Pro Evolution Soccer 2008

21. 11. 2007

Sdílet

Konami podobně jako EA přichází na podzim s novou verzí své oblíbené fotbalové série. Konkurenční boj mezi oběma výrobci tedy pokračuje. Kdo však v letošním ročníku zvítězil? UVNITŘ: SROVNÁNÍ PES 2008 VS. FIFA 08.

Fanoušci fotbalové série Pro Evolution Soccer se na konkurenční hru FIFA dívají zhruba stejně nezaujatě jako příznivci Sparty, když hodnotí hru Slavie – a naopak. Bez ohledu na to, jak se ten který ročník povede a co nového přináší, na „své“ hře nadšenecky vidí jen to nejlepší a všechny její nedostatky mají tendenci přehlížet.



Není však sporu o tom, že původem konzolová série japonské firmy Konami již před několika lety překonala do té doby kralující fotbalovou simulaci na PC, kterou pod různými názvy uváděli na trh vývojáři z EA Sports. Bylo to dáno jednak neochotou EA vylepšovat dobře zajetý a fungující herní model. A jednak také komplexností fotbalové simulace od Konami, která – narozdíl od již poněkud „zautomatizovaného“ herního stylu konkurence – umožňuje hrát variabilnější i realističtější kopanou, která vás dokáže samým vzrušením nejednou zvednout ze židle.



I v aktuálním ročníku hry Pro Evolution Soccer 2008 si dosyta vyzkoušíte nejrůznější typy krátkých i dlouhých přihrávek (včetně nahrávky patou), narážeček, různé typy centrů, střely normální, umístěné, lobované i napálené z voleje a také spoustu kliček, fintiček a dalších parádiček. V tomto směru FIFA japonskému fotbalu nemůže konkurovat. Navzdory přetrvávající znamenité hratelnosti však o vývoji série PES lze říci to, co platilo až do letošního ročníku i pro řadu FIFA: vylepšení ve hře za poslední tři roky jsou minimální a spíše kosmetického rázu (např. nové umístění kamery při penaltě). Projevuje se to neměnnými herními módy (přátelský zápas, národní soutěže, poháry, Master League, multiplayer a – ve srovnání s loňskou verzí okleštěný a méně názorný – trénink), ale také zachováním všech známých nedostatků. Kapitolou sama pro sebe je otravný způsob nastavování ovládacích tlačítek, které čeká na uživatele PC každý rok a které ignoruje existenci myši.



„ Nový systém umělé inteligence nazvaný TeamvVision se stará o vzájemnou spolupráci jednotlivých řad a o dodržování týmové taktiky.“



Tím nejdiskutovanějším problémem jsou stále chybějící licence. Zdá se, že v Konami přímo počítají s podporou svých věrných fanoušků, kteří si jsou ochotni hru doladit nejen prostřednictvím v rámci ní zabudovaného editoru, ale také všemožnými neoficiálními patchy, kterými modifikují správné názvy týmů i hráčů či podoby dresů. Hra se sice tváří, že si v ní můžete zahrát pět národních lig, ale pouze italská, francouzská, španělská a holandská mají úplné zastoupení (pokud si chcete zahrát anglickou Premiere League, mimo Tottenham a Newcastle v ní nenarazíte na žádný další skutečný tým).



Nedostatky najdeme i během hry samotné, mnoho jich ale není. Nelze si ale nepovšimnout statického chování hráčů při vhazování autu či podivného chování míče, který se od fotbalistů občas odráží jak od stěny. Trochu vlažná je i divácká kulisa. Mimo dimenze fotbalové reality opět zůstává posuzování skluzů, při nichž rozhodčí rozdává žluté i červené karty jako při mariáši. Nevyznamenávají se ale ani pomezní rozhodčí, kteří netuší, co je to mrtvý ofsajd.



Engine nového ročníku se sice pyšní přívlastkem „next-gen“, ten je ale znát především na detailnosti autentických tváří fotbalistů, kteří vypadají lépe než u konkurence. Na internetu se objevily i zprávy, že na některých počítačích má PES 2008 problémy s rozkolísaným frame ratem i s rychlostí hry. Tyto nedostatky mohou souviset s konfigurací počítače. Chce to mít pořádně našlapaný computer: hra si totiž otestuje grafickou kartu a pokud její parametry „neprojdou“, nedovolí navolit nejvyšší kvalitu grafiky. Z herních inovací je nejdůležitější nový systém umělé inteligence nazvaný TeamVision, který se automaticky stará o vzájemnou spolupráci jednotlivých řad, dodržování týmové taktiky a o (zatím spíše nepostřehnutelné) přizpůsobování se stylu soupeřovy hry. PES 2008 potěší i novými drobnými animacemi hráčů, včetně (dosti problematického) nafilmování faulu, vylepšenými zákroky brankářů, možností upravovat počet obránců ve zdi, záběry na střídačku při přerušení hry a v neposlední řadě i novým komentářem.



