Unavuje vás marné hledání internetových odkazů? Vyzkoušeli jsme za vás 20
vyhledávacích enginů a ukážeme vám prstem na ty, které stojí za zkoušku.
Zeptejte se na ulici několika neznámých lidí na cestu, a poznáte to sami.
Možná, že jen někam pospíchají a odbudou vás, protože na vás nemají čas, někdy
vám dají jen částečné informace a vy se musíte dál doptávat na každém rohu.
Možná vás pošlou úplně špatně, protože neznají okolí, anebo zabloudíte jen
kvůli tomu, že vám ukáží nesprávný směr úmyslně. V každém případě poznáte, že
už popáté procházíte okolo stejné trafiky a zase vám nezbude, než se poptat
dál. Ale koho? Toho pána, co obsluhuje benzínku (ten by to tu měl znát), nebo
snad někoho kdo vypadá jako místní? Nejlepší by bylo zeptat se policisty, ale
ten tu zrovna není.
Hledání na Webu s sebou přináší úplně stejné problémy a stejnou nejistotu. I
když možná víte přesně, co hledáte, nevíte kde to najít a kde se na to doptat.
A když se konečně zeptáte, nemůžete si nikdy být jisti správnou informací.
Dnes se Internet jen hemží vyhledávacími enginy, které dychtí ukázat vám
správnou cestu. Podle střízlivých odhadů existuje dnes na Síti asi 8 000
vyhledávacích služeb, mezi něž spadají vyhledávací enginy, všeobecné a odborné
katalogy a metavyhledávače (to jsou ty, které se ptají na více místech
najednou). Navíc existuje celá řada dalších vyhledávacích metod, které můžete
vyzkoušet, například utilit spolupracujících s prohlížečem, jež mají za cíl
aktivně prohledávat a dodávat vám požadované informace. Dokonce existují
"experti na vyhledávání", tedy sity, na nichž váš požadavek zpracovávají živí
lidé.
Jak jen se v takovém množství nabídek orientovat? My jsme pro vás otestovali
přes 20 vyhledávačů, katalogů a specializovaných služeb, abychom se podívali,
jak které fungují, jaké výsledky od nich lze očekávat a především nás zajímalo
to, s jakou přesností a v jakém pořadí nám poskytly relevantní informace (ano,
a přihlíželi jsme také k tomu, abychom s vyhledáváním neměli moc zbytečné
práce).
Na každý vyhledávač jsme posílali řadu dotazů, od velice všeobecných až po úzce
specializované. Některé z nich měly obchodní charakter, například
prostřednictvím jednoho z nich jsme se snažili nalézt na Internetu seznam třídy
našeho ročníku gymnázia. Jiné měly povahu vědeckou, vyslali jsme například
dotaz, v němž požadujeme informace o ztraceném rukopisu Hemingwayova románu
(jeho žena ho prý nechala ve vlaku v roce 1922, proč?). Neváhali jsme také
požádat Internet o informace kulturní chtěli jsme vše o skupině Queen, tedy ani
o královně Viktorii, ani o Alžbětě, a už vůbec ne o Queen Mary.
Některé vyhledávače nás příjemně překvapily, jiné nás poslaly hledat na
informační skládku a některé z nich nás poslaly na dávno neexistující stránky.
I tak jsme však zjistili, že vyhledávací technologie, i když stále nejsou
zdaleka dokonalé, urazily za poslední dobu pěkný kus cesty a s trochou štěstí
(nebo znalostí) se díky nim lze v krátké době dostat k požadovaným informacím.
Enginy a katalogy
Základy
Přes záplavu různých metod vyhledávání na Internetu, stále zůstávají
nejběžnějšími nástroji klasické vyhledávače a katalogy oba z nich mají své
výhody. Hlavním rozdílem mezi těmito metodami je zásah člověka. Vyhledávací
enginy používají automatické softwarové "pavouky", kteří se rozlézají po Síti a
sbírají a indexují celé texty stránek, na něž po cestě narazí.
Katalogy spoléhají naopak na lidské editory, kteří osobně procházejí stránky,
kategorizují je podle předmětu a mažou záznamy, jež neodpovídají skutečnosti.
Do katalogu se nedostane nic, co neodsouhlasí zodpovědný editor, takže se vám
těžko stane, že najdete recepty na vánoční cukroví v katalogu specializovaném
na hmyz a jeho způsoby bydlení. Ale jelikož jsou kategorie jednotlivých
katalogů tvořeny lidmi, nejsou tak přehledné jako výsledek vyhledávače.
