video přenášené jediným vodičem. Využívá totiž dvou oddělených tras. Jeden vodič nese informaci o jasu, druhý o barevných složkách. S-Video je lepším analogovým standardem pro použití s S-VHS, Hi8 a DV zařízeními.
SECAM. Séquentiel Couleur á Mémoire, přenosová norma obrazu francouzské výroby, dříve používaná i v České republice. Dnes je nahrazována modernějšími formáty.
Stabilizátor obrazu. Systém pro potlačení nežádoucího chvění kamery. Stabilizace je prováděna buď elektronicky, nebo opticky přičemž platí, že optický systém je sice dražší, ale kvalitnější.
Transfokace. Jinak řečeno "přiblížení". Funkce označuje totéž jako "zoom", v profesionální terminologii kamer se používá (zatím) tento pojem. Optické přiblížení je v pořádku, digitální není dobré používat. Ostatně pokud nepoužíváte stativ, není příliš moudré výrazněji funkci přiblížení využívat i sebemenší chvění ruky se pak totiž násobí a obraz je rušen neustálým poskakováním po obrazovce.
Video8. Předchůdce vylepšeného Hi8. Záznam je analogový a nabízí mírně vyšší kvalitu obrazu oproti známé VHS. Dnes je vytlačen digitálním záznamem.
Y/C. Jiné označení formátu S-Video, někdy se tvrdí, že Y/C označuje přímo formát a S-Video pouze kulatý konektor protokolu Y/C. Podstatné je, že se jedná o stejný formát složkového přenosu obrazu. S-Video a Y/C jsou tedy v běžném pojetí totéž.
Zoom. "Přiblížení". Jde o funkci přiblížení sledovaného objektu. Pokud se jedná o optický zoom, dochází k přiblížení beze ztráty kvality, pokud je zoom digitální, kvalita klesá.
Canon DC20E
U tohoto produktu upoutá pohled zadní zcela zaoblená stěna a výrazná mechanika pro 8cm médium typu DVD-R nebo DVD-RW. Díky kovově chromovému vzhledu kamery i ovládacích tlačítek vypadá zařízení velmi elegantně. Vzhledem k tomu, že zadní část kamery je zaoblená, museli tvůrci zařízení umístit napájecí baterii jinam než do této oblasti. Uživatel ji proto nalezne pod výklopným LCD panelem. Kamera nabízí poměrně malý průměr objektivu a nenápadný hledáček, který je pevně ukotven v horní zadní části zařízení. Pokud používáte při natáčení LCD panel, budete moci sledovat obraz s úhlopříčkou 2,5" s poměrem stran 4 : 3. Pokud nastavíte širokoúhlý režim, panel se přepne do režimu tzv. Letter Box a video zobrazí ve správných proporcích, shodně pracuje i hledáček. Na kameře potěší integrovaný (manuálně ovladatelný) kryt objektivu a zcela jistě i integrované LED světlo pro noční režim. Kamera nemá A/D převodník, tudíž ji nelze použít jako videorekordér. Fotografovat můžete na kartu mini SD, jistě při tom oceníte integrovaný blesk. Některé uživatele zřejmě nepotěší, že kamera nenabízí české menu.
Cena vč. DPH: 28 490 Kč
K testu zapůjčila firma: Canon
www stránky: www.canon.cz
Canon MV960E
Druhá kamera stejného výrobce vychází ze starších modelů třídy MV800, MV700 atd., používá pro záznam DV kazety. Z praktického hlediska může potěšit integrovaným krytem objektivu, který je možné manuálně ovládat (páčkou na levé stěně kamery v blízkosti objektivu). Moderně smýšlející příznivci videa ocení širokoúhlý výklopný LCD panel s úhlopříčkou 2,7". Hledáček zobrazuje jak poměr stran 4 : 3, tak i režim Letter Box, tedy korektní zobrazení formátu 16 : 9. K širokoúhlému formátu je nutné poznamenat, že jej MVE960E zvládá skutečně dobře a nevytváří obraz (jako některé konkurenční výrobky) výřezem ze standardního CCD čipu. Snímací prvek je totiž reálně širokoúhlý. Výsledkem je opravdu širší záběr kamery než při snímání obrazu v režimu 4 : 3. Pro noční režim nabízí kamera integrované světlo. Blesk budete hledat marně, ani rozlišení fotografií (XGA) není na dnešní poměry příliš vysoké. Je trochu škoda, že kamera není vybavená A/D převodníkem ani rozhraním S-Video. Uživatelé milující transfokaci jistě naplno využijí nadstandardní 25x optický zoom. Zajímavě jsou umístěny navigační prvky kamery, nacházející se na vnitřní straně LCD panelu. Aby byly dostupné, je nutné panel otevřít.