Letošní ročník hry FIFA se k sérii PES nečekaně přiblížil a pokud EA Sports svůj „next-gen“ engine příště nepoužijí znovu jen pro konzole, ale i na počítače, a Konami bude dál spát na vavřínech, může napřesrok dojít k pomyslnému předávání vladařského žezla. Zkuste však přesvědčit sparťany, že by i Slavie jednou mohla vyhrát ligu...



Hodnocení: 8,0
Žánr: fotbalová simulace
Výrobce: Konami
Vydavatel: Konami
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: manuál
Cena: 1299 Kč
Multiplayer: ano
Internet: www.konami-pes2008.com

Pro Evolution Soccer 2008 versus FIFA 08 Konzolová řada PES je s konkurencí FIFA srovnávána od chvíle, kdy se prvně objevila na PC. Pokud se na hru podíváme v jednotlivých aspektech, zjistíme, že v oněch klíčových má navrch PES, v těch doplňkových stále ještě FIFA. Nedá se tedy mluvit o drtivém vítězství fotbalu od Konami. Obě hry se navíc letos vzájemně přiblížily a jedna té druhé naznačuje, co je třeba v příštím ročníku vylepšit nebo doplnit. Což je pro hráče jedině dobře.

Hratelnost – PES stále zůstává mnohem variabilnější a realističtější (a tudíž i zábavnější) hrou než i nadále poněkud zautomatizovaná FIFA. Na hřišti dochází k řadě nevyzpytatelných situací, góly jsou rozmanitější a dění na hřišti vypadá autentičtěji a to i díky mnoha drobným animacím (obránce drží soupeře za dres, brankář se zhoupne na břevně aj.). Hra je také obtížnější než FIFA. Škoda jen, že v dřívějších ročnících nápaditě zpracovaný trénink byl letos ohoblován na prostý základ.

Ovládání – Ač původem počítačová hra, FIFA se nyní naopak zaměřuje na konzole, takže hráči, kteří ji stále hrají na PC na klávesnici jsou v nevýhodě oproti majitelům gamepadu. Přestože PES má stejný počet tlačítek, umožňuje i na klávesnici provádět s fotbalisty kličky a finty za hranicemi snů. Ale ono strašně nepraktické přenastavování kláves je iritující (i když už není „natvrdo“ nastavené). FIFA letos překvapila několika novými ovládacími prvky (kontrola jednoho hráče, celé jedné řady či gólmana).

Grafika – Nový engine v PES je znát především na vizáži hráčů (i když zdaleka ne u všech), kteří vypadají srovnatelně s graficky dosti stagnující hrou FIFA. Jeho určitou nedoladěnost ale signalizují u některých grafických karet problémy s frame ratem i s průběhem hry (nejen míč, ale také pohyb hráčů působí lehce zrychleně). Tyto problémy se ale u série objevily již v případě hry PES 3.

Zvuk – V PES je nový komentář, ale i on se nevyvaroval jistých nepřesností podobně jako jeho český protějšek ve FIFA (především posuzování a hodnocení „výjimečnosti“ zákroků brankářů).

Rozhodčí – Sudí ve FIFA daleko realističtěji posuzují fauly a nedávají karty za každý skluz, při němž se hráč dostane do kontaktu s protihráčem. Kdyby se udělovaly červené karty za takové zákroky ve skutečném zápase, asi jen málokterý by se dohrál až do devadesáté minuty. Pomezní v PES navíc necitlivě reagují na mrtvé ofsajdy.

Licence – Největší slabinou PES zůstávají i nadále licence. Plně licencovaná FIFA zahrnuje na dvě desítky lig, včetně české (aktualizované k 25. srpnu), objevují se v ní pravá jména hráčů, autentické dresy, loga atd. V PES je zatím mnohé z toho v rukou nadšených fanoušků, kteří jsou v tomto ohledu hru ochotni vylepšovat či spíše uvádět na pravou míru. V PES jsou jen čtyři ligové soutěže, v anglické lize najdete jen dvě skutečná mužstva.

Čeština – Z tohoto hlediska FIFA také vítězí nad svým soupeřem. FIFA je plně lokalizovaná, navíc si v ní hráči mohou virtuálně zakopat i Gambrinus ligu. V PES byste nějaké české mužstvo anebo slovo marně hledali. Český komentář dvojice Miroslav Bosák–Petr Svěcený navíc ve FIFA 08 dopadl zjevně přesvědčivěji než loni, i když určitým nepřesnostem a repetici se opět nevyhnul.