Konzervativní odhady hovoří o tom, že současný obsah Internetu se pohybuje
okolo miliardy stran a denně prý přibývá přibližně milion stránek nových.
Většina vyhledávačů tedy zdaleka nestíhá indexovat celý obsah Internetu, ale
například Google tvrdí, že oindexoval (alespoň částečně) miliardu stránek.
Největší nám známý katalog Open Directory Project (www.dmoz.org) je tedy se
svými dvěma miliony sitů pouhým drobečkem.
Hybridní vyhledávače
Katalogy a vyhledávače mají každý své výhody, takže není divu, že ty největší
vyhledávací sity používají obou metod dohromady. Například AltaVista krmí svůj
vyhledávací engine údaji z LookSmartu (www.looksmart.com) a indexy z Open
Directory Project. Stejně tak pokud vyhledáváte na LookSmartu nebo na Yahoo,
nejprve obdržíte výsledky z jejich vlastních katalogů a poté je váš dotaz
zaslán vyhledávacímu enginu.
Řada vyhledávacích sitů umí samozřejmě něco navíc, než jen vyhledávací engine a
katalog Excite, Go.com, Lycos, Yahoo a další se proměnily v portály nabízející
škálu služeb, včetně burzovních výsledků, zpráv, bezplatného e-mailu,
elektronického obchodního domu a dalších služeb, jejichž cílem je, aby uživatel
nemusel při prohlížení Internetu vůbec opustit brány daného serveru. Uživatelé
jsou přidržování co nejdéle, aby zhlédli co největší počet bannerů a majitel
serveru vydělal nějaký ten peníz. Musíme ale přiznat, že dnes nabízejí tyto
megavyhledávače tolik zábavy a informací, že leckomu může jejich vyhledávací
funkce připadat jen jako další služba navíc.
Některé vyhledávače se vracejí ke kořenům. Tento trend nastartoval loni Google:
jeho přehledná hlavní stránka nabízí kromě loga jen políčko, kam můžete vepsat
váš dotaz, a několik tlačítek. Nedávno nastartovala AltaVista server Raging
Search (www.raging.com), který nabízí zájemcům pouze vyhledávací službu
AltaVisty bez všech dalších služeb. AltaVista sice tvrdí, že lidé vyhledávající
na obou serverech obdrží pokaždé jiné výsledky, my jsme však pokaždé dostali
identický seznam. V každém případě jsou "očištěné" vyhledávače dobrou zprávou
pro ty surfery, kteří se snaží vyhnout celé té záplavě služeb velkých portálů.
Vyhledávací enginy
Závod na přesnost
Logicky by se dalo předpokládat, že ten vyhledávač, jenž vlastní indexy k
největšímu počtu stránek, bude mít největší šanci poskytnout vám informace,
které hledáte. Pokud však engine správně neorganizuje všechny zpracované
stránky, může být ta jediná stránka, kterou hledáte, pohřbena pod lavinou
špatných odkazů. Jak moc užitečný je vyhledávač, jenž vám nabídne přes 6 000
odkazů vztahujících se k životnímu prostředí, když hledáte rockovou skupinu
Green Day?
Na stránkách Lycosu jsme například zadali hledání s požadavkem Ford Motor
Company: první odkaz směřoval k motocyklové sekci samotného Lycosu, druhý ke
společnosti s názvem Nature (?) a třetí na stránky Living.com, což je obchoďák
s nábytkem! Na stránkách Ask Jeeves, kde můžete klást dotazy ve formě otázek
přirozeného jazyka (ehm, v angličtině), jsme se zeptali na to, kdo je John
Kerry. Jedná se ve skutečnosti o jednoho amerického senátora, ale že by se
nacházel v irském kraji okolo Kerry, to nám nepřipadá pravděpodobné.
Z námi testovaných sitů nejčastěji poskytoval trefné informace Google a to je
také důvodem, proč se stal naším nejoblíbenějším vyhledávačem. Používá
technologii hodnocení stránek, podle nějž lze zjistit množství stránek na
jednotlivých sitech. Pokud vede k určitému situ množství stránek se specifickým
obsahem, je možné považovat daný site za relevantní. Podle toho také Google
seřadí výsledek hledání.
