Připravte se na nevídanou prosperitu, předvídají experti novému pojetí IT

21. 6. 2015

Sdílet

 Autor: © AA+W - Fotolia.com
IoT může jako třetí zásadní transformace IT představovat významnějšího činitele při přetváření konkurenčního prostředí, než byl příchod samotného internetu, a může přinést novou éru ekonomického rozvoje.

Potenciál produktivity IoT ‚(Internet věcí) je tak silný, že přinese novou éru prosperity. S tímto tvrzením přicházejí Michael Porter, ekonom Obchodní fakulty Harvardské univerzity, a James Heppelmann, prezident a výkonný ředitel společnosti PTC (softwarová firma zaměřená na návrh produktů, která nedávno koupila společnost Axeda, jejíž doménou jsou produkty M2M), v nedávném článku publikovaném v časopisu Harvard Business Review.

Za posledních 50 let nastaly v oboru IT dvě významné transformační změny, nebo by se dalo říci „vlny,“ jak je nazývají zmínění autoři. První přišla v letech 1960 a 1970 a umožnila automatizaci podnikových procesů pomocí IT, počítačem podporované projektování a plánování výrobních zdrojů.

Druhá představovala příchod internetu a všeho, co s ním souvisí. A tou třetí by měl být internet věcí. Díky IoT se „IT stávají nedílnou součástí samotného výrobku“, napsali Porter a Heppelmann.

Děje se to tak, že se do jakéhokoliv představitelného produktu dostávají čidla, procesory i software a dochází i k doplnění o analytiku jejich dat. Tato kombinace změní způsob, jakým podniky fungují, jak své produkty dodávají a jak komunikují se svými zákazníky.

„Nové a lepší produkty způsobí další nárůst produktivity v ekonomice,“ prohlašují Porter a Heppelmann. „Tato třetí vlna transformace řízená informačními technologiemi tak má potenciál být dosud největší a vyvolat ještě větší inovaci, růst produktivity a ekonomický vzestup než předchozí dvě vlny.“

To je ale mimořádně radikální tvrzení a tento pohled Portera a Heppelmanna bude mít bezpochyby i své oponenty. Analytici však mají jasno v tom, že současný vývoj internetu věcí je ještě v rané fázi a možná v bodě, který odpovídá obdobě roku 1995, kdy do vod internetu vpluly společnosti Amazon a eBay následované Netflixem v roce 1997 a společností Google v roce 1998.

Lidé v té době pochopili trend, ale velký obraz stále ještě nebylo možné vidět. Alfonso Velosa, ředitel výzkumu IoT v Gartneru, věří, že se blíží zásadní změna, ale je ještě 10 až 20 let daleko.

Zájem o internet věcí nyní vzniká, protože všechny potřebné ingredience, polovodiče, čidla, software a komunikace „už jsou zde, aby nás na tuto cestu přivedly“, říká Velosa.

Tvrdí také, že změny průmyslu související s internetem věcí teprve začínají. Například pojištění na bázi užívání – například na základě najetých kilometrů a způsobu řízení – bylo novinkou teprve před pěti lety. Dnes je to už reálná možnost.

„Ukazuje to, jak se může obor změnit za pět let,“ uvádí Velosa a dodává: „Ale také to poukazuje na skutečnost, že jsme se sotva dotkli povrchu.“

ICTS24

 

Tento příspěvek vyšel v Computerworldu 2/2015.