Hlavní navigace

Prince of Persia: Warrior Within

28. 3. 2005

Sdílet

Není to tak dlouho, co se série Prince of Persia dočkala dalšího pokračování. Hrdinný princ se vrhá do boje s nesmrtelným Dahakou a je drsnější, temnější a krvavější než kdykoliv předtím. Pokud se vám líbil předchozí díl, nebudete litovat ani tentokrát.

Starý známý princ se vrátil. Čas mu však nadělal hluboké vrásky na těle i na duši. Změnil se takřka k nepoznání. Život na útěku před vlastním osudem ho dohnal téměř k šílenství. V jeho stopách kráčí smrt a je mnohem více nebezpečný než dříve. Původní pohádkový hrdina je nenávratně pryč!



Zhruba před rokem se na pultech obchodů začala vyhřívat anglická verze third person akce Prince of Persia: The Sands of Time, která si vysloužila poměrně vysoká hodnocení a zaujala svou originalitou. Stařičká dobrodružství chrabrého prince z Persie se tak dočkala úctyhodného pokračování, které nebude už nikdy zapomenuto. Nyní společnost Ubisoft vydává další díl, jenž byl očekáván mnohými hráči s nedůvěrou. Udělali snad vývojáři někde chybu? To ani ne, pouze změnili hlavního hrdinu v profesionálního zabijáka. Myslíte, že byli tak hloupí a provedli to na úkor oblíbených akrobatických kousků, řešení hádanek a překonávání nebezpečných překážek? Nikoliv, ale lidé jsou od přírody nedůvěřiví. Pojďte raději nového prince navštívit. Třeba vám padne do oka ještě více než jeho předchozí virtuální verze.



Útěk před smrtí

Third person akce Prince of Persia: Warrior Within nabízí tři stupně obtížnosti, a pokud nepatříte zrovna mezi masochisty, měli byste sáhnout po první možnosti. Autoři to totiž trochu přehnali a dohrání nového Prince z Persie vám dá i tak pořádně zabrat, podobně jako v případě The Sands of Time. Hra navíc neobsahuje žádný přípravný tutoriál a rovnou vás vrhne do víru boje a zběsilého překonávání překážek. Co naplat, že se dozvídáte, co a jak v danou chvíli udělat, když to ještě nemáte v krvi a umíráte úplně stejně, jako kdyby vám nikdo neřekl vůbec nic. Prostě vás hodí do vody, a naučte se plavat. První hodinu strávenou ve společnosti nového prince budete asi proklínat a jistě vymyslíte spoustu nových nadávek, což někdo může brát jako veliké plus. Pokud však jako správní pionýři vydržíte, budete bohatě odměněni. Dokončení lákavého dobrodružství vám zabere zhruba patnáct hodin – ještě se dostatečně vyřádíte.

Hned na začátku vás praští do očí o poznání temnější zpracování. Pryč jsou světlem prozářené a všemi barvami hrající palácové síně. Nafintěného a vymydleného prince odvál čas a na scénu přichází nemilosrdný zabiják, dennodenně bojující o holý život. Příběh Prince of Persia: Warrior Within se odehrává několik let po událostech předchozího dílu, kdy si hlavní hrdina nebezpečně zahrával s časem. Měl zemřít, ale ošálil samotný osud, což bylo největší chybou v jeho krátkém životě. Nyní ho totiž pronásleduje nesmrtelná inkarnace osudu Dahaka s jediným cílem – sprovodit nebohého prince ze světa. Otázkou zůstává, jestli dokážete zničit tuto bytost, která je ve své podstatě nesmrtelná.

Na začátku hry se dostáváte na ztracený ostrov, kde kdysi dávno vznikly Písky času. Musíte se vrátit zpět do minulosti a zabránit jejich stvoření, čemuž však vládkyně času není zrovna nakloněna. Nastává ukrutný boj a na jeho konci snad dosáhnete svého cíle. Během hry se budete pohybovat v obrovské pevnosti, která se rozprostírá po celém ostrově – dobrodružství vám zpestří možnost přesunu z přítomnosti do minulosti a naopak. Ze začátku využijete speciálních časových portálů, ale později najdete další způsob, který vás jistě velmi překvapí. Více ale už opravdu neprozradíme (i když jsme od přírody trošku ukecaní), abychom vás nepřipravili o skvělý zážitek.



Bojovka jako vyšitá

Předchozí díl Prince z Persie byl skvělou kombinací akrobatického dovádění a poměrně jednoduše zpracovaných soubojů. Vzniklou směs autoři dochutili občasnými logickými hádankami a podávali se skvělou audiovizuální polevou. Prince of Persia: Warrior Within se v tomto srovnání od svého předchůdce nijak zvlášť neliší. Vývojáři opět chytře skloubili překonávání překážek a pastí s mnohem propracovanější bojovou stránkou a ubrali pár složitějších puzzlů. Výsledkem je titul šitý na míru mnohem širší skupině hráčů, zvláště když jsou souboje kapánek brutálnější a krev stříká na všechny strany. Inu, proč ne! Autoři vytvořili několik druhů nepřátel, kteří překvapivě vyžadují odlišnou taktiku boje. Tentokrát již nestačí jen tupě útočit a čekat, až nebožák ulehne pod Dýku času. Abyste přežili, budete se muset hodně snažit.

