V Evropě si mobilní zařízení jako chytré telefony, tablety či nositelnou elektroniku ke správě svých financí osvojilo již 77 % lidí. Vyplývá to z výsledků pravidelné studie Visa o spotřebitelském chování v oblasti digitálních plateb a postojích spotřebitelů k ochraně soukromí a bezpečnosti.
Rostoucí počet možností jak platit digitálně v mobilních zařízeních spotřebitelům umožňuje nalézat takové způsoby placení, které vyhovují jejich životnímu stylu. Letošní studie ukazuje, že:
- 50 % české populace a bezmála dvě třetiny Evropanů (62 %) kontrolují svůj zůstatek nebo se přihlašují k dalším službám prostřednictvím bankovní aplikace. Pro srovnání, v roce 2015 mělo aplikaci pro mobilní bankovnictví pouze 29 % dotázaných Evropanů a jen 7 % ji použilo pro správu svých peněz.
- Takřka polovina (47 %) Čechů již použila některou z digitálních peněženek (například PayPal), službu card-on-file (kde webové stránky ukládají platební údaje – např. Amazon či Uber) nebo mobilní platební službu jako je Apple Pay, Android Pay či Samsung Pay. V Evropě alespoň jednu z těchto služeb vyzkoušelo 68 % osob. Ještě v roce 2016 to přitom bylo o 5 % méně.
- Používání mobilních zařízení namísto stolních počítačů a notebooků je pro spotřebitele čím dál tím pohodlnější. 40 % českých spotřebitelů slouží k nákupům právě chytré telefony, tablety nebo nositelná elektronika. V případě Evropanů je to dokonce 48 %.
- Oproti evropskému průměru jsme zdrženlivější i v jiných ohledech. Zatímco 45 % respondentů evropské studia odpovědělo, že posílá prostřednictvím chytrého telefonu či tabletu peníze přátelům nebo rodině, Češi takto mobilní zařízení využívají jen v 36 % případů.
V čele digitalizace plateb stojí mileniálové. To platí jak pro český trh, kde se mezi uživatele mobilního placení řadí 75 % osob ve věku 18 až 34 let, tak Evropu, kde se svými penězi pomocí telefonu, tabletu či nositelné elektroniky operuje 86 % respondentů.
- 89 % českých mileniálů pak podle studie očekává, že bude využívat mobilní zařízení k placení do tří let. V Evropě takto odpovědělo dokonce 92 % zástupců této věkové skupiny.
- Mileniálové také výrazně častěji využívají online bankovnictví. V Česku činí rozdíl v jeho používání oproti celkovému věkovému průměru 7 % (57 % vs. 50 %), v Evropě pak 8 % (70 % vs. 62 %).
- Ve srovnání s průměrem populace vedou tuzemští mileniálové také v používání mobilních zařízení k převodu peněz přátelům a rodině, což činí 43 % z nich (o 7 % více než celkový český průměr). Evropští mileniálové překračují s 57 % průměr studie o celých 13 %.
Jako důvody odrazující od využívání digitálních plateb označili čeští spotřebitelé obavy o jejich soukromé údaje (47 %) a zabezpečení plateb (66 %). Dlouhodobě ale těchto pochybností u lidí ubývá. V roce 2016 strach o soukromí označilo jako bariéru před placením mobilním zařízením 51 % Evropanů a letos už jen 46 % z nich. Ještě větší pokles zaznamenaly pochybnosti o zabezpečení plateb (z 65 % v letech 2015 a 2016 na dnešních 59 %).
O tom, že roste popularita biometrických údajů jako metody autentizace, vypovídají i následující zjištění:
- Češi ji považují za nejvhodnější formu ověření platby - 86 % z nich ji označilo za bezpečnou. Biometrii tak věříme častěji než průměrní Evropané (84 %), u nichž stoupla důvěra v metodu meziročně o 25 %.
- Tzv. baby boomers (55-64 let) a mileniálové (18-34 let) sdílejí podobnou důvěru v biometrii (85 % a 88 %).
- Skenování otisků prstů a duhovky jsou vnímány jako nejbezpečnější formy biometrické autentizace v Čechách (78 % a 77%) i Evropě (75 % a 74 %).
Navzdory tomu, kolik informací ze svého soukromého života lidé zveřejňují na sociálních sítích, na poskytování osobních údajů, jako jsou platební karty nebo bankovní údaje, jsou mnohem opatrnější.
- Nejmenší problém sdílet své osobní údaje mají čeští respondenti své rodině (44 %) a bankám či platebním sítím (23 %). V evropském měřítku získali nejvíce důvěry rovněž rodinní příslušníci (46 %), poté banky (35 %) a vládní agentury (31 %).
- 88 % Čechů odpovědělo, že by jim bylo nepříjemné sdílet své citlivé informace na sociálních sítích a 74 % respondentů by se necítilo komfortně při sdílení bankovních údajů či informací z platební karty s kontakty ze svých profilů.
- Biometrické údaje nevadí českým respondentům sdílet s bankami (50 %), podobně jako s vládními agenturami (49 %). V Evropě mají tyto instituce vyšší důvěru (63 % a 62 %).
- Z institucí i osob by byli Češi nejméně ochotní poskytnout svá biometrická data sociálním sítím (ve 32 % případů).
Evropští obchodníci stále častěji zavádějí nové technologie, podporující NFC platby kartami i mobilními zařízeními.
- Pěti nejpopulárnějšími obchodními kategoriemi v Evropě pro placení mobilními zařízeními jsou restaurace, supermarkety, přeprava, občerstvení, volný čas a zábava.
- Při používání mobilního zařízení k nakupování utratí evropský zákazník v průměru 9 eur v kamenném obchodě a 38 eur při online nákupu.
- Během cestování do zahraničí Evropané použili svá mobilní zařízení k nákupu ve 103 zemích světa. To dokazuje, že lidé se při nakupování svými chytrými telefony a tablety v jiných zemích cítí bezpečně.