Cena vč. DPH: 14 490 Kč
K testu zapůjčila firma: Canon
www stránky: www.canon.cz
Canon MVX450E
I tato kamera pro záznam využívá kazety typu miniDV. Zařízení vyhlíží velmi kompaktně a při natáčení se dobře drží v ruce. V přední části zařízení je vidět poměrně nenápadný objektiv. Pro uživatele je příjemné, že je vybaven interní krytkou. Pomocí malé páčky je možné kryt ovládat. Natáčení videa lze provádět buď s využitím malého hledáčku s úhlopříčkou 0,33", nebo pomocí širokoúhlého výklopného 2,7" LCD panelu. Celá zadní stěna zařízení je osazena ovládacími prvky, proto zde nezbylo místo pro baterii. Ta je ukryta pod odklopným LCD panelem, kde nalezneme i rozhraní DV a USB. Digitální rozhraní DV podporuje obousměrný tok dat, což lze využít nejen pro kopírování videa do počítače, ale i pro export sestříhaného záznamu zpět na digitální pásku nebo třeba na VHS kazetu (pomocí připojeného videorekordéru). Pokud chcete fotografovat, je to možné v rozlišení 1 152 x 864 bodů. Snímky se ukládají na SD kartu. Blesk bohužel není k dispozici. Ovládání kamery není složité. Jazykově nenadané uživatele nepotěší fakt, že menu neobsahuje češtinu. Naopak domácí kameramany "zahřeje" integrované světlo pro přisvícení noční scény a zcela jistě i nefalšovaný širokoúhlý režim, který pracuje velmi přesvědčivě.
Cena vč. DPH: 16 990 Kč
K testu zapůjčila firma: Canon
www stránky: www.canon.cz
Hitachi DZ-BX35E
Digitální kamera Hitachi DZ-BX35E je rozměrově trochu větší, ale ne tolik, aby to mohlo uživatelům znepříjemňovat život. Naopak jej svými vlastnostmi dokáže velmi zpestřit. Přístroj se neomezuje pouze na jeden formát 8cm disků, ale dokáže si poradit se všemi na trhu dostupnými verzemi. Ukládat videozáznam je proto možné na kotouče DVD-RAM, DVD-RW, DVD+RW a DVD-R. Kamera je vybavena širokoúhlým výklopným LCD panelem s úhlopříčkou 2,7". Pokud upřednostňujete hledáček, můžete jej využít také. Nabízí obraz s poměrem stran 4 : 3, pro zobrazení formátu 16 : 9 používá metodu tzv. Letter Box. Na zadní straně kamery se nachází nápadná baterie s velkou výdrží, která by mohla uživateli při používání hledáčku mírně překážet. Proto je možné hledáček vysunout. Slabinou kamery je absence USB či jakýchkoliv dalších rozhraní. Jedinou výjimku tvoří analogový AV výstup (pro připojení kabelu s redukcí na 3x RCA a S-Video). Fotografie je možné pořizovat na SD médium, ovšem pouze v nepříliš vysokém rozlišení VGA (640 x 480). Blesk ani integrované světlo kamera nemá. Stejně tak není vybavena lokalizací menu do češtiny. Na cestách se však může produkt osvědčit praktickým tlačítkem "Sleep".
Cena vč. DPH: 13 990 Kč
K testu zapůjčila firma: Hitachi
www stránky: www.hitachi.cz
Hitachi DZ-GX3300E
Pokud bychom chtěli pořádat v našem přehledu soutěž krásy, pravděpodobně by zvítězila kamera společnosti Hitachi s modelovým označením DZ-GX3300E. Kamera je výjimečná nejen elegantním leskle kovovým vzhledem, ale i dalšími vlastnostmi a zajímavou nabídkou funkcí. V přední části kamery upoutá masivní objektiv. Je škoda, že není vybaven integrovanou krytkou. Náročné uživatele potěší přítomnost "botičky" pro připojení příslušenství (např. mikrofon, přídavné světlo apod.). Zařízení ukládá videozáznam na osmicentimetrové DVD. Podporovány jsou veškeré dostupné druhy, na které si jen vzpomenete (DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, DVD+RW). Kvalitní fotografie lze pořizovat až v rozlišení 2 052 x 1 512 bodů. Při fotografování ocení uživatel přítomnost integrovaného blesku. Světlo pro přisvícení scény k dispozici není. Z hlediska konektivity nabízí kamera AV rozhraní s výstupem na 3x RCA (kompozitní video a zvuk), nechybí ani S-Video výstup. Produkt Hitachi nabízí dobré služby a jeho ovládání je snadné a intuitivní. Opět chybí menu v českém jazyce. Šikovná je funkce "Sleep", která dokáže přepnout kameru do pohotovostního režimu s nízkou spotřebou a rychlým startem.
