Děti jsou v online světě velmi aktivní, používají řadu aplikací a sociálních sítí. Sociálně sítě aktivně využívá více než polovina (51,75 %) dětí ve věku 7-12 let, přestože pravidla jejich používání povolují tyto služby až od 13 let. Dětští uživatelé se na internetu především baví – nejvíce času tráví vyhledáváním nejrůznějších videí na YouTube, následuje Facebook a Instagram.
Fenoménem je rychlý nárůst obliby sociální sítě TikTok, kterou aktuálně využívá více než čtvrtina českých dětí (28, 48 %) - pro srovnání, ve výzkumu uskutečněném v roce 2017, sledovalo musical.ly, předchůdce TikToku, pouze 1 % dětí. Aktivně ho používají právě mladší děti kolem věku 10-11 let, což je dříve než u jiných sociálních sítí.
Výzkum se zaměřil také na rizikové chování dětí na internetu - více než polovina respondentů přiznává, že zažila kybernetickou agresi prostřednictvím Facebooku, 43 % pak přes Facebook Messenger. Děti zažily kyberagresi také prostřednictvím Instagramu, SMS nebo MMS.
Dominantní je dle předpokladu klasická verbální agrese, jejímž cílem se stalo 27 % českých dětí. Nově si děti stěžují také na tzv. sharenting - přes 1 900 (7,8 %) dětí potvrdilo, že rodiče nahráli na internet jejich fotku nebo video, přestože s tím děti nesouhlasily.
Součástí rizikového chování na internetu je i seznamování. Více než čtvrtina dětí potvrdila, že „na síti“ dostala nabídku na osobní setkání od člověka, kterého neznaly. Téměř 70 % dětí pak na schůzku skutečně dorazilo.
„Uvedená čísla jsou až neuvěřitelná a jen potvrzují fenomén, o kterém bude i náš dokumentární film V Síti. Chceme vynést téma zneužívání dětí na internetu na světlo způsobem, který by konečně otevřel oči nejen rodičům, ale i učitelům a nejlépe i zákonodárcům. Náš film následně rozšíříme o preventivní kampaň, na které spolupracujeme se zdařilým projektem O2 Chytrá škola,“ říká režisér a producent připravovaného filmu V síti Vít Klusák.
Výsledky výzkumu v této oblasti lze však přesto hodnotit mírně optimisticky - od posledního měření v roce 2014 došlo k poklesu u všech sledovaných forem kybernetické agrese o 5 %.
„Přestože výsledky našeho rozsáhlého výzkumu jsou alarmující, jsem ráda, že jednoznačně potvrzují, že prevence a edukace jsou správnou cestou a fungují,“ říká Marie Mališková, CSR manažerka společnosti O2. „Děti jsou zranitelné, a přestože se v online světě pohybují často více a sebejistěji než my dospělí, potřebují od nás pomoc a podporu. I proto se prostřednictvím projektu O2 Chytrá škola obracíme především na pedagogy a rodiče a na portálu O2Chytráškola.cz jim přinášíme jednoduché rady, výukové materiály a aktuální informace z online světa,“ dodává.