Google si je tak jistý, že nabízí dokonce tlačítko "I\m feeling lucky" (něco
jako "střílím od boku"), které vás dovede přímo na stránku, o níž si Google
myslí, že ji hledáte. Popravdě řečeno však střílí od boku spíš Google, jelikož
jsme se na požadovanou stránku dostali jen párkrát (ale i to je dobrý výsledek).
Google nás trošku zavedl na scestí, když jsme zadali heslo world beat a těšili
se na informace o národnostní hudbě. Místo toho nás poslal na stránky průvodce
po exotických zemích, kde hrozí neopatrným turistům až nepříjemně blízký
kontakt z domorodci. Když jsme však dotaz opakovali s uvozovkami ("world
beat"), měli jsme větší štěstí a dostali jsme odkaz na relevantní stránky
internetového undergroundového hudebního archivu. Berte to jako ponaučení, že
malá změna v podobě hledaného hesla může znamenat přesnější hledání.
Další výhoda Googlu: pod každým nalezeným odkazem obdrží uživatel kus textu s
vyznačenými slovy, která zadal v dotazu většina vyhledávačů prostě zobrazí
první řádku nebo dvě, a víc je nezajímá.
Vyhledávač Direct Hit k problému přistupuje jinak, a to tak, že maximalizuje
relevantnost jednotlivých odkazů na základě jejich popularity u předcházejících
dotazovatelů méně oblíbené linky se propadnou na seznamu hlouběji. Tuto
technologii přijalo za své několik dalších vyhledávačů, například HotBot, Lycos
a MSN Search. Naše zkouška serveru Direct Hit však někdy ukázala i slabiny.
Když jsme hledali informace o hudební skupině Queen, dostali jsme se k nim na
první pokus. Na dotaz o "world beat" jsme obdrželi pouze čtyři správné linky z
deseti, ty ostatní neměly s muzikou nic společného.
Katalogy
Yahoo a jeho protivníci
V roce 1994, když začal fungovat World Wide Web (tedy Internet tak, jak jej
známe nyní) mohli jste si vybrat pouze z velice omezené nabídky vyhledávačů
byly k dispozici jen Yahoo a hmm, Yahoo. Tento site se tedy může pochlubit tím,
že pral Internetu plenky. Dnes již konkurenci má, především pak Open Directory
a LookSmart.
Všechny tři sity jsou užitečné, ale po pečlivém zvážení jsme nejvýše ohodnotili
Open Directory Project. Pod záštitou společnosti Netscape pracuje na tomto
projektu 24 000 dobrovolných editorů na celém světě, kteří do dneška indexovali
přes 2 miliony sitů a jejich obsah rozdělili do 200 000 kategorií. Jakýkoliv
jiný vyhledávač může získat licenci Open Directory Projectu a používat jeho
databázi pro vlastní výsledky vyhledávání, což mnoho vyhledávačů také dělá. Pro
výsledky si sem chodí AltaVista, HotBot, Lycos, MetaCrawler a více než stovka
dalších "velkých" uživatelů. Jelikož Open Directory spoléhá na práci
dobrovolníků, mohli byste si myslet, že jeho výsledky budou často chybné. V
našem testu však ukázal dobře organizované seznamy odpovídajících katalogů s
jasným popisem u každého odkazu. Stránky www.dmoz.org mají navíc, stejně jako
Google, podobu čistého vyhledávače bez většinou rušivých nákupních odkazů.
V porovnání s Yahoo nabízí srozumitelnější popisky také LookSmart. Na druhou
stranu má LookSmart méně odkazů k obchodním stránkám než Open Directory a
Yahoo, což je problém, pokud sháníte informace či kontakt na nějakou menší
firmu. I když se v případě LookSmartu nejedná o plně vybavený portál, celkem
často prošpikovává své výsledky odkazy na různé nepatřičné nákupní linky.
Zadáte-li například heslo budhistická filosofie, tak se vás LookSmart ještě
předtím, než vychrlí odkazy optá, zda náhodou nechcete zakoupit vstupenky na
představení o buddhistické filosofii (pokud řeknete, že ano, tak jen pokrčí
rameny a nenabídne nic).
Ať si již vyberete jakýkoliv z těchto katalogů, mají všechny oproti
vyhledávacím enginům stejnou výhodu: lze jimi procházet po kategoriích, takže
se můžete porozhlédnout po více informacích vztahujících se k danému tématu.
