Facebook zveřejnil závěry vnitřního vyšetřování, které odhalilo 470 falešných účtů a stránek navázaných na ruskou „trollí farmu“, která během posledních amerických prezidentských voleb nakoupila 3 300 facebookových reklam za zhruba 100 tisíc dolarů.
Dále pak Facebook zjistil 2 200 reklam pořízených z amerických účtů, u nichž však byl jazyk nastaven na ruštinu. Všechny byly politického charakteru a oslovily mezi 23 a 70 miliony uživatelů.
Za touto kampaní podle všeho stojí ruská společnost, která se dle dva roky starého článku v The New York Times, specializuje na „umění trollingu“. Své zaměstnance vyplácí dle schopností „trollit“ a dokonce jim zajišťuje i kurzy angličtiny, aby na západě působili věrohodněji.
Společnost v minulosti známá jako Internet Research Agency (dnes zaštiťující své aktivity pod názvy Glavset či Federal News Agency) údajně provozuje šestnáct propagandistických webů a zaměstnává přes dvě stě redaktorů. Mužem, který za ní stojí, je jistý Jevgenij Prigožin, podnikatel a restauratér, který tak krom svých kuchařských schopností začal nabízet doslova i desinformaci-jako-službu - DaaS.
The New York Times ve společnosti s bezpečnostní agenturou FireEye zjistili, že jeho společnosti vytvořily na sociální síti až tisíce „falešných Američanů“ snažících se na internetu ovlivnit volební diskuze. Vítejte ve světě počítačové propagandy!
Do této propagandy můžeme zahrnout využití automatizace, botnetů, algoritmů, big data a umělé inteligence za účelem ovlivnit veřejné mínění prostřednictvím internetu. Často přitom útočí na mainstreamová média, která označuje za lživá a nedůvěryhodná, což ve výsledku oslabuje důvěru veřejnosti v demokratické instituce.
Už dnes je obtížné se proti takové propagandě bránit, podle odborníků to však v brzké budoucnosti bude ještě větší výzva a dá se očekávat, že dezinformace brzy infiltruje i multimediální obsah.
Vývojáři z univerzity ve Washingtonu už například za pomocí AI vytvořili falešné video, na němž bývalý prezident USA Barack Obama říkal věci, které nikdy neřekl. Vědci ze Stanfordu pro změnu vyvinuli nástroj, jemuž říkají Face2Face, vytvářející taková falešná videa v reálném čase...
Snadno si tak lze představit například telefonáty či rovnou videohovory s podvodníky vydávající se za jiné, ať už to bude v novinářské praxi nebo jakémkoliv jiném zaměstnání.
Každá akce však má i svou reakci a je tak pravděpodobné, že oblast IT bezpečnosti se v nedaleké budoucnosti začne namísto ochrany informace jako takové zaměřovat na ochranu její pravdivosti. A nejde jen o politiku, dezinformační kampaně mohou mít tvrdý dopad i na byznys.
Představme si situaci, kdy se v politice zástupci jedné ideologie snaží pošpinit své protějšky, v obchodu. Tehdy by výrobce namísto vychvalování kvalit svého produktu A raději podkopával reputaci konkurence a útočil tak na produkt B.
Pomocí facebookových analýz by mohl vytipovat potenciální kupce produktu B, zpracovat si jejich psychologický profil a následně je atakovat příspěvky falešných uživatelů sdílejících falešné zprávy poškozující právě produkt B.
To vše by přitom zvládla AI, schopná vytvořit například i zmíněný falešný multimediální obsah, a ještě k tomu na zakázku jako DaaS – dezinformaci jako službu. Z dezinformace se stává nový byznys. A ne malý.