Cena vč. DPH: 29 990 Kč
K testu zapůjčila firma: Hitachi
www stránky: www.hitachi.cz
Panasonic NV-GS300EP-S
Další technologicky vyspělý produkt nese označení Panasonic NV-GS300EP-S. Kamera je vyrobena v elegantním designu a příjemných rozměrech. Na produktu je výrazný masivní objektiv a část těla, pod níž se ukrývá mechanika pro miniDV kazetu. Tělo zařízení je stříbrné. Z technologického hlediska jistě zaujme nadstandardní výbava v podobě trojice prvků CCD prvků a optický stabilizátor obrazu. Díky třem CCD prvkům dokáže kamera nabídnout barevně věrný obraz i při zhoršených světelných podmínkách. Optický stabilizátor obrazu představuje velmi užitečnou pomůcku. Na rozdíl od elektronických systémů pracuje rychleji a spolehlivěji. Pokud jste příznivci fotografování, potěší vás integrovaný blesk a skutečnost, že kamera dokáže ukládat fotografie na SD kartu i během pořizování standardního videozáznamu. Navíc lze fotografie pořizovat jak s běžným poměrem stran, tak i ve formátu 16 : 9. Pro širokoúhlé natáčení videa je navržen i výklopný 2,7" LCD panel, širokoúhlý režim podporuje i 4 : 3 hledáček (v režimu Letter Box). Na kameře nás mrzí snad jen skutečnost, že nenabízí analogový vstup a "botička" pro příslušenství nepodporuje tzv. inteligentní zařízení. Sympatické je, že je ovládání kamery intuitivní a menu podporuje český jazyk. Je třeba pochválit i automaticky řízenou krytku objektivu.
Cena vč. DPH: 29 995 Kč
K testu zapůjčila firma: Panasonic
www stránky: www.panasonic.cz
Panasonic NV-GS37EP-S
Zařízení Panasonic NV-GS37EP-S se od vyspělého příbuzného NV-GS300EP-S velmi výrazně liší. Na rozdíl od něj je kamera NV-GS37EP-S výrazně "odlehčená". Především není osazena trojicí CCD prvků, ale pouze jedním. Stabilizace obrazu není řešena opticky, ale elektronicky. Zařízení nelze používat v režimu regulérního fotoaparátu, protože na produktu nenaleznete slot pro paměťovou kartu. V přední části zařízení je možné vidět středně velký objektiv, který dokáže nabídnout až 30x optické zvětšení obrazu. Je ovšem škoda, že není vybaven automaticky řízenou krytkou objektivu. Pokud budete pořizovat videozáznam, můžete využít služeb výklopného LCD panelu s úhlopříčkou 2,5" a poměrem stran 4 : 3. Výsuvný hledáček s úhlopříčkou 0,33" disponuje shodným poměrem stran. Obě zobrazovací jednotky ovšem dokáží zobrazit správně i formát 16 : 9 (Letter Box). Z hlediska konektivity není kamera nijak zajímavá. Nabízí pouze základní rozhraní USB, DV out a AV out. Majitele může potěšit integrované světlo pro nasvícení nočních scén, přijatelná pořizovací cena nebo skutečnost, že se kamera drží v ruce až neobyčejně dobře.