Když například kliknete na položku "Sporty", objeví se vám dlouhý seznam
tematických odkazů a vy si můžete vybrat, zdali se chcete dozvědět něco o
basketbalu, fotbalu nebo třeba o potápění bez kyslíkových přístrojů.
Představte si, že například chcete vybrat místního dodavatele zeleniny pro
pobočku vaší restaurace v New Yorku (česká zelinářství bohužel zatím
nedisponují Internetem, berte to pouze jako příklad). Najdete si v seznamu New
York, dále Obchod a služby, dodavatele zeleniny a už jste doma. Tímto způsobem
lze vyhledat firemní odkazy mnohem rychleji, než kdybyste jen stříleli na
Internet požadavky typu "čerstvé okurky" (ani to nezkoušejte, je to jako
kdybyste hledali odkaz na melouny nebo kuřata).
Metavyhledávače
Je v mnozství síla?
Muselo se to stát: AltaVista našla odkaz přesně na tu stránku, kterou jste
hledali, zatímco když jste hledali na Googlu, neměl o ní vůbec potuchy. K
takovýmto situacím slouží metavyhledávače, které místo toho, aby spravovaly
vlastní indexy a katalogy, přeposílají váš dotaz na všechny možné další
vyhledávače. Většina metavyhledávačů zkombinuje výsledky, odstraní duplicitní
nálezy a předloží vám více odkazů, než byste dostali z jakéhokoliv jednotlivého
serveru.
V počátcích Internetu, kdy ještě žádná z vyhledávacích služeb neměla
oindexováno více jak pár milionů stránek, byly metavyhledávače zcela nezbytným
nástrojem každého virtuálního poutníka. V současnosti se AltaVista, Google a
další enginy chlubí stovkami milionů stran, a můžete díky jim samotným pročesat
celkem úctyhodnou část Internetu. Ty nejlepší z metavyhledávačů však stále
stojí za pokus, zvláště v případech, kdy vás zklame váš oblíbený samostatný
vyhledávač. Metavyhledávačům však bohužel chybí přesnost, kterou jsme chválili
u Googla, a to nejspíše kvůli tomu, že je opravdu složité utřídit srozumitelný
výsledek z takového množství zdrojů.
Dnes existuje na Webu množství metavyhledávačů. Mezi těmi nejprominentnějšími
je třeba jmenovat Dogpile (www.dogpile.com), Mamma.com, MetaCrawler
(www.metacrawler.com), ProFusion (www.profusion.com), Search.com a
TheBigHub.com. Každý z nich kombinuje výsledky z řady dalších vyhledávacích
sitů: MetaCrawler například stahuje ze 13 zdrojů, mezi nimiž nechybí AltaVista,
Excite, Google a LookSmart, zatímco TheBigHub spoléhá pouze na osm zdrojů. Čím
více vyhledávačů však metavyhledávač prochází, tím déle také trvá zpracování
dotazu. Pokaždé, když se na něco ptáte, musí metavyhledávač obeslat všechny
vyhledávače, počkat na výsledky, utřídit je a vygenerovat seznam. Omezením
počtu zdrojů lze urychlit dobu zpracování na přijatelnou mez.
Popularita metavyhledávačů přiměla tradiční enginy k tomu, že tak trochu
přijaly jejich podobu a vlastnosti. Například Ask Jeeves předkládá ke svým
vlastním záznamům i výsledky z AltaVisty, About.com, Excite, WebCrawleru a
4anything Network.
Hledání nejlepšího
MetaCrawler, náš nejoblíbenější metavyhledávač, staví na solidních sitech, jako
jsou AltaVista a Google, což mu umožňuje přinášet hojné a zároveň přesné
výsledky. Prohledává však také řadu dalších zdrojů. Hledejte heslo Beethoven a
můžete si zvolit buď výsledky ve formě tabulek nebo souborů MP3, obrázků,
diskusních skupin, a dokonce i on-line aukcí vztažených k tomuto skladateli a
jeho hudbě.
Dalším metavyhledávačem, který stojí zato vyzkoušet, je Search.com, zvláště pak
díky jeho specializovaným metavyhledávačům. Ten týkající se automobilismu
například oslovuje sity jako Autobytel, Car, Driver a CarPrices.com.
