Přítomnost na dálku? S novými technologiemi to není problém

24. 4. 2009

Sdílet

O dnes velmi diskutovaných trendech v oblasti videokomunikačních zařízení s námi hovořil Michal Seidl ze společnosti Anect.

Jaké jsou podle vás nejnovější trendy ve firemní komunikaci?
Ve firemní komunikaci začíná nastupovat trend tzv. sjednocených komunikačních kanálů. Dnes má každý z nás na pracovišti k dispozici několik možností komunikace, jako je klasický pevný telefon, mobil, e-mail, IP telefon, videokonference nebo různé druhy softwarových aplikací. Uživatelé se tím občas cítí být dosti zahlceni. Proto požadují, aby se tyto roztříštěné způsoby komunikace slily v jeden tok informací, které budou dostávat prostřednictvím jediného zařízení. Relativně novým trendem je posun od klasických videokonferencí k řešením, která simulují opravdová osobní setkání.

Co za konkrétní výhody zmíněná zařízení přinášejí?
To, co dříve trvalo týdny, dny nebo hodiny, je dnes možné projednat prakticky ihned. Současná komunikační infrastruktura totiž umožňuje dostihnout každého z nás skoro kdykoliv a kdekoliv, přičemž člověk není výrazně omezený komunikačním zařízením, které zrovna používá. V oblasti nových řešení pro setkávání na dálku jde jak o významnou úsporu času, tak i o snížení nákladů na dopravu a jejích negativních dopadů na životní prostředí. Příkladem jsou třeba řešení Cisco TelePresence.

V čem se řešení typu TelePresence liší od klasických videokonferencí?
V naší společnosti používáme jak TelePresence, tak i dva systémy klasických videokonferenčních zařízení, takže mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že rozdíly jsou obrovské. Sám využívám -TelePresence pro vedení pohovorů s uchazeči o zaměstnání, přičemž já sedím v Praze a oni v naší brněnské kanceláři. Na konci pohovoru se ptám, jaký měli z této technologie pocit. Vždy mi odpoví, že se před schůzkou obávali malé obrazovky, na které uvidí nerozeznatelnou postavu, ale u TelePresence je prožitek z jednání takřka stejný, jako bychom spolu seděli v jedné místnosti. Jsou dokonce patrné i takové drobnosti jako grimasy na tvářích účastníků, což je právě při personálních nebo obchodních schůzkách velmi podstatné.

Kteří zákazníci tato řešení vyhledávají a je situace v České republice nějak specifická?
Zájem projevují především telekomunikační operátoři, vládní instituce a velké komerční firmy, které mají své pobočky v zahraničí. Hlavní motivací je pro ně úspora nákladů na dopravu a času pracovníků, stejně jako zvýšení flexibility a rychlosti rozhodování.

Jak vidíte budoucnost těchto systémů, kterým směrem se mohou vyvíjet?
Jsem přesvědčen, že růst cen ropy ve světě bude dále pokračovat, a tak v dohledné době skončí překotný rozvoj levných aerolinek a nízkých cen za tento typ dopravy. Co se týče samotné technologie, tak již dnes začíná vývoj trojrozměrné TelePresence, která bude vytvářet prostorový obraz účastníků jednání. Vize, které jsme zatím mohli vidět pouze ve sci-fi filmech, se tak možná brzy stanou realitou.