Příští úklid může zrušit Google Apps nebo Blogger

20. 3. 2013

Sdílet

 Autor: © Google
Jarní úklid, při kterém Google ukončil existenci pěti svých produktů včetně populárního Readeru, nemusí být na dlouhou dobu posledním pokusem společnosti o zeštíhlení portfolia.

Při tzv. jarním úklidu, což je termín, který použil sám Google, dojde letos ke zrušení pěti produktů a bylo zahájeno postupné ukončení dvou prostředí pro vývoj aplikací. Šlo tak o druhý největší úklid od září loňského roku, kdy dal šéf Googlu Larry Page pokyn ke zrušení osmi produktů a rovněž dvou API.

Page si zřejmě všiml, že Google působí už v tolika oblastech, že dochází k zanedbávání primárního produktu, kterým je internetový vyhledávač. Rozsah aktivit Googlu je skutečně široký a na někoho může působit až trochu komicky. Kromě vyhledávání se společnost zajímá také o samořídící vozidla, interaktivní brýle, sociální sítě, mobilní zařízení nebo operační systémy.

Jestliže Google dokázal zrušit tak populární službu, jakou byl Reader, pak zřejmě nebude mít problém se rozloučit i s dalšími zajímavými, ovšem v současné době nepříliš výdělečnými produkty. Zde je seznam pěti produktů, o kterých se domníváme, že jsou další na řadě.

Google TV
Od televizní platformy, která měla dostat YouTube, Google Play a internet obecně do obývacích pokojů, si Google sliboval roční zisk ve výši 3 miliard dolarů. Oficiální čísla sice zatím společnost nezveřejnila, je však jasné, že očekávání splněna nebyla. Recenze nevyzněly pro Google TV nijak pozitivně a dokonce i generální ředitel Logitechu Guerrino De Luca přiznal, že vývoj set-top-boxu pro Google TV byl „velkým omylem“.

Google Groups
Platforma pro diskuzní skupiny je považována za jednu z nejpoužívanějších, to však samo o sobě o ničem nevypovídá. Většina diskuzí se totiž v dnešní době odehrává mimo sdružující platformy, nejčastěji na samostatných fórech. O obsah z Google Groups navíc mají zadavatelé reklam jen minimální zájem, což je pro Google důležitý faktor.

Blogger
V roce 1999, kdy Evan Williams (pozdější tvůrce Twitteru) vytvořil službu Blogger, šlo o nejjednodušší způsob, jak vytvořit a udržovat vlastní blog. Od té doby se ale svět hodně změnil. Konkurenční Tumblr nabízí výrazně lepší funkcionalitu a redakční systém Wordpress zase obrovskou komunitu uživatelů ochotných pomoci s jeho nastavením. Stejně jako v případě Google Groups je jediným důvodem, proč Google udržuje Blogger naživu, snaha o zachování starého obsahu.

Google Offers
Google spustil tuto kopii slevového serveru Groupon v roce 2011 poté, co Groupon odmítl jeho nabídky k prodeji. Grouponu ani jeho největšímu soupeři Living Social se v současné době sice příliš nedaří, Google toho však nebyl schopen nijak využít ve prospěch Offers.

Google Apps
Asi nejkontroverznější položka na tomto seznamu. Apps sice do rozpočtu Googlu průměrně přinesou 1 miliardu ročně, podle odhadů však jde o pouhá 2 procenta z ročního obratu společnosti. Většinu firemních příjmů tvoří příjmy z reklamy. Proč by měl tedy Google investovat do vývoje softwarových produktů, bez kterých by se jeho peněženka velmi snadno obešla?

Zdroj: wired.com