Všeobecný metavyhledávač Search.com bohužel často začíná odkazy z GoTo.com,
který platí za to, aby se jeho linky objevovaly jako první. Když jsme na
Search.com požadovali heslo Dell Computer, odkázal nás nejprve na placený link
GoTo, směřující na leasingové prodejce těchto počítačů, a až teprve poté nám
ukázal odkaz přímo na domovskou stránku jejich výrobce. Na Search.com byl
alespoň tento odkaz uveden jako druhý, na Mamma.com byl až osmnáctý.
Speciální vyhledávací enginy
Dělat jednu věc dobře
Jeden z našich nejoblíbenějších vyhledávačů indexoval celkem pouze 1 600 sitů.
Toto množství se může zdát zanedbatelné, to však nevíte, že každá z těchto
stránek se zabývá pivem. Takže pokud hledáte informace o malých domácích
pivovarech, zkuste se nejprve podívat na Beersite (www.beersite.com).
Speciální vyhledávače pokrývají všechny možné i nemožné předměty. Nalezli jsme
devět astronomických, šest politických vyhledávačů a tři o rybaření. Co se
jejich úzkého zaměření týče, poskytují mnohem přesnější informace než jejich
megalomanští konkurenti ve všech případech jsme zde našli to, co jsme hledali.
Navíc jsou tyto vyhledávače tak úzce specializované, že jejich výsledky jsou
neuvěřitelně přesné. Pokud hledáte na specializovaném vyhledávači receptů
(Recepies-For-All.com) něco s pokrmy z pepře, nestane se vám, že byste se
ocitli ve společnosti (i když jinak celkem příjemné) známého seržanta.
A jak zjistíte, zda existují na Internetu specializované vyhledávače,
pokrývající předměty vašeho zájmu? Zkuste se podívat na průvodce, jakými jsou
např. InvisibleWeb.com nebo Search Engine Guide (www.searchengineguide.com).
Pouze pár specializovaných vyhledávačů používá automatizovaný engine. (Jedním z
nich je Ditto.com, jenž vám pomůže vyhledat na Internetu obrázky.) Většinou se
jedná o ručně sestavené katalogy. Jako takové jsou tedy vhodnější pro tematické
vyhledávání, než pro zadávání úzce specializovaných dotazů. Podíváte-li se
například na All Magic Guide (www.allmagicguide.com) po odkazech na heslo
"Houdini", najdete 15 užitečných linků o tomto legendárním iluzionistovi.
Úzce specializované vyhledávače jsou většinou hýčkaným dítkem jediného
nadšence, takže se může stát, že určitý site najednou ztratí aktuálnost,
jelikož jeho správce se začal zabývat něčím jiným, nebo už nemá tolik volného
času. Někdy se proto vyplatí zkontrolovat datum poslední aktualizace ještě
předtím, než začnete marně hledat.
Stránky pro experty
Z milosti cizích
Dlouhá léta se firmy spravující vyhledávače marně snažily přizpůsobit své
enginy tak, aby přemýšlely jako lidé, ale proč to nezkusit naopak? Takto
fungují stránky pro experty jsou to vlastně informační centra spoléhající na
vědomosti a názory živých lidí.
Mezi nejlepší a nejznámější v této oblasti patří Abuzz (www.abuzz.com), Ask
Jeeves AnswerPoint (answerpoint.ask.com), Askme.com a LookSmart Live
(live.looksmart.com). Většina informací na těchto serverech je poskytována
zdarma, ale existují i výjimky. Například specialitou amerického serveru
Exp.com je dokonalý (placený) poradenský servis a konzultace v právní oblasti,
jiné sity jako třeba ExpertCity se věnují problematice počítačů.
Práce s těmito sity je podobná: nejprve se podívejte na kategorizované katalogy
a najděte v nich tu kategorii, kterou hledáte. Poté zde zanechte dotaz a
počkejte na odpověď od ostatních návštěvníků tohoto serveru, kteří tvrdí, že
jsou v dané oblasti experty.
Tyto sity poskytují většinou velice užitečné informace a osobní přístup, s
jakým se u žádného velkého vyhledávače nesetkáte. Když jsme se například ptali
na to, jaké kolo si máme pořídit na dojíždění do práce, jeden z expertů na
AskMe nám poslal linky týkající se ježdění na kole po městě, které si již dříve
sám obstaral. Další na Abuzzu nám před nákupem kola poskytl mnoho dalších
užitečných informací. I když není odpověď okamžitá, leckdy jsme ji obdrželi
během jedné až dvou hodin.