Samotný soubojový systém je naprosto perfektní a počet různých komb hravě předčí i lepší konzolové bojovky. Princ je ze začátku vybaven základní zbraní, kterou v průběhu hry vymění za lepší výbavu se silnějšími komby nebo třeba možností probourávání narušených zdí. Nepřátele můžete efektivně půlit, podřezávat, dekapitovat a provádět s nimi další kousky, které vás jen tak neomrzí. Díky obrovskému množství různých technik si vytvoříte vlastní bojový styl – postupně zjistíte, co vám vyhovuje nejvíce, ovládání vám přejde do krve a souboje se posunou o stupínek blíže k dokonalosti. Jakmile získáte druhou zbraň – buď o ni připravíte protivníka během bitvy, nebo ji jednoduše seberete po boji – naskytnou se vám další možnosti. Získáte spoustu nových komb, naučíte se rozdávat mnohem silnější rány, ale současně přijdete o volnou ruku na přehazování a chytání dotěrných nepřátel. Teď přichází na řadu využití okolního prostředí. Vyběhněte po zdi, vystřihněte krásné saltíčko a v letu rozdělte zmateného bojovníka na dvě půlky. Drsné fantazii se zkrátka meze nekladou.

Zbraní je ve hře několik desítek a neliší se pouze vzhledem. Ani vražedné nástroje vás ovšem neuchrání od nepřátelské přesily; navíc je za chvíli zničíte a musíte se neustále poohlížet po nových. Ještě štěstí, že v průběhu hry získáte šest speciálních kouzel, která sesíláte s pomocí písečné magie. Jako první se nabízí staré známé posouvání času, bez kterého byste hru jen těžko dokončili. Neméně důležitým se stane také zpomalování času nebo plošné magické útoky s různou silou. Absolutní lahůdkou je nakonec nepředstavitelné zrychlení, při kterém obraz zrudne krví a princ se změní ve vraždící bestii. Tato schopnost přijde vhod především ke konci hry, kdy to autoři s bojováním už trochu přepískli a tímto způsobem se lze nepřátel poměrně rychle a jednoduše zbavit. Umělá inteligence je opět velice rozporuplná – někdy příjemně překvapí, jak jednoduše vás nepřátelé obklíčí a jak dobře se kryjí, jindy nechápavě zakroutíte hlavou nad jejich absolutní slepotou.



Jdeme do cirkusu

Pokud jste si předchozího Prince z Persie zamilovali pro jeho vynikající akrobatické kousky, rozhodně se pobavíte i v aktuálním pokračování. Možná zamrzí, že se tato část hry nedočkala takové pozornosti jako zmiňované souboje, ale co byste přesně chtěli? Již The Sands of Time v této oblasti excelovala, a tak není třeba nic zásadního přidávat, ubírat či měnit. Bohatě postačí pár nových pastí nebo lano u zdi, na kterém se rozhoupete a dostanete se na jinak nepřístupná místa. Některé překážky jsou navíc tentokrát tak rychlé, že k jejich úspěšnému překonání musíte zpomalit čas. Neodpustitelnou chybou jsou ale opět občasné problémy s kamerou, s nimiž se budete při překonávání pastí potýkat. Je skvělé, že se můžete rozhlížet s využitím first person pohledu nebo zoomovat při vzdáleném sledování scény. Čas od času se však dostanete do situací, kdy ani jedno z toho nepomůže a kamera se odmítá správně nasměrovat. Pravda, není to nic zásadního a s trochou šikovnosti lze tato místa bez větších problémů překonat. Problémy s kamerou se však objevily již v předchozím dílu a rozhodně by neškodilo, kdyby někdo zapracoval na jejich odstranění. S tím ostatně částečně souvisí i ovládání, které je šité na míru pořádnému gamepadu. Prince samozřejmě ovládnete i klávesnicí, ale sami vývojáři již při instalaci doporučují druhou možnost – rozhodně ne bezdůvodně.

Podstatných změn doznalo audiovizuální zpracování. Prince of Persia: Warrior Within je temnější a krvavější a již na první pohled vás uchvátí odlišností přítomnosti od minulosti. Během hry procestujete stejná prostředí v různých časových rovinách a zjistíte, jak hluboko se může zub času zakousnout do všeho kolem. Kapitolou pro sebe jsou animace hlavní postavy i všech nepřátel, ať už jde o různě vyzbrojené písečné bojovníky, vybuchující stvůry nebo extrémně nebezpečné obry. Zvuková stránka hry bohužel už není tak pozitivní. Hudba je skvělá, i když rockové kytary nemusejí zrovna v tomto případě každému přijít k chuti. Ubohé jsou ale některé princovy hlášky v bojích, které se navíc ještě často opakují.
Když ale k tomu všemu přičteme objevování skrytých truhlic s artworky nebo chodby plné smrtících pastí, na jejichž koncích si zvýšíte život, musíme autorům poděkovat za další skvělou hru. Prince of Persia: Warrior Within lze jen těžko srovnávat s předchozím dílem – pochopitelně postrádá originalitu, ale na druhou stranu nabízí v mnohém dosti odlišný zážitek. Můžeme ho však s klidem doporučit všem, kterým není podobný herní styl cizí a rádi se nechají překvapit povedeným příběhem. Rozhodně stojí za ochutnání.





Výrobce: Ubisoft Montreal

Vydavatel: Ubisoft

Distributor pro ČR: Playman

Lokalizace: manuál

Internet: http://www.princeofpersiagame.com

Multiplayer: ne

Minimum: CPU 1 GHz, 256 MB RAM, HDD 1,5 GB, 3D karta 64 MB

Doporučujeme: CPU 1,5 GHz, 256 MB RAM, HDD 2,2 GB, 3D karta 128 MB

Verdikt: Další skvělý Princ z Persie, který zpříjemní chladné zimní večery a možná vás i donutí cvičit gymnastiku.



Hodnocení: 84 %

Autor článku