Proč chromebooky představují větší hrozbu pro Microsoft, než si myslíme

3. 10. 2018

Sdílet

 Autor: HP
Preston Gralla ve svém komentáři rozebírá roli chromebooků a jejich vzrůstající význam v americkém školství. Microsoftu podle něj roste významný konkurent, jelikož dorůstá generace lidí, kteří budou už od dětství zvyklí na G Suite namísto Office... a tento trend se může snadno přelít i do zbytku světa.

Vybavujete si na chromebooky, že? Jsou to malé a levné notebooky, které měly výrazně zamávat s trhem ovládaným Microsoftem. Měly ukázat světu, že k tomu, abyste odvedli velký kus práce, nepotřebujete velký operační systém.

Jsou to zařízení, co stojí méně než kdejaký software. Hardware, který měl dokázat, že k životu nepotřebujeme Microsoft Office ani žádný další složitý software – vystačíme si totiž se sadou Google Docs, která je zdarma.

Jenže to tak úplně nedopadlo. Notebooky s Windows stále dominují trhu a ve firmách jsou chromebooky užívané jen zřídka. Kancelářskému světu dál vládne Microsoft Office. Jinými slovy, Microsoft se nemá čeho bát, ne?

Co se v mládí naučíš...

Ne tak docela. Objevují se náznaky, že chromebooky jsou pro Microsoft větší dlouhodobou hrozbou, než si myslíme. Svět nevymění notebooky s Windows za chromebooky za den, dokonce ani za rok. Ale z dlouhodobého hlediska se z nich pravděpodobně stanou vážní konkurenti.

A důvod? Chromebooky jsou mimořádně populární v americkém školství, kde sesadily z trůnu Macy. Před dvěma lety školy poprvé koupily více chromebooků než Maců. Školy jsou pro Google skvělý trh, ale chromebooky jsou zároveň trojské koně – žáci a studenti je totiž používají nejen k vypracování domácích úkolů.

A s novým chromebookem dostanou i neplacené předplatné sady aplikací Google G Suite. Pokud si děti zvyknou s nimi pracovat, je vcelku pravděpodobné, že se pro tyto aplikace rozhodnou i v dospělosti.

Příklad ze života

Žiji v Cambridgi v Massachusetts, kde místní státní střední školy každému z více než 2 000 studentů věnují zdarma chromebook. Jde o snahu zmenšit digitální propast mezi rodinami, které mohou svému dítku zakoupit notebook, a které si to nemohou dovolit. 

Gina Roughtonová, zástupkyně ředitele pro vzdělávací technologie pro státní školy v Cambridgi, tvrdí, že organizace upřednostnily Chromebooky před ostatními modely proto, že jsou to „svižné a nenáročné přístroje, které naběhnou během sedmi sekund.“

Tato situace nenastala jen v Cambridgi. Podle článku otištěného v roce 2017 v New York Times, „více než polovina žáků prvního a druhého stupně v zemi – více než 30 milionů dětí – používá vzdělávací aplikace od Googlu jako Gmail a Docs [...]

[A] z Chromebooků, přístrojů od Googlu, jež si zpočátku jen těžko hledaly svoje místo na trhu, se najednou staly hnací motory v amerických školách. Dnes tvoří více než polovinu mobilních zařízení, jež školy kupují.“

Tři argumenty, proč se změnila doba

Počkat, říkáte si nejspíš v duchu. Mac byl oblíbeným školním zařízením po celá léta, a ani to Applu přece nepomohlo ohrozit monopolní postavení Microsoftu na trhu To je pravda. Ale dnes je situace jiná, a to hned ze tří důvodů.

Prvním je cena: Macy jsou dražší než PC a chromebooky jsou mnohem levnější než jedno či druhé. Je proto pravděpodobné, že si lidé zakoupí Chromebooky k osobnímu užívání a že podniky budou následovat jejich příklad.

Druhým důvodem je fakt, že firmy jsou v dnešní době, tolik ovlivněné trendem BYOD neboli „přines si vlastní zařízení“, mnohem ochotnější přizpůsobovat se v otázce technologií uživatelům.

Třetím důvodem je pak Google G Suite. Apple nikdy nepřišel na trh s kancelářským balíkem, který by byl schopný konkurovat Office. Ale jakmile si studenti zvyknou na aplikace od Googlu, je dost možné, že je budou chtít používat i po ukončení docházky.

Školy v roli prodejců služeb

Aneb jak se píše v deníku Times: „Google na prodeji milionů chromebooků, jež putují do škol, vydělává 30 dolarů za přístroj. Ale tím, že tak mladé uživatele učí používat svoje nástroje, získává něco mnohem cennějšího.“

Až studenti dokončí školu, Google jim umožní jednoduše přesunout veškerou poštu a dokumenty ze školních účtů na osobní. Školy navíc občas nevědomky fungují jako prodejci služeb a svým absolventům tento krok dokonce přímo doporučují.

ICTS24

A jaký je výsledek? Windows zatím stále vládne v komerční sféře, ovšem s tím, jak se budou studenti používající téměř výhradně nástroje od Googlu postupně zapojovat do pracovního procesu, se chromebooky možná ukáží být větším konkurentem než se čekalo.

Zdroj: IDG News Service