Kde najít experty?
Nakonec jsme nejvíce ocenili snadné rozhraní a přátelský přístup komunity
operující na adrese AskMe.com. Ale i zde skončily některé dotazy nezodpovězené
a odborníků na populární kulturu se vždy najde víc než literárních historiků.
Jedné uživatelky, jež o sobě prohlašovala, že je odbornicí na Hemingwaye, jsme
se ptali na její názor na spisovatelův ztracený rukopis. Poté, co jsme
zjistili, že o něčem takovém v životě neslyšela, vypadlo z ní, že vlastně četla
jen dvě knihy od tohoto autora.
Když jsme stejnou otázku položili na LookSmart Live a Exp.com, obdrželi jsme
přesné odpovědi do jednoho dne. (Na Exp.com nás odpověď stála 3 dolary, ale
LookSmart podal stejně dobrou odpověď zdarma.) Vyplývá z toho poučení, že žádný
"expertní" server nemá odborníky na všechno, takže je vždy lepší poohlédnout se
na více místech.
Máme vlastně radu týkající se jakéhokoliv hledání informací na Webu:
nespoléhejte se pouze na jeden či dva servery. Zazáložkujte si jich více,
používejte je a časem sami poznáte, kdy se na který obrátit. Ani pak
nedostanete vždy odpověď na prvním místě seznamu Web je prostě plný objížděk a
slepých uliček, s tím nic nenaděláme. Pokud si však vyberete správné průvodce,
najdete odpověď na vaše otázky dříve, než byste je nalezli sami.
Vyhledávací superhvězdy
Kdo poskytne ty nejsprávnější odpovědi na vaše otázky? Začněte hledat na těchto
adresách jsou to ty, které se nám z pěti kategorií vyhledávačů líbily nejvíce.
Vyhledávací engine: Google (www.google.com) Elegantní, jednoduchý a zábavný
vyhledávač, který nabízí nejpřesnější výsledky v této kategorii.
Katalog: Open Directory Project (www.dmoz.org) Promiň Yahoo, ale tento katalog
zvítězil díky obsažným, popisným a dobře uspořádaným odkazům.
Metavyhledávač: MetaCrawler (www.metacrawler.com) Náš oblíbený metavyhledávač
získává informace z důvěryhodných zdrojů jako je Google a má přátelské,
nastavitelné rozhraní.
Specializovaný vyhledávač:
InvisibleWeb.com (www.InvisibleWeb.com) Tento vyhledávač obsahuje odkazy na 10
000 specializovaných serverů, pokrývajících všechny obory lidského zájmu.
Site pro experty: AskMe.com (www.AskMe.com) Na komunitu lidí spolupracujících s
tímto serverem se vždy můžete obrátit a setkáte se s ochotným a rychlým
přístupem.
Jak vyhledávat - tipy pro snazší hledání
1. Buďte přesní. Vyhledávací enginy pracují lépe, když zadáte kombinaci více
slov, která vás neodvedou na irelevantní stránky. Požadavek "armstrong nasa
apollo moon landing" vás přivede k výsledku snadněji, než když budete zkoušet
slova jedno po druhém.
2. Přečtěte si instrukce. Každý vyhledávač má vlastní syntaxi. Vložíte-li dotaz
ve správné podobě, najdete to co hledáte, jinak se budete probírat hromadou
nikam nevedoucích odkazů.
3. Používejte Boolean. Některé vyhledávače vám umožní vkládat dotazy s pomocí
booleanovské logiky, jako například "queen AND rock AND NOT history". Pokud se
naučíte tento jednoduchý způsob, ušetříte spoustu času.
4. Buďte pokročilí. Mnoho serverů vám nabídne možnost pokročilého vyhledávání s
více hesly a kategoriemi. To se vám může hodit, pokud zadáváte dotaz příliš
obecný.
5. Pokud neuspějete napoprvé. zkuste jiný vyhledávač. Mějte jich
zazáložkovaných více a občas vyzkoušejte i nějaký nový.
6. Uložte si stránky. Jakmile najdete stránky, které hledáte, zase je
neztraťte. Přinejmenším si je uložte do záložky, ale pokud se jedná o užitečné
informace, nebojte se je zazálohovat na pevný disk