Cena vč. DPH: 13 995 Kč
K testu zapůjčila firma: Panasonic
www stránky: www.panasonic.cz
Panasonic SDR-S1000EP-S
Tělo tohoto produktu je ze všech testovaných kamer nejmenší, kamera totiž nepracuje s DVD disky nebo DV kazetami, ale sází na výkonné paměťové karty typu SD. V příslušenství kamery je možné jednu takovou nalézt. Nabízí velkou kapacitu 2 GB, která pro potřeby kvalitního videozáznamu zase tak nadstandardní není. V nejvyšší kvalitě je možné na 2GB médium uložit přibližně 25 minut záznamu (kvalita XP). V nižší obrazové kvalitě lze na shodnou SD kartu vtěsnat cca 50 min (kvalita SP) nebo až hodinu a čtyřicet minut v případě, že vám dostačí nejnižší kvalita LP (Long Play). Možná se může zdát, že se jedná jen o další předraženou hračku, jakých už bylo na trhu více, ale to je omyl. Kamera je vybavena trojicí CCD prvků a dokonce i optickým stabilizátorem obrazu. Navíc se na paměťovou kartu neukládá video v nijak výrazně okleštěném formátu, ale ve slušném rozlišení 704 x 576 bodů/25fps (prakticky PAL). Data se ukládají ve formátu MPEG2. Pro fotografování je možné využít integrovaný blesk. Celkově se nám produkt líbil. Problémem jsou ovšem nepříliš levná média (velkokapacitní karty SD) a samotná pořizovací cena je skutečně vysoká. V menu jsme bohužel nenalezli češtinu.
Cena vč. DPH: 35 995 Kč
K testu zapůjčila firma: Panasonic
www stránky: www.panasonic.cz
Sony DCR-DVD505E
Tento výrobek je vybaven masivním objektivem a vestavěným bleskem pro fotografování ve zhoršených světelných podmínkách. Snímky lze pořizovat i během videozáznamu. Po skončení natáčeného záběru se trojice snímků automaticky přesune z vyrovnávací paměti kamery na přednastavené záznamové médium, buď na DVD disk, nebo na paměťovou kartu typu Memory Stick DUO. Kvalitní fotografie je možné ukládat až v rozlišení 2 304 x 1 296 při poměru stan 16 : 9, nebo ve standardním formátu 4 : 3. Pak je rozlišení 2 304 x 1 728 bodů. Základní ovládání kamery se provádí prvky na těle kamery, pohyb v menu a pokročilejší funkce se řídí s využitím dotekové LCD obrazovky, která současně slouží i pro náhled snímané scény. Rozměry LCD zaslouží pochvalu. Displej disponuje úhlopříčkou 3,5" a poměrem stran 16 : 9. Rozdíl je proti klasické 2,7" úhlopříčce značný. Ovládání kamery je díky dotekovému systému velmi intuitivní. Navíc je menu v českém jazyce. Nevýhodou může být častěji zašpiněný displej, například pokud natáčíte v exteriérech. Kamera nabízí i mnohé pokročilé služby. Uvést lze např. prostorový záznam zvuku (díky integrovanému čtyřkanálovému mikrofonu), vstup AV nebo proslulý noční režim Nightshot.
Cena vč. DPH: 32 990 Kč
K testu zapůjčila firma: Sony
www stránky: www.sony.cz
Sony DCR-HC46E
Poslední produkt v našem přehledu má kompaktní rozměry, je vybaven spíše menším objektivem a nabízí méně služeb než příbuzný produkt DCR-DVD505E. Zařízení ukládá video na kazetu miniDV. Fotografie lze pořizovat na paměťovou kartu typu MemoryStick DUO v režimu 4 : 3 i ve formátu 16 : 9. Výhodou kamery je skutečnost, že lze libovolně fotit i během pořizování videozáznamu na miniDV pásku. Bohužel není kamera vybavena bleskem, ani botičkou na příslušenství. Zato svému majiteli nabídne české menu a příjemné ovládání v podání širokoúhlého dotekového displeje s úhlopříčkou 2,7". Pokud nechcete LCD panel využívat, můžete natáčet pomocí hledáčku, který je možné pro vyšší pohodlí kameramana vysunout. Kamera má aktivní digitální vstup i výstup. Škoda, že nenabízí analogový vstup pro možnou digitalizaci starých záznamů (např. z VHS, Hi8 atd). Komunikační rozhraní jsou u kamery řešena netradičně, k dispozici je napájecí a datový konektor, přičemž druhý jmenovaný slouží pro propojení s podstavcem, který obsahuje veškeré další potřebné konektory (DV, AV, DC, USB). S pomocí kolébky je možné kameru pohodlně usadit na pracovní stůl a ihned máte připojeny veškeré konektory. Problém může ovšem nastat na cestách, pokud nebudete nosit podstavec stále s sebou.
Cena vč. DPH: 15 490 Kč
K testu zapůjčila firma: Sony
www stránky: www.sony.cz